Avatar billede computertossen Nybegynder
11. marts 2007 - 22:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udenlandsk tastatur installeres ikke

Jeg har lavet en flersproget bootcd med en masse sprog. Indstillingerne er fx:

Config.sys:
===========
country=042,852,country.sys
devicehigh=display.sys con=(ega,,1)

Autoexec.bat
============
mode con codepage prepare=((852) ega.cpi)
mode con codepage select=852
keyb cz,,keyboard.sys /E

--

Config.sys:
===========
country=036,852,country.sys
devicehigh=display.sys con=(ega,,1)

Autoexec.bat
============
mode con codepage prepare=((852) ega.cpi)
mode con codepage select=852
keyb hu,,keyboard.sys /E

--

Config.sys:
===========
country=048,852,country.sys
devicehigh=display.sys con=(ega,,1)

Autoexec.bat
============
mode con codepage prepare=((852) ega.cpi)
mode con codepage select=852
keyb pl,,keyboard.sys /E

--

Det hele har virket - og virker - perfekt på mine halvgamle computere (nyeste er fra 2003). De sædvanlige bogstaver med særlige tegn lige til højre for Enter-tasten skriver landespecifikke tegn såsom polsk gennemstreget "L", "A" med en dims nedenunder osv.

Men jeg har lige overtaget en Dell 8400 (2004 eller 2005), og når jeg kører bootcd'en på den, bliver de landespecifikke keyboards ikke installeret - i hvert fald ikke helt.

Det går ok med de nordiske sprog, som får deres æ-ø-å-ö-ä korrekt,men @ (med Alt Gr) er væk og backslash (Alt Gr) laves nu med backslash-tasten uden (Alt Gr). Til gengæld er "større end..." og "mindre end..." forsvundet.

Men det er til at leve med.

Meget værre er det, at ingen af de østeuropæiske tegn gengives på tasterne til højre for Enter-knappen.

Jeg har prøvet alt muligt med indstillingerne, dvs eksperimenteret med at flytte rundt på:

Keyboard.sys/Keybrd2.sys,
Egas.cpi/Ega2.cpi/Ega3.cpi,
con=(ega,,1)/con=(ega,,2)/con=(ega,,3)
codepage 852 850

... men uden rigtig at tro på, at problemet har noget med dét at gøre. Det virker jo på mine andre computere.

Men så slog det mig: Min nye computere har SATA drives -
de gamle computere er vist IDE.

Kan den manglende keyboard-setting have noget med dét at gøre?

Så vidt jeg ved (men måske tager jeg fejl) er MS-DOS 7.1 ligeglad med hvilken slags harddisk, der er i maskinen.

Eller har MS-DOS 7.1 et problem med SATA?

Det er mit sidste skud (ellers fatter jeg det ikke). Det mærkelige er, at alle de andre DOS-ting tilsyneladende indlæses korrekt i bootprocessen.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2007 - 22:46 #1
jeg tror ikke på at HD betyder noget

det er snarere et non standard tastatur som driller
11. marts 2007 - 22:50 #2
* Enig *
Avatar billede computertossen Nybegynder
11. marts 2007 - 23:26 #3
Jeg har lige prøvet at udskifte tastaturet med et gammelt tastatur fra en af de computere, hvor der ikke er problemer med sprogindstillingerne - hverken de nordiske mærkværdigheder (backslash) eller de østeuropæiske tegn - ingen forandring, de østeuropæiske tegn vises ikke (i stedet kommer kolon, semikolon osv).

Jeg bør måske nævne, at jeg har haft computeren lagt ned og i dén proces kommet til at slette en lille-bitte partition, vist nok noget recovery. Jeg har dog fået installeret Windows XP igen, som kører uden problemer.

Men jeg havde etproblem undervejs:

http://www.eksperten.dk/spm/764186

... men keyboardproblemet kan da ikke have noget med dét at gøre. Eller hva'?

Tak for interessen
Avatar billede computertossen Nybegynder
17. marts 2007 - 11:55 #4
Nå, men så....
Avatar billede computertossen Nybegynder
25. marts 2007 - 09:45 #5
Er ikke blevet klogere, desværre, andet end jeg har prøvet på en anden nyere computer med SATA harddiske - samme resultat - ingen østeuropæiske tegn. Men om det så ER harddisken er noget andet, ved jeg fortsat ikke.