Avatar billede maltha Nybegynder
17. april 2007 - 12:05 Der er 12 kommentarer

Ny netværksbaseret jobportal - hvad synes I?

Vi er lige gået i luften med en ny jobportal, der vil flytte
penge fra headhuntere og rekrutteringsbureauer til netværk. I er
sikkert blevet ringet op headhuntere, som så scorer gevinsten på
jeres tip. Vi vil sætte en dusør på jobopslag, som deles af
kandidaten og den/dem, der anbefaler på kandidaten, således at
pengene går til dem, der bringer værdi.

Jeg kunne godt tænke mig input på:
Er design og brugervenlighed god?
Appelerer konceptet til Jer som brugere? Ville I anbefale venner
til et nyt job, hvis I delte en dusøren med dem? Hvis ikke, hvad
ville så motivere Jer?

Se siden på: www.mwr.jobs

Al ris (og ros) er meget velkommen - vi lærer meget af det:-)
Avatar billede groop Nybegynder
17. april 2007 - 15:04 #1
Det minder lidt for meget om http://dusorjob.dk/jobs som jobzonen står bag :)
Headhuntere og rekrutteringsbureauer har den fordel, at de står for grovsorteringen af kandidaterne inden de kommer til samtale hos virksomheden. Nogle steder er det sådan, at headhunterne/rekurteringsbureauerne først får deres bid af kagen når den rigtige kandidat er fundet og har overstået prøveperioden.
Det er et spørgsmål om ressourcer. Desuden tror jeg ikke, at man får flere kvalificerede ansøgere fordi der sættes en dusør på en jobannonce, nærmere tværtimod.
Det er lønnen og arbejdsvilkår der er det centrale. Ikke en lille bonus på 10.000 - 15.000 kr. Derfor synes jeg også, at virksomhederne burde skrive lønrammerne i deres
jobannoncer.

Selve hjemmesiden er brugervenlig og nem at finde ud af. Så på den side er der ros.
Held og lykke.
Avatar billede maltha Nybegynder
18. april 2007 - 10:54 #2
Tak for svaret. To kommentarer: 1) grovsorteringen er i mine øjne helt overvurderet service i disse tider, hvor bare det at få interesserede kandidater er svært. 2) Headhuntere og rekrutteringsbureauer er sjældent fuldstændig no-cure-no-pay, de leverer nærmere en søgning mere, hvis de ikke finder en kandidat. For det andet kan de selv bruge portalen til at finde leads, således de undgår det lidt opsøgende telekanvas arbejde - dusøren kan sagtens lægges ind under de rekrutteringsfees, der er i dag.

Lodret uenig i at man ikke an får flere kvalificerede ansøgere fordi der sættes en dusør på en jobannonce - man får flere ansøgere og dermed også bedre, men det afhænger selvsagt af, hvor mange brugere der er tilknyttet siden. Din ide med lønniveauet er super god, jeg mener også det er relevant og vi vil forsøge at få det med i opslagene, når muligt. Igen tak for input:)
Avatar billede andersbach Nybegynder
18. april 2007 - 11:20 #3
Godt input! Det er irriterende at JobZonen slog os med et par uger, vi var måske lidt for åbenmundet mht. vores koncept. Anyhow, reglerne er noget anderledes på vores side, f.eks. får kandidaten også en del af dusøren.

Din kommentar vedr. en bonus på 10.000 - 15.000 kr. ikke gør forskellen, er jeg helt enig! Men det er jo heller ikke meningen. Dusøren er tiltænkt de folk som kan pege på en god kandidat, dvs. vi belønner Dusørjægeren for hans viden og indsats. Om den kandidat der så foreslåes er interesseret i jobbet, er op til andre parametre så som løn, ansvar, arbejdsvilkår osv.

Tak for din kommentar, håber at se dig som Dusørjæger ;-)
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2007 - 21:47 #4
Jeg synes at designet er meget brugervenligt. Men jeg synes bare at urlen er alt for lang..:)
Avatar billede andersbach Nybegynder
19. april 2007 - 09:19 #5
Enig! Prøv www.mwr.jobs ;-)

Ny toplevel-domæne kun for jobrelaterede sider, hvis nogen undrer sig.
Avatar billede nixir Nybegynder
20. april 2007 - 13:30 #6
Rigtig lækkert og simpelt design. Ituativt design som gør brugeren let kan finde rundt.

En lille ting. I bør overveje at lade jeres koncept differentiere lidt fra jobzone's version. I bruger samme vendinger rundt omkring på siden... Fx .. opret bruger, tager kun 30 sekunder... Det er vist stjålet. Hvis i stjæler slag-ord osv fra jobzone bliver i aldrig bedre end jobzone, men blot et alternativ.
Avatar billede andersbach Nybegynder
20. april 2007 - 14:01 #7
Ja, der er mange vendinger som går igen. Det skyldes nok flere ting: 1. Nogle ting er bare svære at sige anderledes 2. Vi var nomineret til Edison-prisen af Computer World i slutningen af januar, hvor JobZonen sad med på en lytter, og så vore side + vores powerpoints 3. De har fulgt med i vores blog www.mostwantedrecruiting.dk/blog, og kender mange af vores grundlæggende tanker 4. De introducerer løbende en masse features fra vores side, hvilket vel skyldes, at de er logiske. Eks. har de introduceret et login for arbejdsgivere, de har lagt antallet af visninger på deres jobopslag ud osv.

