Avatar billede sokratez Nybegynder
22. juni 2007 - 22:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk læser og læser hele tiden??

Jeg har lige fået en ny PC med Vista installeret og i perioder så står min harddisk bare læser og læser og det er ret irriterende at høre på i længden. Jeg har prøvet at lukke alle processer ned fra joblisten (undtagen de helt kritiske) og det hjælper heller ikke en dyt.

Jeg har også været inde og se om det er fordi den står og indexerer og selvom den er stoppet med dette står den også og snurrer helt vildt.

Aktiviteten i joblisten er stort set nul. Den står højst på en 3-5% i CPU aktivitet, så det er ikke en størrere proces der kører.

Da maskinen er helt ny tror jeg ikke på spyware osv.

Jeg har installeret Avast! antivirus, ved ikke om det kan være den der står og scanner? Umiddelbart kan jeg ikke se at den skulle gøre det når jeg er under indstillinger.

Nogen ideer?

Yderligere information?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
22. juni 2007 - 22:32 #1
Det kan være avast.
Når du ikke bruger computeren, står den og laver sin VRDB.
Den gør, så hvis du en dag får virus, så kan den gendanne gamle data.
Denne står og laver en form for backup mens computeren ikke bliver benyttet.
Du kan nok selv finde ud af at slå den fra? - altså kun lige for at se om det er den ;)
Kan jo nok ikke anbefales at slå den permanent fra.
Avatar billede anri Novice
22. juni 2007 - 22:39 #2
Jeg oplevede det samme, og mange gange var det den der search-index-service der stod og knurrede..
Avatar billede sokratez Nybegynder
23. juni 2007 - 07:42 #3
Amewes aj --> I hjælp for Avast står der at VRDB kører hver 3. uge, så det kan ikke være den funktion, da jeg har problemet flere gange dagligt.

Den står og summer nu og jeg har lige været inde i index indstillingerne og her står der bare at indexeringen er udført, så jeg tror heler ikke dette er løsningen.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
23. juni 2007 - 07:53 #4
det kan også være Diskeeper, der kører life defrag. (Ved ikke om Diskeeper er standard i vista)
Avatar billede sokratez Nybegynder
23. juni 2007 - 08:56 #5
Jeg sidder lige og roder med opgavestyring og kan se at defrag er sat til at køre som standard hver onsdag, så det er heller ikke den der er problemet.
Avatar billede elm Nybegynder
24. juni 2007 - 11:13 #6
Klik på start
Klik på kontrolpanel
Klik på strømstyring
Vælg skift indstillinger for model
Vælg skift advancerede strømstyringsindstillinger
Klik på harddisk
Klik på sluk harddisken efter
Vælg aldrig (den står formegentligt på 20 minutter)

Lyden kommer når harddisken parkerer sit hoved og starter igen og kan være utroligt irriterende at høre på i længden.

/elm
Avatar billede sokratez Nybegynder
25. juni 2007 - 15:39 #7
Jeg var lige ved at tro, det var her hunden lå begravet, men nu er den igang igen...
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
27. juni 2007 - 16:42 #8
Kører du med nero 7? hvis du gør, så fjern den. så forsvinder dit problem
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
27. juni 2007 - 17:59 #9
jeg havde nøjagtigt samme problem (med ny pc hvor alt var installeret)Hvis jeg skal prøve at forklare med mine egne ord ( Jeg er langt fra ekspert ) så sker der det, at windows indexerer maskinen til at køre optimalt i forhold til de programmer der er på maskinen og nero gør det samme, med andre ord, så vil nero indexerer så alle nero`s programmer ( og det er jo mange i nero`s pakke) passer sammen så nero bliver hurtiger dermed er der skabt en konflikt mellem nero og windows
Jeg håber jeg har forklaret mig så det kan forstås.
Ps når man har fjernet nero går der lige noget tid inden larmen forsvinder , det er fordi windows lige skal indexerer og når det er sket ``pist væk er dit problem ``
PS det er kun i nero 7, version 7.xxxx at det her gælder
Avatar billede sokratez Nybegynder
28. juni 2007 - 07:15 #10
Jeg har ikke installeret Nero, men havde overvejet at gøre det her en af dagene - det kan jeg så regne ud at jeg ikke skal :)

Jeg fatter simpelthen ikke hvad det kan være - der er ingen opgaver der kører i opgavestyring...
Avatar billede bluefish Praktikant
02. juli 2007 - 21:54 #11
Er det ikke bare Nero Scout der skal slås fra? Når den er slået fra så fjernes søgefeltet også fra programlinjen.

Jeg har dog samme problem med performance,

Setup
Compaq nx7400
2GB ram
103 GB disk (ifølge win)77 brugt
Windows Vista Business
Avast Antivirus
Office 2007 (Outlook kan godt stå og hænge til stor fustration)
IE7 med alle opdateringer (meget langsommere end IE6 og står også og hænger)

Jeg har
1. slået Windows indexsering af drevene fra.
2. slået best performance til dvs. uden fancy menuer
3. kørt diskoprydning og fjernet alt
4. diskfragmenteret drevet

Jeg har ikke virus eller spyware og min fornemmelse er at det har taget meget til siden diverse opdateringer til styresystemet er blevet smidt ud fra Microsoft.
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
03. juli 2007 - 15:21 #12
Er det ikke bare Nero Scout der skal slås fra? jo det er rigtigt men jeg afinstalerede det hele da jeg heller ville bruge et andet program ( CLONE-DVD )
Avatar billede sokratez Nybegynder
03. juli 2007 - 18:31 #13
Jeg har ikke hverken clone Cd eller Nero installeret, så det er ikke nogle af de programmer, der er har indvirken påm problemet.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
05. september 2007 - 22:39 #14
Prøv at slå Windows Defender fra
Avatar billede sokratez Nybegynder
18. august 2010 - 12:43 #15
Sorry, har ikke fået lukket denne. Fandt aldrig en løsning, men nu har jeg Mac :)
Avatar billede artoran Nybegynder
13. februar 2011 - 19:17 #16
Skulle andre have lignende problemer kan man under Joblisten i menuen Vis/Vælg kolonner sætte hak i:
I/O - Læsninger
I/O - Skrivninger

og så sortere efter disse to i joblisten.

F.eks. står min htcupctloader.exe og laver 8 læsninger hvert sekund, hvilket var ved at drive mig til vandvid.