Avatar billede bruger2004 Nybegynder
21. juni 2007 - 12:25 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Ny server hardware til Exchange

Hej alle sammen,

Jeg står og har et problem...

Idag køre vi exchange 2003 på en ældre server, mit problem er at jeg ikke længere kan komme ind på serveren, da skærmbilledet (både fysisk og remote desktop) bare er sort, dog køre exchange stadig, og jeg har en backup af exchange filerne samt en clon af harddisken på en ny disk.
Vi har også købt en ny Intel Xeon 2,6Ghz, 2GB RAM, 250GB Harddisk server som pt er installeret en ren Windows 2003 Server på.

MIT SPØRGSMÅL KOMMER SÅ HER:
Hvordan gør jeg det så sådan vores eksisterende exchange-struktur kommer over på den nye server?
Gerne en trin for trin guide/forklaring...

Jeg mener at have hørt/læst at det ikke er bare lige til at installeret exchange på den nye server og så lægge exchange filerne(.edb) ind fra den gamle... Eller er det forkert husket?

Altså når de 2 servere udskiftes skal serveren hedde det samme, dvs. det er en udskiftning og ikke en tilføjelse.

Håber der er nogen der ved hvordan man komme rundt om dette, fordi jeg syntes ikke at kunne finde noget på lign. spm. online...

På forhånd tak!
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 12:29 #1
i første omgang skal du have adgang til den gamle server, ellers ville jeg ikke begynde på opgaven.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
21. juni 2007 - 12:40 #2
jamen det er jo så det jeg ikke har... går ud fra at windows 2003 som exchange 2003 er installeret på, er gået ned/har system fejl (en af dem som Windows gør bedst) hvor hvis det var en stationær så formatere vi jo bare... (har jeg ikke gjort fordi vi stadig har adgang til vores mailbokse fra Outlook klienterne).

Men jeg har jo adgang til serverens harddisks filsystem!

Igen forslag i dette tilfælde ?
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
21. juni 2007 - 12:42 #3
og inden nogen siger hvad med backup, så NEJ den backup vi har er lige lidt over en uge (dvs. for meget/vigtigt data mangler)!!!
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
21. juni 2007 - 12:43 #4
Når det køre ingen tvivl så skal der findes en løsning således dette ikke kan ske igen, dvs. en live/konstant backup-service/system eller lign.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 12:49 #5
nu har du vel prøvet at genstarte serveren ?
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 12:50 #6
hvis serveren skal hedde det samme, så skal du have adgang til den gamle
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
22. juni 2007 - 00:01 #7
Jeps har genstartet serveren mange gange...

Serveren behøver ikke hedde det samme, men må godt... altså når nu alle data er reddet over på den nye server skal den gamle bare smides væk/tages ned af netværket.

Jamen når du siger adgang til hvad mener du så? fordi hvis de mener jeg skal have adgang til at lave ting på skærmen (mmc osv) så Nej det har jeg ikke fordi det er jo der mit problem opstår (grunden til serveren skal udskiftes NU).
Men som sagt har jeg adgang til filerne/fil-systemet!
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
22. juni 2007 - 00:09 #8
altså for ligesom at få det spørgsmål med adgang til serveren ud af ud af verden så beskrives det her:

Hele affæren her startede med at jeg skulle ind og oprette en ny mailboks for 3 dage siden, så da jeg åbnede "Remote Desktop Connection" og lavede forbindelsen til server kom der bare sort skærm, så gik jeg til serveren fysisk (skærm i røven af serveren) og tændte skærmen for bare at se sort skærm med lidt af logind-billedet.
Det måtte jo være en Windows fejl så serveren blev genstartet, da den bootede op kunne alt ses rigtigt i bios boot processen, men da den skulle komme ind i windows og starte systemet og så komme med logind skærmen så kunne man kun se den del hvor der står "Microsoft Windows 2003 Server - Standard Edition" og blev den genstartet mange gange fordi det måtte jo være en fejl, men uden held.

Altså det er her vi står der er igen måde at komme ind i den Windows der køre exchange , kun fil-sharing via netværk, og så som jeg har haft gjort sætte harddisken over i en anden maskine (hvor jeg lavede en clon af disken).

