Avatar billede kujuk Nybegynder
11. marts 2007 - 12:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Størrelsen på A4 til brug for trykning

Jeg skal have lavet en A4 reklameskrivelse med tryk på begge sider.

Jeg kan forstå, at jeg bedste gør det i 300 dpi.

Men bør jeg også gør det i cmyk farver ?

Hvis jeg oprettet et dokument i Photoshop, kan jeg så nøjes med at angive, at størrelsen skal være 29x21 cm, eller skal jeg også selv angive en pixelstørrelse ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. marts 2007 - 12:33 #1
A4 er 297mmx210mm
Hvis du har noget der går til kant, skal du beregne 3 mm ekstra på alle sider til ren-skæring, altså 303mmx216mm
Ja, 300 DPI er opløsningen til offsettryk.
Hvis du ikke har arbejdet meget med CMYK - så lad trykkeriet om at lave det om fra RGB til CMYK - det er ikke bare at trykke på en knap, som mange tror.
Avatar billede falcon59 Nybegynder
11. marts 2007 - 12:35 #2
Ja - det skulle du kunne:
Men husk at A4 er: 210 x 297 mm
og husk også at sætte DPI til min. 300, højere er ikke nødvendigt og fylder ekstra, men hvis du skulle finde på at lave det i rigitg stor, så er det muligt.

Hilsen
Falcon59
Avatar billede kujuk Nybegynder
11. marts 2007 - 12:44 #3
Jeg takker :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. marts 2007 - 12:47 #4
...selv tak - håber du får det til at fungere!