Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
27. januar 2007 - 19:57 Der er 12 kommentarer

Hvad er forskellen påen OEM-licens og full retail-licens?

Jeg står overfor at skulle købe Windows Vista og mangler at få skåret forskellen mellem de to licenstyper ud i pap.

Der er jo nemlig meget stor prisforskel på de to.

-Tobber
Avatar billede cheshire Nybegynder
27. januar 2007 - 20:38 #2
hejsa.  en OEM ver. er en udgave som normalt kun kan købes sammen med en ny pc eller i det mindste et nyt stykke software mens den anden købes selvstændigt f. eks. når man ønsker vista og kun har windows me/2000 og ikke har mulighed for at nøjes med opgraderingen eller ønsker denne ver.

det er i hvert fald sådan jeg har forstået forskellen på de 2 versioner.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:39 #3
OEM binder sig til hardwaren på PC'en, så hvis du udskifter for meget hardware, eller vil installeret den på en anden computer, så kan det ikke lade sig gøre
Avatar billede cheshire Nybegynder
27. januar 2007 - 20:40 #4
ææhhh opdagede jeg skrev et nyt stykke software men mener selvfølgelig et nyt stykke hardware, sorry
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. januar 2007 - 20:40 #5
Avatar billede coderdk Praktikant
27. januar 2007 - 22:17 #6
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Du må ikke flytte den til en ny computer, hvis du får en på et tidspunkt. Du kan ikke installere den på både din laptop og din stationære. Det kan du med full retail.
Avatar billede cheshire Nybegynder
28. januar 2007 - 00:51 #7
hej vil lige nævne overfor coderdk og andre pc brugere.

en licens gælder som regel kun til en maskine/computer uanset om den er en OEM eller en full retail. Altså hvis producenten ikke nævner andet ( er sikker usandsynlig at de ikke nævner antal ) så regn med at den kun gælder til en maskine og dermed kan man ikke bruge programmet på både en laptop og en stationær samtidigt. men det er sikkert rigtig nok at du ikke må overflytte licensen fra din gamle pc til evt. en ny på et senere tidspunkt.
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
28. januar 2007 - 15:48 #8
Til John:
Jeg synes Microsofts officielle definition ligger langt fra praksis i butikkerne.
Fx så bruges hardwarebundle-reglen enormt kreativt, ved at man lovligt kan sælge en OEM-licens med en ubrugelig mus (udelukkende for at efterleve kravet) i stedet for en computer, som reglen var tiltænkt.

Til Cheshire:
Du har sikkert ret rent juridisk, men OEM licenserne sælges også selvstændigt. Se bare her:

http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=66R-00853&goto=productinfo&gruppe=Software-Operativsystem&undergruppe=Software-Operativsystem-Windows%20Vista&mainkategori=Software&mainfunc=link&

Hvad får jeg ved at købe denne "retail" som er 3 gange så dyr:

http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=66R-00853&goto=productinfo&gruppe=Software-Operativsystem&undergruppe=Software-Operativsystem-Windows%20Vista&mainkategori=Software&mainfunc=link&

Når nu OEM licensen kan købes selvstændigt, hvad får man så mindre af ved at nøjes med den.

Kan man evt. formatere og geninstallere (aktivere) Windows færre gange eller hvad?
Avatar billede cheshire Nybegynder
28. januar 2007 - 21:41 #9
jeps jeg er ganske godt klar over at man kan købe en oem selvstændigt mange steder og ville nok osse selv vælge den billige udgave for man er vel sine egne penge nærmest ikke sandt.

Rent juridisk er jeg sikker på at have ret.

mig bekendt beskæres du ikke i nogen henseende ved køb af oem frem for retail. ( det er i hvert fald ikke på nogen måder som chikanere dig i det daglige ).
Avatar billede larssorensen Nybegynder
01. februar 2007 - 00:28 #10
det du får for pengede er support fra microsoft som ved oem overgår til hp,dell, osv
+ du får mulighed for at vælge mellem x86 og x64.
lige en side bemærkning Eula'en fra microsoft har indtil vista været meget kryptisk og mange råbte op da de så Eula'en til vista.. fordi nu forstod de den.. kort fortalt ejer microsoft jo din sjæl og dit førstefødte barn når du installere et microsoft produkt..
Avatar billede mystik Juniormester
09. februar 2007 - 20:46 #11
OEM udgaven hæfter sig til bundkortet og hvis du ændre det skal du købe en ny licens! Retail udgaven kan du skifte hardware
Avatar billede htmlkongen Novice
12. februar 2007 - 22:33 #12
Mystik - Hvordan hæfter den sig til bundkortet? Hvad nu hvis det brænder af ? Skal man så købe nyt udstyr?