Avatar billede louisek Mester
12. april 2007 - 13:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skalering af scannet plan

Jeg har en grundplan på et hus som jeg skal ha tegnet op i cad. Problemet er at jeg bare har en scannet tegning, så den er ikke i målestok når jeg paster billedet ind i AutoCad.

Jeg ved at der findes en funktion hvor man skal "skalere" workspace efter en kendt længde på tegningen, men kan ikke huske hvordan det er man gør det ...

Jeg bruger AutoCad LT 2004

Venligst
Louise
Avatar billede dla Praktikant
12. april 2007 - 13:11 #1
Du måler en side du ved hvor lang er, vælg Scale, vælg object der skal skaleres, vælg base point, tryk r (for References), skriv den målte længde for length 1, skriv den længde det skal være for new length.
Avatar billede dla Praktikant
12. april 2007 - 13:12 #2
...det skulle have været et svar.

Mvh Dorit
Avatar billede louisek Mester
12. april 2007 - 13:16 #3
problemet er at jeg ikke kan skalere mit billed ... jeg kan ikke vælge det efter jeg har valgt scale
Avatar billede dla Praktikant
12. april 2007 - 13:18 #4
øjeblik...
Avatar billede dla Praktikant
12. april 2007 - 13:22 #5
hvilket format er det indsatte?
Avatar billede kirstineka Nybegynder
12. april 2007 - 13:23 #6
Først skal du finde et linjestykke på den scannede tegning som du kender det "virkelige mål" på. Det er en fordel at vælge et langt linjestykke.
Ved hjælp af kommandoen ”list” kan du få oplysninger om længden på det samme linjestykke (som det nu er lagt ind i din tegning - altså et vilkårligt mål).
Så skal du gøre følgende
På kommandolinjen skal du skrive ”SCALE”, så skal du udpege hele tegningen, derefter skal du udpege et indsættelsespunkt, og nu kommer det så - du bliver spurgt:
Specify scale factor or [Copy/Reference] <1.0000>:Her skal du skrive ”R” og trykke enter
så bliver du spurgt
Specify reference length <1.0000>: Her skriver du de oplysninger du fandt via ”list” og trykker enter
så bliver du spurgt
Specify new length or [Points] <1.0000>: Her skriver du så den længde du ved linjestykket har i virkeligheden.
Så skulle den være på plads.
Det kan godt være at der er andre nemmere forslag - men dette er den måde jeg gør det på
Avatar billede dla Praktikant
12. april 2007 - 13:26 #7
Prøv Modify/Object/Image/Frame - On
Avatar billede dla Praktikant
16. april 2007 - 10:14 #8
Har du fået løst problemet?
Avatar billede louisek Mester
24. oktober 2007 - 11:58 #9
ligger du et svar kirstine?
Avatar billede kirstineka Nybegynder
24. oktober 2007 - 12:13 #10
Jamen det gør jeg så hermed