Avatar billede searchjob Nybegynder
27. januar 2007 - 17:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Linux eller windows xp til server

hej jeg vil gerne lave en server til mine hjemmesider..

men hvad gør jeg før den bliver rigtig hurtig osv??
og er linux eller windows bedst??
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. januar 2007 - 17:55 #1
Det kommer an på to ting. Dels hvor meget du slev kan eller hvor meget hjælp du har adgang til, og så hvor meget du ønsker at funktionalitet.

Hvis du enten kan selv eller har adgang til Linux Hjælp, så er det en god løsning, du kan komme rigtig langt med. kombinationen Linux, Apache og Mysql er gratis og kan næsten alt.

Hvis du ikke selv er den store haj og ikke har adgang til god hjælp, så kan du baserer dig på XP, men du skal huske at xp ikke er et server operativsystem, hvilket betyder at det ikke rigtigt egner sig til det og så er der det økonomiske.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 17:58 #2
PHP => brug Apache => brug Linux eller Windows (hvis du kender Linux tror jeg at du skal vælge den)

ASP eller ASP.NET => IIS er nødvendig => Windows 2000 Server eller 2003 bør bruges (ikke XP)
Avatar billede searchjob Nybegynder
27. januar 2007 - 17:58 #3
okay... så installer jeg bare det der easyphp eller xampp på windows xp.... men hvordan kan den så blive hurtig?? er det hardware?? eller software+? ved godt koderne osv (php) skal være optimeret osv.. men ellers??
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 19:25 #4
både hardware, internet forbindelse og kode betyder noget for performance
Avatar billede searchjob Nybegynder
27. januar 2007 - 19:36 #5
hvilket hardware? kan du ikke beskrive noget mere i stedet for det jeg allerede har spurgt om
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 19:42 #6
både CPU, memory og disk kan have betydning for performance af en web server
afhængig af web applikationen
Avatar billede searchjob Nybegynder
27. januar 2007 - 19:54 #7
det vil sige jeg bare skal have det største at det største``??
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 20:08 #8
ikke nødvendigvis

måaske har du ikke behov for ret meget - det afhænger jo af antal brugere, web
applikationen og databasen

nogle har mange brugere - Google f.eks. - her kan du læse lidt om hvordan de
investerer i data centre:

http://www.datacenterknowledge.com/archives/2007/Jan/20/google_planning_two_huge_sc_facilities.html

hvis du kun skal køre din egen lille blog, som ikke vil interessere ret mange, så
er en normal skrivebords PC fuldt tilstrækkelig

og så er der alle dem midt imellem
Avatar billede searchjob Nybegynder
27. januar 2007 - 20:19 #9
hvad hvis jeg skal lave noget i stil med www.freeway.dk gør?? hoster forskellige sider med mange brugere!!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2007 - 22:52 #10
hvis du mener hoste et antal sites af størrelse som dating.dk og arto.dk, så
skal du op og have en server farm

ikke helt så stor som Google, men langt langt over en skrivebords PC

et par opslag antyder iøvrigt at freeway ikke selv hoster men får dem
hostet af Tele2