Avatar billede apollon55 Nybegynder
20. juni 2007 - 11:29 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

computer genstarter automatisk under opstart af xp

Mit problem er, at når jeg starter min computer op kommer den med skærm hvor jeg kan vælge mellem fejlsikret tilstand, senest virkende konfiguration osv.. Uanset hva jeg vælger så genstarter den automatisk kort derefter for at gøre det samme igen. Da jeg slog automatisk genstart fra kom følgende blå skærm:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Technical information :

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000030, 0x00000007, 0x00000000, 0xF74B79A0)

*** viamraid.sys - adress F74B79A0 base at F74AD000, Datestamp 4063e304

Jeg har haft min computer slukket i en uge mens jeg var på ferie, og første gang jeg prøver at starte op kommer fejlen... før jeg tog afsted virkede min computer fint.

min computer er: intel pentium 4, 3 GHZ, 1 GB RAM
win XP-pro SP2, grafikkort radeon 9800 pro, harddisk er en SATA (2 tror jeg nok).
Det er eneste harddisk jeg har sat i computeren (har en ekstern jeg slældent benytter også) hvis det skulle have betydning for dette...

Håber I kan hjælpe

- Allan
Avatar billede hcma Novice
20. juni 2007 - 12:12 #1
det tyder på at din sata-driver er defekt.
prøv at gå ind på producentens side og se om du kan finde en ny.
Avatar billede neis Nybegynder
20. juni 2007 - 12:37 #2
Kan også være fejl på harddisken. Har du mulighed for at sætte den i en anden computer og køre en fuld scandisk?
Avatar billede neoman Novice
20. juni 2007 - 12:42 #3
Prøv at rykke lidt i SATA ledningen - tag den af og sæt den på igen. Jeg selv fik  de mærkeligste fejl, indtil jeg satte en hel ny i.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
20. juni 2007 - 13:24 #4
min harddisk er kun ca 1 måned gammel og har fungeret ok, så lidt sjovt hvis der pludselig skulle være sket noget i den uge jeg har været væk på ferie hvor den har været slukket.
Men når jeg kommer hjem fra arbejde skal jeg nok lige prøve at tage SATA ledningen af og på igen. umiddelbart er det lidt svært at finde en anden computer til det.
mit bundkort er jo lidt gammelt så jeg fik computerbutikken jeg købte harddisken i til at lave en diskette til at kunne installere SATA disken (det der med F6 osv..).

men hvad gør jeg hvis dét med ledningen ikke virker? hvordan undersøger jeg om det er SATA-driveren og hvordan installerer jeg en ny driver så?
Avatar billede apollon55 Nybegynder
20. juni 2007 - 14:11 #5
men det der viamraid.sys fejl den beskriver er det noget med RAID at gøre og hvis ja, hvordan kan det være at den medler fejl ved dét når jeg kun kører med én harddisk?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
20. juni 2007 - 16:33 #6
Prøv i bios at sætte Raid til disable.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
21. juni 2007 - 10:19 #7
først og fremmest vil jeg lige undskylde at jeg er længe om at give tilbagemedlinger, men har kun nettet på arbejdet.
Jeg har førsøgt at tage SATA ledningen af og på uden virkning.
det lyder som en rigtig god idé hvis man kan disable RAID i bios, for der er vel ingen grund til at den er enabled hvis jeg alligevel ikke benytter mig af det... jeg prøver at kigge på det når jeg kommer hjem, men kan du, for at det bliver lettere, skrive hvor det gøres henne eller er den nemt at finde i bios?
Avatar billede apollon55 Nybegynder
21. juni 2007 - 10:20 #8
hvis det virker at disable det i bios, hva anbefaler i mig så at gøre når jeg får startet computeren ordentligt op igen?
og hvis ikke det hjælper at disable den i bios, hva gør jeg så?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
21. juni 2007 - 11:35 #9
På mit Asrock bundkort står det under Advanced, næstøverst lige under Sata.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
21. juni 2007 - 13:03 #10
ok prøver det når jeg kommer hjem fra arbejde :o)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
22. juni 2007 - 11:17 #11
Jeg har været inde i bios og forsøgt at finde det sted du (greysky) skriver om hvor jeg skal disable RAID. MEN jeg kan ikke finde det... det tætteste jeg er kommet på det er noget der hed "VIA sata Raid utility: enabled" og denne disablede jeg men uden nogen effekt. jeg fandt den under "boot: harddisk drives: 1st. drive: RAID:ST3500641AS: Boot settings configuration:"

under min advanced menu i bios er der følgende menuer: CPU, chipset, ACPI, IDE, PCI PnP, floppy, superIO, USB.

hva gør jeg nu?

og kan nogen sige mig hvorfor at min "viamraid.sys" kan være i stykker efter at man bare har haft sin computer slukket i en uge...?!?

