Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 11:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg LINK midt i en takst

Hej alle sammen :)
Jeg er ved at lave en side kodet i ASP og lidt javascript.
Jeg har lavet en admin side hvor fra jeg skal kunne redigere alle siderne. så nu har jeg lavet en "kontakt" side, hvor på jeg vil kunne skrive fra admin siden, at der er mulighed for at kigge nærmere på en anden side. jeg har lavet et "textarea" i html og vil ha sådan at når jeg skriver "her er et link: www.xxx.dk" så skal "www.xxx.dk" blive til et link til den side der nu engang er skrevet. forstå i hva jeg mener? hjælp pls :)

(vil tro det skal være noget med at den skal replace "www." til noget "<a href>" men min skolelære siger det kan laves med java script, men han ved ikke hvordan) ;)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 11:14 #1
Send din tekst i gennem denne funktion:

Function LinkString(strInput)
dim arrPattern, arrReplaceString, Rx, intIndex
  arrPattern = Array("([\w\._-]+@[\w\._-]+\.[A-Za-z]{2,4}\S*)", _
  "(http|https|ftp)(:\/\/[\w\._-]+\.[\w\._-]+\S*)", _
  "(^|[^\/])(www[^\.\s]?\.[\w\._-]+\.[A-Za-z]{2,4}\S*)")

  arrReplaceString = Array(" <a href='mailto:$1'>$1</a> ", _
  " <a href='$1$2' target='_blank'>$1$2</a> ", _
  " <a href='http://$2' target='_blank'>$2</a> ")

  Set Rx = New RegExp
  Rx.Global = True
  Rx.IgnoreCase = True

  For intIndex = 0 To UBound(arrPattern)
    Rx.Pattern = arrPattern(intIndex)
    strInput = Rx.Replace(strInput, arrReplaceString(intIndex))
  Next
  Set Rx = Nothing
  LinkString = strInput
End Function
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 11:17 #2
Den omdanner alle http, www og emails til links.
F.eks:

test = "en tekst med www.google.dk og en email min@mail.dk som er blivet til links"
response.write LinkString(test)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 11:19 #3
Glem min kommentar. Jeg stener i øjeblikket. Dette er jo JS kategorien. Hvad jeg lavede er til ASP.

Vi skal lige have oversat det RegExp til Js kode i stedet...
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 11:20 #4
Eller er det ok alligevel?? Du skriver du koder i ASP??
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 11:44 #5
jeg laver det i ASP ja, men min lære sagde det kunne gøres med et javascript, jeg hører ham lige når han kommer fra pause :) for mig ligner det der lidt noget vulapyk som jeg ikke forstår det store af :P hehe :) men forløbelig tak ;)
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 11:53 #6
juhuuu :D det virker :) og det er helt perfekt :) tror ikke min lære kendte den, han var i hvertfald overrasket :) så det er bare super! TUSIND mange gange tak til dig fennec :)

Kram ;b
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 11:59 #7
Det var så lidt :o)

Som en ekstra bemærkning er metoden der bruges Regular Expression, og er et af de mest kraftfulde værktøjer inden for programmering, hvorfor det er indbygget i næsten alle sprog. Så det er ikke kun i ASP det bruges.

Det har sin egen kategori her på E, hvis du vil lære mere om det. Det er dog meget svær at komme igang med, fordi syntaxen er indviklet, men har man først styr på det, så køre det bare. Du kan desuden finde mange andre eks på brug af RegExp derinde (f.eks kode til at fjerne alle HTML tags)

http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/RegExp/

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 12:02 #8
hehe top nice, jeg vil ikke bevæge mig ud i det :P tror jeg er lidt for blondine til at forstå det :) men er sikker på nogen af drengene fra klassen kan være interessert ;) Tak for det :)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 12:27 #9
Så du er en af de få tøser i IT. Og endog blond. Velkommen til :o)

og tak for point.
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 12:34 #10
jah :) det må jeg jo nok sige jeg er :) nej, jeg er dog mørkhåret pt :P men er stadig blondine inside ;) kan man ikke skrive privat mad folk her på siden? jeg er lige kommet til idag :) så skal da lige vide hva jeg skal gøre :P ved ikk helt hvordan jeg gav dig de point ;) men det helt fair du fik dem ;) du var jo til go hjælp ;)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 12:50 #11
Nej, man kan ikke skrive privat til folk. Det er kun et hjælpe forum.

Men læg mærke til "Artikler" punktet øverst. Mange brugere overser fuldstændig dette punkt. Her kan du finde artikler skrevet af E' brugere. Specielt som nybegynder kan du finde intresante ting der. Det koster mellem 0-5 point at læse en artikkel, men de fleste er ratet med kommentar, så du kan se om de er noget vær.

Du kan også finde den uofficielle faq til E her:
http://expfaq.dk/
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 13:05 #12
okey tak :) du er da lidt en guttermand ;) heh :)

er der nogen alders grænser her inde? hva er gennemsnittet ? mener bare, er der tit små børn som gerne vil lære, som bare skriver alt mulig fiz :) ? eller er det okey her inde ?
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 13:29 #13
Jeg vil gætte på at alderen for spørgerne ligger omkring 15-20, mens den for os svarerne ligger på 20-30. Men selv de helt små aldersgrupper opfører sig ordentlig herinde.

Det er så absolut det mest professionelle sted jeg endnu har været. Og alle top svarerne er fuldstændig ligeglade med point (specielt erikjacobsen, som du nok løber ind i på et tidspunkt). Vi er her primært for at hjælpe andre.

Eneste grund til at vi vil have point, er fordi top 100 i hver måned får gratis promedlemskab, og derfor kan fjerne reklamer osv. Ofte for vi nok point til det på et par uger. Så løber du tør for point (sker for nye medlemmer) skal du ikke være bange for at stille ? med 0 point. Vi hjælper alligevel.

Du får desuden 5 point om dagen, så du får løbende flere point at give ud, hvis du ikke selv kan tjene point ved at svare.
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 13:34 #14
okey, super :) så jeg sikker på det nok skal gå, jeg får nog alligevel ikk stillet spørgsmål hver dag, så jeg skal nok tjene lidt point sammen :) i skal da ha lidt for at hjælpe de dumme som mig *GG* hihi :)

Men tusind tak for det, du har været en stor hjælp, jeg vil hjem og nyde det gode vejr vi har her i århus :) ;) heh

Tak for nu .o) <-- One Eyed Jack

heheh :D

//GuBBiBabz
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. juni 2007 - 13:38 #15
godt jeg kan stave i dag :S det må være varmen ;)

"nog" = "nok" ;) hehe

Snakkes ;) og endnu en gang tak ;)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. juni 2007 - 13:49 #16
Vi har alle været nybegyndere engang. For noget tid siden, skulle jeg opdatere et system, jeg lavede for et par år siden, og den kode (jeg selv havde skrevet), havde jeg to tanke til:

"Det var da det værste skarmmel kode jeg nogen sinde har set"
"Hvad har jeg tænkt på, da jeg skrev det?"

Og for at bruge en klasiker: der finde ikke dumme spørgsmål kun dumme svar

Kan du nyde solen, vi andre slaver har et par timer endnu, inden vi har fri. Men så skal jeg også ned i gårdhaven med en god bog, så snart jeg er kommet hjem :o)