Avatar billede zumi Nybegynder
29. april 2007 - 23:45 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

bedste format?

Jeg har fået en DVD som skal lægges op på en bekendts hjemmeside og afvikles som streaming video. DVD'en fylder jo en del så jeg skal have fundet et format der passer lidt bedre. Jeg ville normalt benytte mpeg4 (xvid) men er ikke sikker på om dette format er kompatibelt med streaming? Det skulle helst ikke være sådan at kun folk med xvid-codec installeret kan se filmen. Derudover har jeg hørt at man så skal bruge et andet program til at klargøre filmen til streaming, men hvilket?

Mvh Rasmus
Avatar billede tirdyr Nybegynder
30. april 2007 - 00:23 #1
Jeg vil tro at WMV formatet er det nemmeste at have med at gøre.. der findes en del programmer derude til at convertere fra dvd til wmv.. her er et.. jeg har dog ikke testet dette program: ( http://www.dvd-wmv.com/ )
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2007 - 00:35 #2
Hej Rasmus
Det jeg tror jeg ville gøre var at bruge flash til at streame videoen, det kræver bare at du komprimere videoen til en acceptabel størrelse, den skal som minimum komprimeres så den kan ligge på serveren, og jo større den er jo længere tid tager det at streame den.

Det er lang tid siden jeg selv har leget med video i flash, men jeg har et pdf dokument fra min skole, der indeholder en lille tut, på min egen hjemmeside: www.cphplayers.com/test/video.pdf

Og da det lyder som om det er en forholdsvis stor fil, vil jeg foreslå dig at bruge den metode hvor du laver en .FLV og streamer den. Du kan finde lidt om det ca i midten af dokumentet.

Du skal bare sørge for at komprimere til en fil type som flash acceptere, ved ikke lige om den vil tage imod xvid (men du kan jo prøve), men den burde ikke have noget problem med .avi eller .mpg

Håber du kan bruge det
Per
Avatar billede gurly Praktikant
30. april 2007 - 00:56 #3
hvis du vil streame som et simpelt link til videoen som får folks windows media player til at åbne, så væl at konvatere din video til en WMV (windows media video)

hvis du vil lave en side hvorpå der ligger en mediaplayer der vider videoen på siden, så vælg også formatet WMV
se eventuelt hvordan sådan en player laves her
http://www.eksperten.dk/spm/766695

