Avatar billede swoop Novice
20. februar 2007 - 10:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formel til befordring

Hej eksperter

Jeg forsøger at lave regneark som kan stå for udregningen af mit befordringsfradrag.

Da satserne jo stiger hvert år (heldigvis) har jeg de gældende satser stående særskilt i et par celler:
0-12 km giver 0 kr og står i N4
13-50 km giver 1,78 kr og står i N5
Afstande over 51 km giver 0,89 kr og står i N6

Jeg havde regnet med at kunne lave en formel som udregner mit fradrag ud fra ovenstående hvis jeg en pågældende dag opgiver afstanden til 70 km - hvordan kan det gøres?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede gammer Nybegynder
20. februar 2007 - 10:42 #1
20. februar 2007 - 10:44 #2
Prøv med denne, hvor km-tallet står i I8:
=((I8-12)*N6)+(I8-12-((I8-50)*(I8>50)))*(N5-N6)
20. februar 2007 - 10:45 #3
Den beregner først den lave takst af alle km over 12.

Derefter tillægges differencen mellem lav og høj sats for de km der ligger mellem 12 og 50.
Avatar billede swoop Novice
20. februar 2007 - 10:58 #4
Tak for svarerne begge to, jeg gav point til Erik da det var præcis det jeg spurgte efter.
Gammer: takker for linket som sikkert vil give mig lidt inspiration.
Avatar billede gammer Nybegynder
20. februar 2007 - 11:44 #5
swoop nu ved jeg ikke hvor du kører fra, men du skal lige huske, at pendling fra en "udkants-kommune" giver et større fradrag. Her er fradraget >100 km 1,78 kr. pr. km.

Befordringsfradraget udregnes pr. dag, dvs.:
0-24 km giver intet fradrag.
25-100 km giver 1,78 pr. km.
> 100 km giver 0,89 pr. km (1,78 fra en udkantskommune)

Jeg ved ikke hvordan du laver udregningen, men det ser ud til, at du kører med halve satser.
Avatar billede swoop Novice
20. februar 2007 - 11:57 #6
gammer: Tidligere på året boede jeg faktisk i en udkantskommune, så de dage indtaster jeg manuelt.

Jeg kører med halve satser, da jeg ofte ikke kører ud og hjem samme dag - f.eks. tager af sted mandag morgen og kører hjem onsdag aften. En anden gang er det ud og hjem samme dag.
Jeg er sikker på jeg vil miste overblikket, hvis turene ikke deles op i en ud- og hjemrejse.

Gid man kunne give ekstra point for omtanken.
Avatar billede gammer Nybegynder
20. februar 2007 - 12:52 #7
Blot til inspiration:

Jeg anvender selv arket i linket.

Hvis jeg kører ud mandag og kommer hjem onsdag, fører jeg det hele på mandagen. Herefter laver jeg et notat på tirsdag og onsdag med årsagen til, at jeg har ført det på mandagen.

Måske en mulighed i dit eget regneark!
Avatar billede swoop Novice
20. februar 2007 - 13:19 #8
Tak for forslaget. Jeg vil overveje din idé da det naturligvis vil forenkele mit ark.