Avatar billede jtp Nybegynder
22. maj 2007 - 09:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DHCP på andet subnet

Håber at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe med denne problemstilling.

Jeg har en dhcp-server placeret på et 172.16.4.x-netværk, der forsyner klienterne med dhcp-adresser i følgende range: 172.16.5.1-172.16.7.254.

Jeg ønsker, at flytte dhcp-servicen til en server, der ligger i mit serverrange 172.31.1.x. Dette har jeg forsøgt, men klienterne får ingen ip. Den nye dhcp er naturligvis authorized og scopet er aktiveret. Scopet er desuden placeret i et superscope. Routerne på netværket understøtter RFC 1542.

Håber at der er nogen, der kan hjælpe.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. maj 2007 - 20:12 #1
Du skal installere en DHCP relay agent på det subnet som klienterne er på.
Alternativt indstille router til at fungere som relay agent og forwarde requests den opfanger til den rette server så den er en form for proxy.

DHCP fungerer via broadcast af bootp frames til alle nodes på netværks segmentet. Dit problem er at DHCP serveren aldrig opfanger det broadcast på den måde du har sat router op på nu.
Avatar billede jtp Nybegynder
25. maj 2007 - 18:31 #2
DHCP relay agent havde været inde i mine overvejelser, men konklusionen var at det ikke burde være nødvendigt.

I min forivrelse omkring oprettelse af super scope, havde jeg hverken fået angivet GW (router) for scope eller super scope. Så er det jo klart, at klienterne ikke kan få en ACK. Nu virker det!

Ellers tak for hjælpen strych9. Du får point for din ulejlighed.

-jtp-