Håber du/i kan har fået et billede af hvad min adgang til serveren er...
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2007 - 22:47 #9
Du har prøvet i fejlsikret tilstand, ikke?

Der eksisterer ikke nogen let måde at gøre dette på.. Du kan ikke komme til at installere ExMerge på serveren.

Så enten knalder du en ny server op, og flytter mailboxene fra den gamle til den nye, og satser på at alle services kører til du er helt færdig med flytningen. Det betyder så at du skal ændre servernavnet i alle outlook profilerne på klienterne. Ingen vej udenom det (tak til MS for horribelt design).
Alternativt kan du installere og lave restore fra backup... Der er ingen anden respektabel måde.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 15:27 #10
Jo jeg har prøvet fejlsikret tilstand, det er samme problem...

Alle services køre, klienter kan tilgå mailbokses 100% normalt...
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2007 - 15:42 #11
viser den overhoved noget billede på noget tidspunkt ? (også under opstart), og du har prøvet den mulighed med VGA boot der kan vælge under fejlsikret tilstand ?
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 17:05 #12
ja det gør den, alt er normalt indtil windows er startet (dvs. normal skærm billede ved bios/bundkort, boot process og der hvor den lille pælle løber over skærmen og windows booter) så når den skifter til Windows altså der hvor skærm opløsning mv. bliver rigtig er den sort på nær nogle ting den viser (som sagt viser den "toppen" af den boks hvor den starter dvs. services osv.) "Microsoft Windows 2003 Server - Standard Edition" står der i den top.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 17:06 #13
Men det problem har jeg så løst, Okay to skridt frem og et tilbage...

Nu har jeg lavet en Windows Repair install, og dermed fået adgang til serverne/Windows igen, men skal stadig have flyttet til ny server af flere grunde:
1. gl. server så ny hardware ville give lidt mere stabilt og hurtigere system.
2. pop3, imap4 + andre services virker ikke.
3. der er kommet et eller andet ind i windows (måske det der startede problemet) den genstarter nogle gange uden grund.

Så hvad gør vi for at det er nemmest, vil gerne beholde servernavn osv... (altså lave en udskiftning) for netop ikke at skulle ud til alle klient pc'er og ændre indstillinger. Men kan dette ikke lade sig gøre skal den bare have nyt navn fordi det skal flyttes/udskiftes.

Jeg kan arbejde rundt om Exchanges mht. daglige ting, men til dette skal jeg nok have en meget godt beskrevet guide/vejledning...
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 17:08 #14
nogen der kan hjælpe derfra fordi nu er der da adgang til exchange manager programmet osv...

Den genstarter kun når den har internet... så når jeg trækker internet stikket kan der arbejdes med den uden fejl nr. 3 (i ovenstående).
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2007 - 18:37 #15
Beklager, men det er kun i Exchange 2007 at mailbox replikering er indført, og samtidig er det kun i Outlook 2007 at servernavn ikke er hardcoded i profilen.
Så måske du nu skal tage springet og få opgraderet det hele når du skal til at igang alligevel :P
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2007 - 19:40 #16
det nemmeste er at gøre den nye maskine til DC også, installere servicepacks osv, installere exchange, og flytte storage lokation til den nye exchange server, og derefter flytte services (dhcp, vpn osv), når alle services er flyttet, så flytte de 5 FSMO roller over på den nye server, og tage den gamle fra og se om det spiller, inden man dcpromoer den gamle server. (men det vil give den nye server et nyt navn)
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 20:50 #17
hmm, exchange serveren har ingen anden rolle end exchange...

men hvodan siger i jeg gør dette nemmest når jeg skal have alle ~500 mailbokse med over på den nye server...

evt. også hvordan kan jeg nemmest komme fra min nuværende 2003 til 2007 men samtidig rede/flytte alle ~500 mailbokse.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 20:54 #18
men så igen mht. opgradering til 2007 hvordan er den i et hosted exchange miljø?
fordi vi køre et hosted exchange miljø til alle koncernens firmaer/afdelinger har mail på serveren uden at have relationer til hinanden...
Sidst jeg kikkede på at gå over til exchange 2007 droppede jeg idéen fordi der ikke var materiale nok omkring hosted exchange på exchange 2007.

