Avatar billede mikker Nybegynder
12. maj 2007 - 09:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Webspeed og Vista

Min første fejl var at købe et netværkskort med PCIe. jeg anede ikke at der fandtes PCIe og var derfor ikke tilstrækkelig opmærksom. I stedet for at bytte det, blev jeg enig med mig selv om at jeg ville bygge en helt ny maskine med PCIe. Det blev naturligvis til en 64 bit forberedt dual - og en Vista Home Basic 64. Det kører bare derudaf - næsten.
jeg kan nemlig ikke komme på nettet. Jeg kan se den anden computer der tilsuttet hub'en - men den kan ikke se 'mig'.

Altså min opsætning ser således ud:

Motorola surfboard sb5100E (der ikke længere understøttes af Motorola) -> Hub hvor der er tilslutte 2 computere: Min Vista 64 og en XP Home.

Netværkstype: Privat
Om jeg har firewall eller ej, gør ingen forskel.
Avatar billede mikker Nybegynder
12. maj 2007 - 09:57 #1
Skrev måske ikke tydeligt nok at mine kvaler både gælder lokalt netværk samt indernettet...

- Mikker
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2007 - 11:16 #2
sikker på at du har 2 ip-adresser?
Avatar billede plx Nybegynder
12. maj 2007 - 12:03 #3
hvilken ip får din vista tildelt?
Avatar billede mikker Nybegynder
12. maj 2007 - 18:27 #4
kenp: Ja, jeg har 2 ip adresser.
Hvis andet var tilfældet, burde jeg også få besked i min browser. (Det fik jeg ihvertfald før jeg fik 2).

plx: netværkskortets IPv4 adresse hedder 10.33.255.36 255.255.255.0

Når jeg laver en 'route print' får jeg en Gateway IP der hedder 10.33.255.1 men hvis jeg kører selvsamme 'route print' på XP'eren får jeg en 83.93... adresse istedet (og en 127.0.0.1).

Tror ikke jeg når at blive gråhåret. før jeg har hevet det altsammen ud...

- Mikker
Avatar billede plx Nybegynder
12. maj 2007 - 18:31 #5
så mangler du at registere din nye mac adresse hos webspeed. Har du sat en statisk dns? Hvis du benytter den dns du får tildelt, burde du automatisk blive omdirigeret til deres online registrering
Avatar billede mikker Nybegynder
12. maj 2007 - 21:10 #6
Er vi enige om at netværket skal være privat?

Alt burde være sat til at blive hentet automatisk.

Hvis jeg satte mit gamle netkort i den nye maskine og fandt en brugbar 64 bit driver, ville det så hjælpe noget?

Følgende er slået til i Vista:
Netværksregistrering, Fildeling, Mappen delte filer.
Avatar billede plx Nybegynder
12. maj 2007 - 23:33 #7
http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/cg0906.mspx

Ifølge linket, sidder du på et public netværk. Du har ingen router eller anden netværks firewall stående foran dig. Vista sætter forskellige sikkerhedspolicies op, afhængigt af hvad du vælger.

Det er altid en god ide, at sidde bag en bredbåndsrouter, når man laver netværk. Så er du også sikker på, at computerne altid står i samme subnet. Og man har kun brug for en ip adresse uanset antallet af computere.

Kan du gå ind på https://asunet.webspeed.dk ?
Det er webspeeds onlineregistrering

Hvis man præsenterer en ukendt mac adresse for webspeed, så får man tildelt en 10.x.x.x ip, som man kun kan bruge til at tilgå den side med. Hvis de kender adressen på det gamle netkort, så ville det umiddelbart kunne komme på
Avatar billede mikker Nybegynder
13. maj 2007 - 06:35 #8
Jeg prøver med mit gamle netkort senere.
Avatar billede mikker Nybegynder
14. maj 2007 - 16:54 #9
Jeg har haft fat i TDC udvidet support.
Flink og dygtig ung dame. Hun slettede den ene tilmeldte computer, genstartede mit modem og så var jeg på.

Det er noget de oplever en gang imellem med Vista maskiner.