Jeg kan godt forstå man som almindelig bruger synes det ligner hinanden, men det handler måske bare om at vi tænker meget ens samt har de samme referencer i udlandet.

En stor forskel er, at de fastholder en pris pr annonce (5000 med intro-rabat indtil maj), hvor vi gerne vil helt væk fra abonnementpriser, og i stedet tilbyde no cure no pay. Hos os betaler man således et medlemsskab på siden, og må så uploade så mange stillinger man lyster. Det er en stor foskel til et annoncemarked, som i dag omsætter for rigtig mange millioner!
Avatar billede groop Nybegynder
20. april 2007 - 15:20 #8
Undskyld, hvis jeg er lidt kritisk. Jeg ved godt det er svært, at få stablet en ny forretning med tilsvarende nyt koncept på benene.

I skriver I vil væk fra abonnementspriser, men samtidig skriver I i employer terms følgende "Som arbejdsgiver skal man forudbetale et abonnement, for at kunne indrykke jobopslag på portalen." Det strider lidt imod det andersbach skriver 20/04-2007 14:01:04. Måske er det bare de brugte ordvendinger der burde ændres. Så helt no cure no pay er det ikke. Desuden har I lagt en frist ind, hvor virksomheden skal melde tilbage ellers snupper i de 20% provision der er pålagt dusøren.

Et sted, hvor I adskiller jer fra jobzonen, men som I ikke reklamere med er: Hvis en kandidat selv søger et job og får det, så går dusøren udelukkende til kandidaten selv.
Det er et klart plus idet I derved både satser på netværk samt den individuelle kandidat/jobsøgende. En jobsøger uden netværk kan derved også drage fordel af jeres koncept. Dermed er man ikke afhængig af sit netværk.
Avatar billede andersbach Nybegynder
20. april 2007 - 15:44 #9
Det er FEDT du er kritisk, især når du sætter dig ind i tingene på den måde- respæækt!

Du har ret i, det ikke er fuldstændig no cure no pay - kun på dusøren. Vi tager et abonement, for at få det hele til at hænge sammen her i starten. Abonementet svarer dog kun til hvad det koster at slå ET enkelt job op de fleste andre steder.

Vi har valg en frist for tilbagemelding, for at tvinge virksomhederne til at melde tilbage, så vi kan holde vores Dusørjægere informeret. Det er jo dem, som har lagt arbejde i at finde kandidaterne, hvorfor vi bestræber os på at give dem den bedste behandling af alle.

Godt input vedr. mulighederne for selv at søge. Vi overvejer faktisk at ændre reglen, så kandidaten ALTID får noget af dusøren. Der bliver så følgende scenarier: 1. Du søger selv jobbet, og får det - du får hele dusøren 2. Du peger på den kandidat, som får jobbet - i deler dusøren 3. Du peger på en, som sender jobbet videre til en kandidat som får jobbet - i deler alle tre. Man kan aldrig være mere end tre om en dusør.
Hvad synes I om den løsning?
Avatar billede groop Nybegynder
23. april 2007 - 13:07 #10
Jeg ville nok fjerne punkt 3. og beholde 1 og 2.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2007 - 16:42 #11
Lidt dumt det med ikke at holde kortene taet ind til kroppen - boer I nok goere i fremtiden - desvaerre er verden fyldt af folk med svag moral :( - isaer naar det kommer til forretninger.

I hoejre side i min firefox ser jeg en masse krimskrams tekst som ikke rigtigt giver mening :S - "alternativ jobportal" f.eks. - minder lidt for meget om amatoer SEO... SEO er slet ikke saa svaert isaer ikke i danmark... laes lidt op paa det!

Den flash I har i toppen burde enlig bare vaere et billede - lidt iriterende at se den koere saa langsomt :(

"Soeg i jobopslag"  - har i overvejet at goere det til en simpel soegeboks i stedet for saa man slipper for at klikke saa meget?

Fjern "beta" - enlig saa giver jeg ikke skid for alle de web2 beta "diplomer" - dels saa giver det ikke mening for slutbrugeren men mere for udvikleren - og dem som det giver mening for taenker kigger tilbage naar det er faerdigt. :/

Beslut jer for ET domaene - det med mwr.job / meget-langt-domaene.dk holder ikke.

Ellers et flot design...
Avatar billede nixir Nybegynder
29. april 2007 - 23:36 #12
Btw...

Søg i jobopslag - der er ikke meget søg over det ? Det er vel bare udvidet info?

Jeg synes det kunen være fedt med en reel søgefunktion? Men er jeg bare gammeldags lav-praktisk?