Men som sagt det vigtige er at få en funktionel server HURTIGT...
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
24. juni 2007 - 20:55 #19
dvs. nok 2003 først, så må 2007 være et senere problem.
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 01:32 #20
husk hvis du skal bruge exchange 2007 så skal det være en 64bit version server, har ikek prøvet at opgradere til en 2007 fra 2003, men kunne da nemt forestille mig man stadig kan flytte organisation group til den nye server, men det er et gæt.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 11:15 #21
ja okay men det med 2007 må blive senere fordi det er for ustabilt lige pt. så jeg skal have have lavet det stabilt hurtigst... så det må blive 2003
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 11:17 #22
nogen der ved hvad der sker når man vælger at reinstall exchange (altså gøre det samme med exchange som jeg har gjort med windows) ? for ligesom at få exchange til at køre på den gamle server ?

altså pt. er det stadig på den gamle server jeg har fået windows til at virke igen osv. fordi som jeg forstår på jer så skal det være et kørende og stabilt system for at kunne flytte exchange til en ny server...
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 11:21 #23
jeg ville få trukket data ud af de mail bokse med det samme med exmerge (hentes hos ms), inden jeg prøvede en repair (som jeg ikke tror vil hjælpe)
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 11:59 #24
okay, er der noget man skal være specielt opmærksom på mht. at få alle mails og mailbokse med i exmerge mere fordi jeg vil nødigt skulle sætte alle ~500 mailbokse op igen...

Hvordan virker exmerge?
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 12:17 #25
dine brugere ligger i AD, og mailboksene er jo nemt at oprette (hvis det havde været nødvendigt)

hent det, og læs readme filen, eller word dokumentet hos ms.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 14:54 #26
når nu jeg så har flyttet mails+mailbokse over på ny server hvordan mht. at tage den gamle server af? den køre jo ikke AD, står en anden server for...

Exchange serveren er bare en Windows 2003 server som er meldt ind i domænet og har fået installeret Exchange 2003.
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 14:58 #27
husk at ret din firewall/router whatever, så den forwarder port 25 til den nye IP, og når du mener alt er flyttet, slukker du serveren, og ser om alt virker som det skal, når du så om nogle dage ved om alt virker, tænder du den gamle exchange maskine igen, og melder den ud af domænet. (or rydder evt op i DNS, og AD, så maskinen ikke længere står under computers)
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 19:48 #28
okay hvor skal man køre den exmerge på den gamle eller ny exchange server, syntes jeg ikke fremgår nogen steder og forstår heller ikke når jeg køre det..
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2007 - 20:16 #29
bruger2004 -> Nu er det ikke for at være snobbet, selvhævdende og whatever. Det jeg tænker lidt på er om du overhovedet har de nødvendige forudsætninger for det her? Jeg er af den mening at hvis du administrerer et 500-mailbox Exchange miljø, så skal du have væsentligt mere styr på tingene. Det er nogle ret basale ting i Exchange som du tilsyneladende ikke har erfaring med. Exchange bevæger sig stadig i retning af at blive mere forretningskritisk, og ikke mindre, så der bliver du simpelthen nødt til at lægge meget mere energi på læring i fremtiden hvis du er IT medarbejder med ansvar for messaging delen.
Hvad med at kalde kavaleriet ind i form af et konsulentfirma i stedet? Du har selvfølgelig alt mulig ret til at bede mig om at passe mig selv, men de råd er faktisk yderst velmente.

ExMerge er et tool til at dumpe mailboxe i form af .pst filer ud af din information store, og senere importere dem igen i en anden mailbox store. Så det skal du køre både på den gamle og den nye server.
Jeg støtter derudover SB's forslag om at læse dokumentationen. Vi kan ikke tage ansvar for din migrering og følge det hele til dørs i små skridt med mindre det er betalt arbejde.
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 20:35 #30
strych9 100% enig.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 22:54 #31
Ja okay, det er ikke fordi jeg ikke kan forstå jeres point, men for os er det "bare" en mail server "for os" (så får jeg nok skideballe af mange) så derfor lægger vi ikke så meget energi i det, det er vigtigere for os at AD'et og applikationer køre.
Exchange har bare været en løsning der skulle sættes op og så administreres, vi har aldrig været opmærksomme på punkter i dokumentation og materialer eller lign. omkring backup, recovery, exmerge og andre muligheder som andre i et exchange miljø nok gør.

