Avatar billede speedfigther Nybegynder
08. april 2007 - 09:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til insert statement -fejl ikke datatype variant

jeg har via formview lavet så man kan oprette, redigere og slette en person baseret på db access. Systemet kan godt slette og opdatere men når jeg vil gemme en oprettelse får jeg følgende meddelelse : "
Du har forsøgt at tildele Null-værdien til en variabel, der ikke er af datatypen Variant."

hvad gør jeg galt
Avatar billede vaisgaard Nybegynder
08. april 2007 - 10:17 #1
Det lyder som om at du har nogle værdier fra din form der ikke er udfyldt. Hvis det er tilfældet skal du sørge for at sætte din DB op så den accepterer null værdier:

Required: NO
Allow zero length: YES

Så skulle den være der.
Avatar billede speedfigther Nybegynder
08. april 2007 - 11:48 #2
Hej igen
Jeg benytte access og tillad nul længde er enable ligesom obligatorisk er sat til nej. Så fejlen må være en anden vil jeg mene ? Underligt er det at den gerne vil opdatere recorden.
Avatar billede neoman Novice
10. april 2007 - 12:01 #3
Bruger du AccessDataSource som DataSource på din FormView ? Af en eller anden årsag så laver den automatisk en INSERT statement som søger at opdatere alle felterne, såmænd også primary key. Kig i AccessDataSourcen på aspx siden - find INSERT og fjern din Primary KEy derfra (og også fra INSERT parameters listet fromentligt et par linjer nede).
Avatar billede neoman Novice
10. april 2007 - 12:03 #4
og problemet fremkommer når Primary Key er et autonumber i access, for den kan du ikke tilskrive en værdi selv:)
Avatar billede speedfigther Nybegynder
10. april 2007 - 16:28 #5
hej neoman, det var åbenbart det rigtige svar så nu kan jeg komme lidt videre. hvordan tildeler jeg dig pointene ?
claus
Avatar billede neoman Novice
10. april 2007 - 17:52 #6
ved at selecte mit navn i boksen i venstre side først:)
Avatar billede speedfigther Nybegynder
10. april 2007 - 18:59 #7
ok tak for for hjælpen
claus