Avatar billede mundt Nybegynder
23. juni 2007 - 13:52 Der er 12 kommentarer

Cloning af disk til 20 bærbare med True Image

Hejsa

Jeg har 20 identiske bærbare som skal indeholde Windows XP, samt diverse programmer. Dvs. samme installation på alle bærbare. Jeg har lavet en "reference pc" som indeholder installationen og har efterfølgende lavet en diskbackup med 'True Image 10'. Jeg ville bare gerne være fri for at 'True Image 10' programmet kommer med på backup'en. Den skal ikke med over på de 20 bærbare. Kan man lave noget trylleri så 'True Image 10' ikke kommer med?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 14:15 #1
Jeg har selv True Image, men jeg forstår ikke hvad du mener med en "reference pc"
Man laver normalt et Image, og det indeholder ikke programmet, med mindre prog.
ligger på den partition man har lavet et Image af.
Hvis det gør det, kan det vist ikke fjernes med True image home, men det kan med
True image Workstation, fordi man efter at man har lavet et Image kan mounte
det i skrivebar tilstand, og der fjerne programmet ved at slette det. Men der vil
stadig ligge noget tilbage i registreringsdatabasen.
Man kan heller ikke bruge det samme Image til andre computere medmindre de er
identiske. Men Acronis påstår, at det kan lade sig gøre, hvis man også køber
"Universal restore" for Workstation. Men det har jeg ikke selv prøvet.
Avatar billede mundt Nybegynder
23. juni 2007 - 14:28 #2
reference pc'en er en af de 20 bærbare og de er alle identiske. Hvordan kan jeg lave et image af reference pc'en uden at True Image er installeret på den?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 14:37 #3
Det kan du slet ikke hvis True image ligger på den partition som du laver et
Image af. Det er jo netop et Image - altså rup og stup.
Så jeg mener, at der kun er den mulighed for sletning, som jeg har beskrevet ovenfor.
Avatar billede mundt Nybegynder
23. juni 2007 - 14:50 #4
hmmm.... vil sige at det jeg skal gøre er at installere "true image" på en lille partition på "reference computeren" og efterfølgende tage backup af partionen hvorpå windows ligger (f.eks. c:\)?
Er det ikke i stedet muligt at afvikle true image fra en usbdisk eller noget andet så jeg slipper for at installere programmet på pc-en som der skal tages et image af? Jeg har lige prøvet at flytte hele acronis folderen over på min usbdisk og afvikle trueimage.exe fra en anden pc, hvilket ikke var muligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juni 2007 - 15:28 #5
"With Rescue Media Builder you can create bootable rescue disks (see details in Chapter10. Creating bootable media). You might not need this tool if you purchased a boxed product that contains a bootable CD. Installing the Bootable Rescue Media Builder will allow you to create bootable media or its ISO image at any time from the main program window or running Bootable Rescue Media Builder on its own"
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juni 2007 - 15:29 #6
You can run Acronis True Image Home on a bare metal system or crashed computer that cannot boot. You can even back up disks on a non-Windows computer, copying all its data, sector-by-sector, into the backup archive. To do so, you will need bootable media with the standalone Acronis True Image Home version.
If you purchased the boxed product, you already have such a bootable CD, because the installation CD contains, besides the program installation files, the Acronis True Image Home standalone bootable version.
If you purchased Acronis True Image Home on the Web, you can create such media using the Bootable Media Builder. For this, you will need a CD-R/RW blank, DVD+R/RW blank, several formatted diskettes (the wizard will tell you the exact number), or any other media your computer can boot from, such as a Zip drive.
Acronis True Image Home also provides the ability to create an ISO image of a bootable disk on the hard disk.
If you have other Acronis products, such as Acronis Disk Director Suite, installed on your computer, you can include standalone versions of these programs on the same bootable disk as well.
If you have chosen not to install the Bootable Media Builder during Acronis True Image Home installation, you will not be able to use this feature.
1. Click Create Bootable Rescue Media on the toolbar or the sidebar, or select Create Bootable Rescue Media from the Tools menu. You can also run the Bootable Rescue Media Builder without loading Acronis True Image Home by selecting Programs -> Acronis -> Acronis True Image Home -> Bootable Rescue Media Builder from the Start menu.
2. Select which components of Acronis programs you want to place on the bootable media.
Acronis True Image Home offers the following components:
• Acronis True Image Home full version
Copyright © Acronis, Inc., 2000-2007 61
Includes support of USB, PC Card (formerly PCMCIA) and SCSI interfaces along with the storage devices connected via them, and therefore is highly recommended
• Acronis True Image Home safe version
Does not include USB, PC Card, or SCSI drivers. Recommended for use in cases where problems running the full version occur
To find more about components of other Acronis products, see their respective user guides.
3. Select the type of bootable media (CD-R/RW, DVD+R/RW or 3.5” diskettes) to create. If your BIOS has this feature, you can create other bootable media such as removable USB flash drives. You can also choose to create a bootable disk ISO image.
When using 3.5” diskettes, you will be able to write on a diskette (or a set of the diskettes) only one component at a time (for example, Acronis True Image Home). To write another component, start Bootable Media Builder once again.
4. If you are creating a CD, DVD or any removable media, insert the blank disk so the program can determine its capacity. If you choose to create a bootable disk ISO image, specify the ISO file name and the folder in which to place it.
5. Next, the program will calculate how many blank disks are required (in case you have not chosen ISO or CD) and give you time to prepare them. When you are finished, click Proceed.
After you create a boot disk, mark it and keep it in a safe place.
Please keep in mind that the backups created by the later program version may be incompatible with the previous program versions. By this reason, we highly recommend that you create a new bootable media after each Acronis True Image Home upgrade.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 15:57 #7
mundt > "hmmm.... vil sige at det jeg skal gøre er at installere "true image" på en lille partition på "reference computeren" og efterfølgende tage backup af partionen hvorpå windows ligger (f.eks. c:\)?"
Ja så slipper du jo for Tru image installationen.
At Installere True image på en USB HD, det har jeg ikke prøvet, men jeg kan ikke se,
hvorfor man ikke skulle kunne gøre det.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 17:29 #8
Nu har jeg jo i forvejen True image, så den kan jeg ikke så nemt eksperimentere
med, men jeg har lige installeret Acronis Disk Director suite 10 på en USB HD,
og det kører perfekt. Så jeg er overbevist om, at True image også kan køre på USB HD.
Avatar billede mundt Nybegynder
23. juni 2007 - 17:44 #9
super - jeg har læst lidt på det og som jeg ser det kan man med 'Create Bootable Rescue Media' lave en bootable disk som indenholder 'True Image'. Dvs. man kan starte programmet op når man booter computeren og derefter foretage diskbackup. Dermed undgår man at installere programmet på "reference computeren".
Tak for hjælpen! - Kan I begge ikke lige smide et svar så jeg kan give jer nogle point?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 17:49 #10
Tak men jeg er ligeglad med point. Godt detlykkedes:)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 17:53 #11
Ps. Jeg hører gerne nærmere, for tvivler på, at man fra en rescue CD kan lave
et image. men forhåbentlig tager jeg fejl i det:)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 18:38 #12
Nu har jeg selv prøvet fra Workstation. Og jo du har ret, det kan lade sig gøre.
MEN det tog 5 gange så lang tid som normalt. D.vs. på min computer tog det 22 min.
Så med 20 computere har du noget at bruge tiden til, så det er nok værd at overveje
at køre programmet fra en USB HD.