og kan man forny den der "viamraid.sys" på SATA harddisk?
Avatar billede hcma Novice
22. juni 2007 - 11:46 #12
har du den viamraid.sys på din pc ?  (du burde ikke have den, da du jo ikke kører raid)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
22. juni 2007 - 18:43 #13
jeg aner ikke hva det der viamraid.sys er for noget - så aner ikke om jeg har det... hvordan finder jeg ud af dét og hvis jeg alliegevel ikke kører raid (når jeg kun har en harddisk alligevel) hvorfor begynder den så at lave en stopfejl om det?
og hva kan jeg gøre for at komme videre med mit problem... jeg er jo lidt desperat efter at få min data op at køre igen (uden at miste det jeg har derpå)
Avatar billede hcma Novice
22. juni 2007 - 20:23 #14
start -> søg -> søg efter filen og husk at der også skal søges i systemmapper og skjulte mapper
Avatar billede apollon55 Nybegynder
23. juni 2007 - 09:54 #15
jeg kan jo ikke starte windows op... computeren genstarter med det samme at den sorte skærm med windowslogoet kommer ( og der kommer startskærm med valg af fejlsikret tilstand mm hver gang)
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2007 - 10:02 #16
så prøv at køre en repair_
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede apollon55 Nybegynder
23. juni 2007 - 10:25 #17
ja det er jo nok den eneste vej ud - det må jeg prøve... hvis jeg kører denne repair, som jeg også ser som eneste udvej, vil jeg i så fald miste nogle af mine data jeg har til at ligge derpå - såsom billeder og dokumenter (for går udfra at jeg intet mister fra den anden del af min harddisk da jeg har den delt i to)?
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2007 - 10:47 #18
se punkt 6 i vejledningen ;o)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
23. juni 2007 - 12:12 #19
hehe - ville bare være sikker på at jeg ikke mister mine billeder jeg har derpå (og dumt nok ikke har backup af) for synes at jeg har set et sted på nettet at den sletter nogle mapper... men så stoler jeg på dig :o)
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2007 - 12:51 #20
og alt som på anden partition/hd røres ikke  ;o)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 13:14 #21
hcma har ret. Du kan roligt lave en "repair" Det har jeg selv gjort.
Du mister ikke dine data på c drevet, og den anden psrtition er overhovedet
ikke indblandet i den operation, og vil derfor være uberørt.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
23. juni 2007 - 13:15 #22
psrtition= partition.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
23. juni 2007 - 14:20 #23
ok, jeg prøver mig frem når jeg får tid til at se på computeren i starten af næste uge...  jeg vender tilbage :o)  og takker indtil videre
Avatar billede johan_fn Nybegynder
23. juni 2007 - 20:16 #24
Jeg har det samme problem. Min computer genstarter i winxps opstartningsfase og jeg kan ikke komme ind i windows hverken i sikkertilstand eller noget som helst. Har prøvet og slå raid fra uden resultat. Desuden har jeg prøvet at fortage en windows reperation, men windows installeren ville ikke genkende min tidligere windows installation så den vil bare formatere, hvilket jeg ikke ønsker da jeg gerne vil rede nogen ting på min maxtor sata hd.

Lige når computeren genstarter blinker den dog med en blå fejl meddelse som jeg ikke kan nå at læse. Hvordan slår man det der automation genstart fra når man ikke kan komme ind i windows
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2007 - 20:55 #25
slå automatisk genstart fra:  http://www.hcma.dk/tips91to100.htm#no94
Avatar billede neoman Novice
23. juni 2007 - 20:57 #26
hcma : "..Hvordan slår man det der automation genstart fra når man ikke kan komme ind i windows"
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2007 - 21:21 #27
:o((((((((((  havde ikke læst på lektien
Avatar billede apollon55 Nybegynder
24. juni 2007 - 10:04 #28
john fn: for at deaktivere automatisk genstart så du kan se den blå fejlskærm og skrive fejlkoden ned kan du trykke på F8 ved opstart og trykke på "deaktiver autogenstart" så kommer den blå skærm :o)
Avatar billede johan_fn Nybegynder
24. juni 2007 - 14:31 #29
Hmmm når jeg trykker F8 under opstarten får jeg bare muligheden for at ændre min bootsequense ikke noget med at deaktiver autogenstart... Har et asus k8v se delux motherboard... Kan heller ikke finde muligheden for at slå det fra i min bios
Avatar billede apollon55 Nybegynder
29. juni 2007 - 10:36 #30
jeg har forsøgt at geninstallere windows, men kort efter den har formatteret min partition kommer samme blå skærm med samme viamraid.sys fejl.... så har opgivet nu... :o(    ved iokke hva jeg kan gøre andet end at købe en ny computer...  men jer der har hjulpet mig må gerne smide et svar så i kan få nogle point.
tak for hjælpen
- Allan
Avatar billede valbyhus Nybegynder
29. juni 2007 - 12:15 #31
Har du ikke en Ata (Ide) harddisk liggende? Det var måske en ide at prøve
computeren med den. Og kan du installere windows på en Ata HD, vil den køre på 0
med Sata disken på 1 som slave, og så kan du hente dine data ud.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
03. juli 2007 - 12:04 #32
jeg har heldigvis fået mine data ud (de fleste og mest nødvendige) så det var godt nok - mht computeren så har jeg opgivet HELT nu, har forsøgt en million ting uden effekt, så nu bliver den kasseret og køber en ny her om en måneds tid når jeg har lidt flere penge og der er kommet prisnedsættelse fra Intel (som jeg har hørt fra andre at der kommer...)  så dem der har hjulpet mig indtil videre må meget gerne smide et svar så i kan få point for jeres hjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. juli 2007 - 12:20 #33
Det var da rart du fik dine data ud:)
Avatar billede off-line Nybegynder
03. juli 2007 - 12:30 #34
Undskyld!!! Lagde svar på det forkerte spørgsmål:( Glem det venligst.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
03. juli 2007 - 12:54 #35
hehe
Avatar billede hcma Novice
03. juli 2007 - 13:33 #36
spring over mig  ;o)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
03. juli 2007 - 13:41 #37
Ingen point til mig :)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
04. juli 2007 - 12:32 #38
se evt. mit spørgsmål ang ny computer hvis det er :o)

http://www.eksperten.dk/spm/785529