Avatar billede mcardle Nybegynder
29. januar 2007 - 16:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sendmail virker ikke

Hej Eksperter.

Dette er faktisk 2 spm i et.

spm1) Jeg har apache installeret på min ubuntu-server, men min sendmail-opsætning er gået lidt skævt, eller også er den bare forkert opsat. Det ville være fedt med en lille guide til, at slette den helt og installere + opsætning, igen.

spm2) Jeg kan ikke skrive mit domain i browseren og finde det. Jeg har oprettet en DNS på www.gratisdns.dk og pointed den til min server og alt det der. Andre kan godt skrive den, men jeg kan ikke. Jeg tror det er fordi jeg sidder bag en router på samme LAN, men er der noget man kan gøre ved det? Jeg har været inde i host-filen og sætte:

10.0.0.3 mcardle-design.dk

Men det virker heller ikke.

100 points pr. spm.

På forhånd tak, mcardle
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
31. januar 2007 - 21:41 #1
hmm, hvorfor har du lavet den entry i host-filen. det skulle da fungere uden.

til sendmail: jeg tror de fleste kører postfix nu om dage, så du kan nok få mere hjælp til dette.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
31. januar 2007 - 21:42 #2
Jeg kan ikke få fat i noget apache på mcardle-design.dk
Avatar billede mcardle Nybegynder
01. februar 2007 - 01:44 #3
Nu har jeg installeret postfix, det kan jeg heller ikke sætte op.

_|--|_
(o)(o)
  OO
.::::. Årrhhh, jeg er total newbie.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
01. februar 2007 - 12:49 #4
Er der ikke en wizard i ubuntu til at sætte postfix op? Det er der i andre linux-distroer. Ellser bekræfter det min fordom mod ubuntu, at det ikke er så brugervenligt som de siger ude i byen.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
01. februar 2007 - 12:53 #5
Hvordan gik det med apache?
Avatar billede mcardle Nybegynder
01. februar 2007 - 12:56 #6
Jo, der er en fætter. Men jeg tror mit gennemgående problem er, at min server er sat op på linie med mine andre computere.

Ubuntu  XP  XP  XP
  |    |    |  |
      switch
        |
  router/modem
Avatar billede mcardle Nybegynder
01. februar 2007 - 12:59 #7
Apache er sat op og kører. Ligeledes MySQL. Jeg kører også ubuntu Desktop og Webmin til at administere det hele. Jeg er bare helt grøn i linux.
Avatar billede mcardle Nybegynder
01. februar 2007 - 13:00 #8
Jeg kan bare ikke skrive mcardle-design.dk og så komme over på min server
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
01. februar 2007 - 16:09 #9
Jeg kan altså heller ikke udefra komme ind på mcardle-design.dk - så jeg tror ikke det er din netværksopsætning. Er det et lille lokalnet? NAT'et? Og husker du at viderestille porte på ruteren til dun linux-boks?
Avatar billede mcardle Nybegynder
02. februar 2007 - 00:35 #10
Ja, men jeg har lavet ændringer her på det sidste, så det kan godt være det. Det kan være jeg skal prøve at installere hele skidtet en gang til. Hvis du gider lave en guide som jeg kan følge.

Kriterier:

1) Der skal være apache 2 og PHP 5.
2) Der skal være MySQL 5 (Det højeste, tror nok det er 5).
3) Man skal kunne bruge mail(); funktionen i PHP.
4) Der skal være upload-access fra windows computer (upload til hjemmeside).
5) Der skal være antivirus.
6) Man skal kunne bruge createimagetruecolor(); (altså GD-enabled)
7) Der skal være phpmyadmin
8) Man skal kunne skrive mcardle-design.dk og komme over på serverens hjemmeside.
9) Der skal være en sikker linie. (SSL)

Jeg ved godt det er meget at forlange, så hvis du ikke gider, så er det fair nok, men jeg gider ikke kigge på 10 forskellige hjemmesider på engelsk der modsiger hinanden, for at lave en server der ikke virker.
Avatar billede mcardle Nybegynder
08. februar 2007 - 02:54 #11
lukket
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
08. februar 2007 - 08:33 #12
fik du det til at virke?
Avatar billede mcardle Nybegynder
08. februar 2007 - 15:26 #13
Jeg installerede det hele forfra med postfix i stedet for. Bruge The Perfect Setup Ubuntu Edgy Server 6.10. Det virkede.