Avatar billede thomasmyg Nybegynder
25. april 2007 - 17:05 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Exchange server 2003 installation

Jeg står og vil i gang med at installere Exchange Server 2003, men hvor og hvordan?

Mit netværk består i øjeblikket af 4 servere, en win2K3 server dedikeret som router med VPN adgang, en DC, en WEB og en game server.

Er der en der vil give mig nogle pointers.
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 17:08 #1
http://www.google.com/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&channel=s&hl=en&q=exchange+installation&btnG=Google+Search

http://www.msexchange.org/tutorials/automate-Exchange-Server-2003-installation.html

selkve installationen er nem, det er driften der nemt kan volde problemer (installationen er nem hvis ens AD er korrekt opsat, og DNS fungerer som det skal)
Avatar billede peterlund Nybegynder
25. april 2007 - 21:51 #2
Sørg for at følge installation "wizard" til punkt og prikke. Det er især vigtigt at AD er rigtig prepareret inden du installere exchange.

Hvis du ikke skal lave noget super fancy i Exchange, så kører det fint uden de store ændringer - dog skal du være opmærksom på at du bruger den AD interface som kommer til at ligge på exchange serveren til at oprette brugere i, da den har Exchange delen (kan også være jeg husker forkert at den ligger overalt)

Vigtigt at du får sat dine domæner rigtigt op i recipient policies, og at du ikke kommer til at åbne din server som relay. Der er forskellige steder hvor du kan få det testet (en hurtig google gir http://www.abuse.net/relay.html)

Du skal også være opmærksom på at din internet leverandør godt kan have lukket for port 25, og så skal du bruge deres mail relay. Uanset om de har eller ej, så skal dine DNS mx records være sat rigtigt op.

Held og lykke
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 22:11 #3
selve forrest og domain prep, køres automatisk, selve exchange delen kan et 3 årigt barn finde ud ad, det er AD og DNS delen der er vigtigt i den sammenhæng.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
26. maj 2007 - 23:02 #4
Vil man med fordel tildele exchange serveren rollen som sekundær DNS på domænet?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
26. maj 2007 - 23:04 #5
Ja jeg beklager at jeg har været længe væk fra dette spørgsmål, men jeg er flyttet og dette forum har ikke lige været det vigtigeste.
Avatar billede screem_brille Novice
26. maj 2007 - 23:08 #6
ja det kan du godt, men jeg ville holde AD og exchange adskilt.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
26. maj 2007 - 23:19 #7
det vil jeg nu også, skal måske spørge på en anden måde.
Vil det være smart at tildele eschange serveren en rolle som DNS på netværket og lade den være sekundær DNS og stadig lade AD's DNS være primær?