Avatar billede sbay Nybegynder
19. juni 2007 - 19:00 Der er 9 kommentarer

Brug af SELECT og LIKE

Er der en parameter man kan bruge hvis man vil have alle de records ud der starter med et tal og tilsvaren en man kan bruge hvis man kun vil have bogstavsrecords ud?

eks: SELECT * FROM TABEL WHERE FELT LIKE tal%

og hvad så hvis man kun skal bruge de records der begynder med to tal - eks. 22xxxx, 34xxxx osv. ?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2007 - 19:11 #1
proev:

SELECT * FROM TABEL WHERE FELT REGEXP '[0-9].*'
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2007 - 19:12 #2
hov:

SELECT * FROM TABEL WHERE FELT REGEXP '[0-9][0-9].*'
Avatar billede sbay Nybegynder
19. juni 2007 - 20:25 #3
Hmmm, jeg får følgende fejl:

odbc_exec(): SQL error: Token REGEXP was not valid. Valid tokens: < > = <> <= ¤< ¤> ¤= >= ^< ^> ^= IN IS NOT LIKE BETWEEN., SQL state 42601 in SQLExecDirect
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2007 - 23:02 #4
Har du mulighed for at vaelge noget andet end ODBC ?
Avatar billede sbay Nybegynder
20. juni 2007 - 08:00 #5
For at være helt ærlig, så er det ikke en MySQL jeg kører op mod, men en DB2! Håbede blot på at der var en standard SQL løsning :-)
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 09:16 #6
Du kan se den rette syntax for MySQL her http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/regexp.html men jeg tror desværre ikke det er REGEXP du skal bruge...
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 09:26 #7
Når nu det er tal du arbejder med, kunne du vel gøre noget lignende:
SELECT * FROM tabel WHERE felt >= 22000000 AND felt < 2300000
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2007 - 19:38 #8
Jeg synes ikke at spørgsmålene giver meget mening, hvis det er et tal felt, så jeg
antager at det er VARCHAR.

I MySQL ville REGEXP være en udmærket løsning på det.

Jeg mener ikke at DB2 kommer med indbygget regex support, men du kan
skrive en UDF til formålet.

Jeg kunne lav et et eksempel i Java.

Der er et C eksempel her:
  http://www.ibm.com/developerworks/db2/library/techarticle/0301stolze/0301stolze.html
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2007 - 22:36 #9
Kommet videre ?