Avatar billede kennovs Nybegynder
05. maj 2007 - 20:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Energi - Vind - Sol

Hej!

Jeg har et par spørgsmål med hensyn til Energi.

Jeg står og har et kolonihave hus, uden strøm. Så jeg går og tænker på hvad jeg skal vælge af energi kilde. Har kigget lidt på Både, Solceller og små vindmøller. Problemet med de små vindmøller, er at de kun levere strøm til 12 - 24 volt.

Det ville jo være fedt, med 230 volt, så man kunne lave kaffe, og te, varme rundstykker m.m.

Jeg har som det sidste også kigget på en ganske almindelig Generator, den kan man få i mange størrelser, både til 12 volt, og helt op 5000 watt.

Hvad ville i gøre hvis i skulle vælge, og hvorfor??
Hvad er det billigste, og i længden??
Nogle hjemmesider, hvor man kan læse mere dette emne (Alternativ Energi)??

Hilsen Kenneth
Avatar billede strych9 Praktikant
06. maj 2007 - 01:37 #1
Angående vindmøller og deslige: Husk lige at checke med teknisk forvaltning i din kommune hvad du må og ikke må der. Du kunne jo risikere at de kom og sagde at vindmøllen skal pilles ned fordi du ingen tilladelse har..
Avatar billede rynke10 Novice
06. maj 2007 - 03:23 #2
Nu bruger kaffemaskiner og andet der varmer, jo en hel del strøm. Til kaffe og te, ville jeg nok vælge et lille gasblus, hurtigt og nemt. Hvis du vil have lidt lys eller høre radio, kan du jo tage en UPS med i kolonihaven. Så har du 230V og kan sætte alm ting til. En el-keddel vil nok bare tappe den for hurtigt.
Med solceller eller vindmølle, så kommer du hurtigt ud i en større investering, uden at du får meget power ud af det. Vil du opsætte en 2 MW mølle på grunden, så tvivler jeg på at du får lov :-)
Avatar billede hostgirl Nybegynder
06. maj 2007 - 14:52 #3
http://www.sol1000.dk/ <-- her kan du læse om solceller. Sol1000 er et nu lukket projekt, hvor staten gav tilskud til dette. Men hjemmesiden kan give indblik i hvad der evt. skal til osv. Solceller er dyre, men har en levetid på op til 30 år, for de multikrystallinske, hvor wafer basserede har en kortere levetid (10-20 år), men er væstenlige billigere...
Avatar billede kennovs Nybegynder
05. august 2010 - 15:49 #4
lukket