Avatar billede -xyz- Nybegynder
02. februar 2007 - 11:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brug af Singleton i ASP.Net site?

Hej står og skal til at redesigne et eksisterende site som er vokset over sin ekisterende struktur.
der er ufatteligt mange db kald og dem ville jeg gerne eliminere ved at bruge singleton mønsteret (Med ASP Application var) evt. kombineret med noget active record, men er dette den rigtige vej at gå frem, da det er et site der skal holde i mindst et par år, kan det ikke bare laves om, så når jeg først er commited skal jeg holde ved det, men hvad er jeres mening?
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. februar 2007 - 17:22 #1
Den typiske måde at minimere databasekald er ved caching, og som udgangspunkt vil anbefalingen være at du kalder databasen og gør det du skal - når du skal.
Åben så sent som muligt, og luk så tidligt som muligt.
Mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2007 - 03:18 #2
singleton, application object og static/shared objects er sjældent gode til
database connections

antal database interaktioner er jo i det store hele fastlagt ved din logik
(man kan spare lidt read ved at cache, men ...)

så jeg vil antage at det er mest et spørgsmål om at få struktueret din kode
så database kald bliver samlet og struktueret

du skal ihvertfald starte med at få din applikation delt op i lag og lave
al database tilgangen i et datalag

og du selv laver et datalag, bruger Mircosoft DAAB eller bruger en O/R-mapper
som f.eks. NHibernate er så spørgsmålet
Avatar billede -xyz- Nybegynder
05. februar 2007 - 12:33 #3
Den er allerede lag delt, men det ser ud til at den bliver ved det, mange tak for svar.
Læg venligst svar begge to i har været meget hjælpsomme, da jeg ikke helt var sikker på at det var en super god ídé
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2007 - 14:55 #4
svar
Avatar billede -xyz- Nybegynder
05. februar 2007 - 15:33 #5
Damn, opretter et spm med points til snepnet
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2007 - 02:13 #6
Jeg skal ikke bare overføre de 15 point til ham ?
Avatar billede -xyz- Nybegynder
08. februar 2007 - 08:24 #7
Jo det må du da gerne
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2007 - 16:27 #8