Avatar billede canedo Nybegynder
24. maj 2007 - 19:04 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Tilføjelse af prompt på hjemmeside

Hej,

Jeg har lavet en formular på hjemmeside indeholdende 3 felter:
NAVN
E-MAIL
BESKED

Til e-mail-feltet har jeg fået lavet et script, som fungerer fint og som gør at der dukker en prompt op hvis ikke der er indtastet en e-mail adresse:

<script type="text/JavaScript">
function valider(frm) {
  if (!frm.email.value.match(/^[a-z0-9_\.]+@[a-z0-9_\.]+\.\w{2,4}$/i)) {
    alert("Fejl i email-feltet!");
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

Hvordan kan man tilføje en prompt som kommer op, hvis der mangler at blive indtastet nogle tegn i de to andre felter, NAVN og BESKED?
Avatar billede canedo Nybegynder
24. maj 2007 - 19:26 #1
Jeg har brygget lidt pseudo-kode, som ville være mit bud på koden... men jeg ved ingenting om javascript desværre.

<script type="text/JavaScript">
function valider(frm) {
  if (!frm.email.value.match(/^[a-z0-9_\.]+@[a-z0-9_\.]+\.\w{2,4}$/i)) {
    alert("Fejl i email-feltet!");
    return false;
  }
    if (!frm.navn.value(må ikke være 0 antal tegn) {
    alert("Fejl i navne-feltet!");
    return false;
  }
    if (!frm.besked.value(må ikke være 0 antal tegn) {
    alert("Fejl i besked-feltet!");
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

Måske det kan give et preg om hvor jeg vil hen...

/Camilla
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 00:28 #2
Hej Camilla.

Jeg tror sådan set bare, det er sådan her:
------------------------------------------
<script type="text/JavaScript">
function valider(frm) {
  if (!frm.email.value.match(/^[a-z0-9_\.]+@[a-z0-9_\.]+\.\w{2,4}$/i)) {
    alert("Fejl i email-feltet!");
    return false;
  }
    if (!frm.navn.value=="") {
    alert("Fejl i navne-feltet!");
    return false;
  }
    if (!frm.besked.value=="") {
    alert("Fejl i besked-feltet!");
    return false;
  }
  return true;
}
</script>
--------------------------
Håber du kan bruge det. =)
Avatar billede canedo Nybegynder
25. maj 2007 - 09:19 #3
hmm... den fungerer ikke helt som den skal.

Jeg har lagt den nye kode ind, men alligevel er det kun reglen om e-mail, som fungerer. De andre regler ignoreres helt. Der mangler et eller andet før de andre regler aktiveres...

/Camilla
Avatar billede canedo Nybegynder
25. maj 2007 - 09:25 #4
Jeg har fundet ud af, at de to sidste regler skal stå i modsat fortegn... Prompt kommer nemlig op hvis der ER tastet noget i felterne. Jeg ved bare ikke hvordan jeg får den vendt til modsat. Nogle der kan hjælpe med den lille ting?
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
25. maj 2007 - 10:23 #5
Det er fordi at du returnerer false i hvert if sætning, du returnerer derfor altid efter den første if sætning. Jeg har et lidt anderledes forslag nedenfor, der viser samtlige fejl i en alert boks. Ved ikom syntaksen er helt i orden.

<script type="text/JavaScript">
function valider(frm) {
var error = "";
if (!frm.email.value.match(/^[a-z0-9_\.]+@[a-z0-9_\.]+\.\w{2,4}$/i)) {
error += "Fejl i email-feltet!";
}
if (!frm.navn.value=="") {
error += "Fejl i navn-feltet!";
}
if (!frm.besked.value=="") {
error += "Fejl i beskedl-feltet!";
}
if(error.Length > 0) {
alert(error);
return false;
}
return true;
}
</script>
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
25. maj 2007 - 10:26 #6
Til dit ovenstående spørgsmål. Fjern udråbstegenet i (!frm.navn.value==""). Udråbstegn betyder det samme som "Ikke".
Avatar billede canedo Nybegynder
25. maj 2007 - 10:38 #7
p_nilsson> jeg har sat koden ind på siden, men nu kommer der slet ikke nogen prompt op... kan godt være jeg overser noget nede i selve <form> koden eventuel?
Avatar billede canedo Nybegynder
25. maj 2007 - 10:42 #8
p_nilsson> jeg har fjernet udråbstegn i den oprindelige kode fra w13, og det virker nu
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 16:28 #9
Jaeh, der var jeg lidt for hurtigt. :) Men tak for point.
Avatar billede roenving Novice
27. maj 2007 - 00:25 #10
-- og det kan tilføjes, at valideringen af e-mailen er en oldsag, da der efter den gældende standard (rfc 2821) ikke kan valideres for tegn foran @-tegnet, samt at der i dag findes tld'er på 6 bogstaver, så dette

  if (!frm.email.value.match(/^[a-z0-9_\.]+@[a-z0-9_\.]+\.\w{2,4}$/i)) {

-- skal f.eks. udskiftes med:

  if (!frm.email.value.match(/^.*@\w[\w\.]*\.[a-z]{2,6}$/i)) {
Avatar billede roenving Novice
27. maj 2007 - 00:27 #11
Hrm, glemte lige at checke ordentligt, for - er jo ganske almindeligt i domæne-navne:

  if (!frm.email.value.match(/^.*@\w[\w\.-]*\.[a-z]{2,6}$/i)) {
Avatar billede canedo Nybegynder
27. maj 2007 - 19:10 #12
roenving > tak for info, jeg vil helt sikkert rette det lidt til næste gang jeg retter på siden :-)