Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. februar 2007 - 07:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ADSL - VPN og ZyXEL ZyWALL 5

Hej,

Jeg har tidligere på 2 fysiske adresser i landet haft bl.a. Tiscali og Tele2ADSL.

Begge har fungeret fint med VPN.
Sidstnævnte (Tele2ADSL) havde klassikkeren med splitter, modem og så kunna man sætte router/firewall på, eller somputer direkte. Det betød, at den offentlige/tildelte faste IP kom direkte på firewallen, og VPN, Web mm. virkede fint.

Nu har jeg CyberCity.
Da de levere en Router med modem indbygget, så er jeg nød til at have deres router på først, og dermed er den tildelte ip/faste ip på CyberCitys router, hvorefter den giver min ZyWALL en "intern" ip. ZyWALL'en giver så mit netværk nogle ip-adresser.

Mit system lige nu:

Telefonstik -- CybercityRouter -- ZyWall firewall/router -- PC'er på intern netværk.

Ført var det således, som virkede 100%:
Telefonstik -- splitter -- modem -- ZyWall -- PC'er på intern netværk

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke igen?
- nogen siger at løsningen er en offentlig ip fra CyberCity. Men det kan jeg ikke forstå, idet jeg allerede har tildelt en fast IP som standart.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 09:16 #1
en offenlig ip, er ikke helt det samme som en fast ip i denne sammenhæng, i denne sammenhæng er en offenlig ip, (faktisk 4, hvor du kan bruge den ene), den offenlige ip, også på LAN stikket af routeren, så den opfører sig som routeren ikke var der.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. februar 2007 - 09:20 #2
Kan jeg få den en gang til :-) ...

Hvordan vil en offentlig IP virke? Hvordan skal jeg bruge den i mit system:
tlf-stik - CyberCity Router+Modem - ZyWall - Netværket
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 09:25 #3
med det CC kalder en offenlig ip, laves der nogle ændringer i routeren, således at din offenlige ip, er den ip du vil få tildelt det du sætter til lan stikket, istedet for en 10.0.0.X ip adresse.

med en offenlig IP vil din zywall få den offenlige IP, istedet for en 10.0.0.X IP
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. februar 2007 - 09:29 #4
Kan jeg lave de ændringer i routeren?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 09:32 #5
nej for som det er nu har du kun 1 IP, med en offenlig har du 4, hvor du kan benytte den ene, de 3 andre benyttes til broadcast og noget jeg ikke lige kan huske lige nu ;) (men det kan du læse på CC hjemmeside under offenlig ip).
Avatar billede freekyzone Nybegynder
07. februar 2007 - 09:35 #6
Okay. tak.

Líge et spm. mere.

Er det så derfor at man ved TDC og Tele2 ikke behæver at gøre noget ekstra, fordi man kan sætte router/firewall direkte på efter et modem?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 09:37 #7
ja, men på det område er CC sog bedre da de ikke spærrer nogle porte (og VPN kan også virke med den nuværende løsning)