Avatar billede prebas Nybegynder
25. juni 2007 - 09:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

genoprettelse af raid

Hej Eksperter

Jeg sidder og knogler med en raid controller der er ståete af.. jeg har 4 diske siddende i 2 mirro raid (raid 1) og jeg ville være meget ked af at miste dataen....

er det muligt at få diskene op og køre igen og i så fald hvordan kan dette gøres

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2007 - 09:53 #1
hvis raid controlleren er død, burde du kunne udskifte den med et eksemplar nøjagtig magen til.
Det burde virke.
Avatar billede prebas Nybegynder
25. juni 2007 - 10:18 #2
raiden skal jo stadig genoprettes i controlleren ellers kan jeg vel ikke se dataen... og når jeg så vil initialiserer disken forsvinder dataen jo
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 10:35 #3
1 hvilken kontroller benytter du og disk type ? (ægte hardware raid eller en SW raid controller)
2 hvad skete der siden de 2 raids pludselig fosvandt ?
3 hvad har du gjort efter at raidet døde ?
4 lav et image af en af diskene fra hvert RAID (DETTE er VIGTIGT, for opretter du et nyt RAID1, vil diskene blive synkroniseret, og derved blive overskrevet!)
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2007 - 11:03 #4
de R.C. som jeg har brugt har haft muligheden for at "genoprette RAID"  men jeg tror at det mest sikre for dig er at gøre som Screem Brille forslår.

Går det helt galt kan du stadig gendanne data.
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 11:16 #5
faktisk vil det klart bedste være at tage disk 2 fra hvert raid væk, så ved du at data stadig er på de 2 diske, du vil dog ikke kunne oprette et nyt raid, men vi kan prøve at få data ud af disken, uden at være bange for at data mistes helt ved en fejl.

(men ville lave et image alligevel, det er altid bedre med seler og livrem), og til det, kan du bruge getdataback.

Hvor store diske drejer det sig forresten om ?
Avatar billede prebas Nybegynder
25. juni 2007 - 11:57 #6
det er en adaptech sata raid controler 2043100 tror jeg... med 2 200 GB hdd på har ikke rigtig gjort noget endnu... ved sku ikke rigtig hvor jeg skal starte

hvordan vil du ha jeg skal lave et image af diskene når controleren ikke virker
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 12:01 #7
du starter med at skaffe dig en anden controller ;) (og helst også en alm billig sata controller, da din adaptec controller næppe vil vise harddisken i windows før der er lavet et raid på diske(ne), og det er nødvendigt for at komme videre.
Avatar billede prebas Nybegynder
25. juni 2007 - 16:22 #8
når jeg smider disken over på en anden maskine kan jeg ikke se dataen
26. juni 2007 - 09:01 #9
Hvis en RAID controller går i stykker, så skifter man den til en magen til.

mht. genoprettelse af RAID:
Jeg kender 2 måder RAID controlleren "Gemmer" opsætningen.
1. Den gemmer opsætningen i en NVRAM, Ligesom BIOS opsætning. Hvis RAID controlleren går i stykker, skifter man den og restorer opsætningen, hvis man har den på diskette, ellers skal man oprette den manuelt.
Man kan godt genoprette uden at initialiserer.
2. RAID controlleren bruger meta data. Controlleren skriver informationerne om RAID på flere eller alle diskene.
Hvis controllerene går i stykker, henter den nye bare opsætningen fra diskene. Og kører bare videre helt af sig selv (Du skal evt. lige trykke <xx> for at godkende ny opsætning). Faktisk er den ude og læse opsætningen/status hver gang den booter.

Jeg mener jeg har rodet med en adaptec SATA RAID controller 1 gang, og så vidt jeg husker, bruger den meta data.
Jeg mener også, at det var dem der smider RAID'et periodisk, og at du kan genoprette det med et tool. Jeg kender det dog ikke. Måske er det dette:
http://www.adaptec.com/en-US/downloads/storage_manager/sm?productId=AAR-2420SA&dn=Adaptec+Serial+ATA+II+RAID+2420SA

Jeg kunne ikke finde den model du nævner her:
http://www.adaptec.com/en-US/support/raid/
Avatar billede prebas Nybegynder
03. november 2007 - 14:03 #10
:-)