Exchange blev løsningen fordi det var "billigt" nemt og bekvemt mht. et brugernavn et password osv. men ikke pga. exchanges muligheder...
Mail er ikke SÅ vigtigt for os så vi kan bruge penge på konsulenttimer osv. og samtidig spørger jeg jo i sådan et forum her fordi jeg vil gerne slippe for at lave alt ben-arbejdet igen, sætte exchange op forfra/"format c:".
Den proces kender jeg alt for godt (det var nemlig løsningen for os for 2 år siden, og det vil jeg gerne slippe for denne gang)...
Ja jeg kunne også bare sætte mig ned og læse noget af alt vores dokumention og store bøger fra MS samt andre forlag, men mener jo bare dette forum er til for det samme...

Men point taken, og måske vi/jeg skulle sætte mere tid af til at komme ind i exchange verden (har også selv tænkt på det nogle gange), fordi jeg kan jo godt se mulighederne i exchange (pt er det bare ikke brugt i vores miljø), og måske vi skal have lavet budgettet om mht. hvad der er afsat til exchange i dag (næsten det samme som ingenting).

Tilbage til hvad i siger så ja okay mails ud i pst filer osv... men jeg tænker jo også på at rede alle de opsætninger som er i exchange (connectors, connection-filter, receipt politiker mht. "hosted exchange miljø" osv...) det er der hvor jeg syntes vi har meget tid liggende.
Det er måske kun en mulighed, fra start igen, eller hvordan?
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
25. juni 2007 - 22:58 #32
Exchange har bare været en løsning der skulle sættes op og så administreres, vi har aldrig været opmærksomme på punkter i dokumentation og materialer eller lign. omkring backup, recovery, exmerge og andre muligheder som andre i et exchange miljø nok gør.

>HVILKET NOK GØR AT VI/JEG OVERHOVEDET IKKE HAR STYR PÅ DENNE PROCESS/DEL ELLER TILLÆGSPROGRAMMER AF EXHCANGE SERVEREN DA VI ALDRIG HAR TÆNKT SÅ LANGT, ELLER BRUGT, "ELLER HAFT BRUG FOR DEN" SOM EN LØSNINGS.
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 12:26 #33
den eneste fornuftige løsning er at få fat i en der har den nødvendige viden, og så selv få læst op på 2003 og exchange.
Avatar billede jorgena Nybegynder
15. september 2007 - 20:52 #34
Eller installer en ny exchangeserver med et nyt navn.
Flyt herefter alle brugerne over på den nye server inde fra "Users and computers".
Marker en flok brugere og højreklik, exchange tasks, Move mailbox.
når alle brugere og roller er flyttet, kan den gamle server nedlægges.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2007 - 21:00 #35
"når alle brugere og roller er flyttet, kan den gamle server nedlægges."
- Helt så simpelt er det desværre ikke. =)
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
22. oktober 2007 - 14:58 #36
beklager jeg ikke har fået fulgt op på dette spm. men jeg har i mellem tiden kommet lidt nærmere ind på exchange.

men mht. at nedlægge den gamle server, så forstår jeg ikke du "strych9" siger det ikke er bare lige sådan som jeg forstår så når alle connectorer og mailbokse er flyttet oprettet så er det da bare at afinstallere exchange inde fra tilføj/fjern programmer på serveren og så melde serveren af domænet og lukke den og smide den væk og så kan jeg stille en ny server op på domænet med den gamles navn. og den nye exchange skulle kunne køre der ud af....

eller har jeg stadig ikke fanget det hele mht exchange....?

PS. alle jer som har været med i denne tråd vil i ikke smide et svar så vil jeg dele points ud mellem jer alle.