hvis du vil streame videoen i en flash player på siden kan du bruge denne player
http://www.jeroenwijering.com/?item=Flash_Video_Player
Flashplayeren kan KUN streame FLV filer (flash video) og dette gælder alle flash playere, du må altså først konvatere din video til en FLV
det kan du gøre med denne video konverter
"Super Video Konverter"
http://updat2.free.fr/9ABEA2102030CB20A98DB4FF/SUPERsetup.exe
Avatar billede tirdyr Nybegynder
30. april 2007 - 01:50 #4
gurly: gentog du lige de to ting der var nævnt før.. men en enkelt tilføjelse? - Hvordan man laver playeren, hvilket han egentlig ikke spurgte om...
Avatar billede zumi Nybegynder
30. april 2007 - 18:08 #5
Jeg har nu lavet .vob-filen om til wmv. Jeg brugte tmpg med standard indstillinger og videon fylder nu 77 MB. Det er jo stadig i overkanten, så jeg prøver med et lidt mindre billede. Hvad vil i anbefale mht. til filstørrelsen når filmen skal køre som streaming og  varer godt 5 minutter?
Avatar billede zumi Nybegynder
30. april 2007 - 18:13 #6
rettelse; videoen fylder 47 mb efter konvertering til wmv og vare 5.25 minutter.
Avatar billede gurly Praktikant
01. maj 2007 - 22:31 #7
Hvis en bruger kun har en internet forbindelse på 256 kilobit, så kan brugeren downloade ca. 1.9 megabyte pr. minut, der går altid lidt til "spild" så regn med 1.7 MB pr. minut, altså skal din film på 5.25 minutter, ned at fylde ca. 9  MB
prøv med 320 x 240 linier og en bitrate på 230 kb
Avatar billede gurly Praktikant
01. maj 2007 - 22:39 #8
jeg kan selv lave wmv videoer i rimelig kvalitet i ovennævnte størelse
Jeg bruger "windows movie maker"
gå i "programmer"  og "tilbehør"  der har du windows movie maker,
(hvis du har windows me eller xp)
åben den,vælg "importer video"  videoen bliver importeret og delt op i klip, marker et af klipne, og klik øverst oppe på "rediger" og vælg "marker alt"  alle klip er nu markeret, klik på et klip med musen, hold tasten nede og træk klippet ned i tidslinien, den skulle nu trække alle klipne ned i tidslinien.
Ude i feltet "afslut film" klikker du så på "gem på computeren"
først vælger du filnavn og stedet den skal gemmes, så klikke du "næste" og så skal du vælge kvalitet, du kan så enten bruge "tilpas til fil størelse"  og skrive måske 2 mb hvis filmen er et minut.
ellers vælg at sætte kryds i "andre indstillinger" og så vælg en fast kvalitet, eksempelvis "video til bredbånd 150 kbps"  eller måske 340 kbps eller 512 kbps
hvilken internet linie du nu syntes den skal passe til
Avatar billede gurly Praktikant
01. maj 2007 - 22:55 #9
tirdyr  > > >  jeg kan se at du her på eksperten har "besvaret" 24 forskellige spørgsmål, men kun 2 af spørgsmålne er andre brugere du har hjulpet, de sidste 22 spørgsmål, er spørgsmål som du selv har stillet, og derefter selv besvaret dem og fået dine point tilbage, ok en del af spørgsmålene fordi at du ikke fik et brugbart svar, men hvad med eksempelvis dette spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/50956
det er vel omkring 8 brugere der har givet dig et svar, og så snupper du bare selv point !!!!!!!!!!!!!!!!

den eneste hjælp jeg kan se at du har givet her, er et link til et program som du aldrig selv har afprøvet
Avatar billede zumi Nybegynder
01. maj 2007 - 23:03 #10
Tak nu kører det på skinner. Jeg brugte programmet fra cphplayers og komprimerede til wmv med tmpg. Smid et svar perevers og gurly - kan man dele pointene ud?
Avatar billede tirdyr Nybegynder
01. maj 2007 - 23:18 #11
gurly>>> jeg er fuldstændig ligeglad med point herinde.. hvis jeg ser et spørgsmål jeg har et input til så ligger jeg som regel en kommentar, nå jeg stiller et spørgsmål, og de svar jeg får ikke er dem jeg ender op med at brge ser jeg ingen grund til at belønne dem...
og i øvrigt er det spørgsmål du hiver frem der 6 år gammelt. Dengang var jeg ikek så gammel og moden, som skulle bruge hjælp til noget.. som jeg tydeligvis ikke fik imens min tålmodighed rækkede til det...

men jeg har sidenhen lært at nyde godt af brugere herinde's hjælp når jeg har haft brug for det.. men skal jeg være ærlig gurly så giver du ikke mig meget lyst til at skrive noget herinde når du skal hive gammel historie frem for at svine mig til
Avatar billede gurly Praktikant
01. maj 2007 - 23:30 #12
nå ok, det høre så fortiden til c",)
men omvendt ser jeg så heller ingen grund til at du overfaldt mit svar
der stod da tros alt et par nyttige oplysninger i som jeg mente at zumi kunne bruge til noget, og det er jo så helt op til zumi og vurdere det, ikke dig  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
01. maj 2007 - 23:32 #13
zumi  > > ja du kan godt dele point, du skal bare holde CRTL på tasteturet nede imens du markere flere navne her ude til venstre, og derefter klikke accepter
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2007 - 23:38 #14
Glad for at kunne hjælpe :)