Avatar billede evjen Nybegynder
24. juni 2007 - 16:20 Der er 10 kommentarer

Forskel mellem database udskrifter

Hej!

Overskriften er måske lidt misvisende, men mit problem er følgende:

Jeg har en database der henviser til en masse billeder (billedenavn). Dem vil jeg indsætte i en tabel, hvor der skal springes til næste række, efter 3 billeder (altså skal der være et <tr>-tag). Der skal maksimalt kunne være 4 rækker, altså 12 billeder i alt, hvorefter den skal gå der skal være en ny tiden - altså via. paging. Hvordan kan jeg ordne det?
Avatar billede anri Novice
24. juni 2007 - 17:18 #1
Ok..  Du må først lave din paging via SQL..  Det er lidt tricky, men det kan lade sig gøre..  google på paging og SQL hvis det er en haster, men ellers kan jeg finde noget kode frem til dig i morgen.

Din række-opdeling er lettest at lave i asp.net delen, når du nu har de enkelte pages fra databasen.
Avatar billede evjen Nybegynder
24. juni 2007 - 18:31 #2
Hvordan kan række-opdelingen laves?
Avatar billede w13 Novice
24. juni 2007 - 18:36 #3
Hvis du har en tællevariable (oftest "i") som plusset med 1 for hver post, så kan du benytte den.
If i = 0 Then Response.Write "<tr>"

...blablabla...

If i = 3 Then Response.Write "</tr>"

If i = 3 Then
  i = 0
Else
  i = i + 1
Avatar billede evjen Nybegynder
24. juni 2007 - 19:06 #4
w13, jeg har overvejet at bruge metoden, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal hente mine data fra databasen, så jeg får det kædet sammen. Kan du anbefale en webcontrol der kan bruges? (Jeg er i besiddelse af Visual Studio 2005)
Avatar billede w13 Novice
24. juni 2007 - 19:14 #5
Nej, desværre ikke, da jeg programmerer (klassisk) ASP. Men paging er umiddelbart en god (old school) løsning, som Anri også foreslår.
Avatar billede mochr Nybegynder
24. juni 2007 - 20:30 #6
Du kan jo evt bruge en af de indbyggede controller. Gridview kan jo lave pageing osv.
Avatar billede neoman Novice
24. juni 2007 - 20:33 #7
Du kunne bruge en Datalist - for den kan man specificere om den skal skrives henad eller nedad, og hvor mange poster der skal stå på en linje, således at du får 4 poster hen, og derpå starter den på en ny linje.

Antallet af linjer skal du selv styre.

Det kan du gøre på to måder: enten hente de ønskede poster fra DB'en (hvis du i Db'en er i stand til at styre hvilke poster du henter), eller hente samtlige poster og gemme dem i et dataset. Fra et dataset kan du så  plukke dine tolv poster, og vise dem i tre rækker på skærmen.

Så har du vel en eller anden next/previous knap på din side, og et tryk på den hiver 12 forudgående ( eller næstfølgende tolv poster) og binder dem til din Datalist.

Den eneste webcontrol som automatisk har paging indbygget er GridView - men den viser  een DB-post per række, og det er ikke hvad du ønsker.
Avatar billede neoman Novice
24. juni 2007 - 20:39 #8
Du kan også lave paging i SQL'en - lidt afh af hvad Db du har : f.eks http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/031506-1.aspx
Avatar billede evjen Nybegynder
26. juni 2007 - 21:19 #9
Jeg er ved at kigge på det paging. Jeg vender stærkt tilbage :)
Avatar billede w13 Novice
22. november 2007 - 23:18 #10
Fundet ud af noget?