Avatar billede john Nybegynder
25. maj 2001 - 19:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dualboot Windows ME og Linux

Jeg mangler en anvendelig måde at kunne vælge mellem boot af henh. Windows ME og RedHat 7.
Jeg har to harddiske: disk 1 Win Me, og disk 2: Red Hat 7.1
\"lilo\" virker ikke fordi, at linux er på harddisk 2.
Jeg ønsker ikke at formatere harddisk 1 for at ændre på partitionerne.
Problemet er, at ME har begrænset dosadgangen væsenligt, hvorfor \"loadlin\" ikke kan køre. Jeg har forsøgt at ændre lidt på opstarten af ME således, at jeg kan boote til en dosprompt. Ak, denne dos du\'r ikke til loadlin!
BootMagic fra PowerQuest laver også ged i konstellationen Win ME og linux.

Har nogen lavet en god boot-løsning til disse to systemer?
Avatar billede schubert1 Nybegynder
25. maj 2001 - 19:56 #1
Prøv evt. med en lidt mere bruger venlig linux. Et godt bud som jeg skal førsøge mig med er
\"LINUX - MANDRAK\"

/schubert1
Avatar billede lbhansen Nybegynder
25. maj 2001 - 21:12 #2
Lilo virker ganske fint med linux installeret på en anden disk. Du skal bare fortælle i lilo.conf hvilken partition der skal bootes fra.
Avatar billede john Nybegynder
25. maj 2001 - 22:09 #3
Tak for rådene.

Jeg må hellere præcisere, at det er en bootmanager som kan boote både Windows ME og Red Hat uden ændringer af min windows installation.

Jeg har nu forsøgt at angive hvilken partion der skal bootes fra i lilo.conf. Her efter probet til MBR.
Desværre bootede maskinen op til en næsten sort skærm - standsede med et \"L\".
Pokkers besværligt fordi, at fdisk /mbr ikke kunne rydde op. Dette blev dog klaret med et gammelt norton program.
Avatar billede lbhansen Nybegynder
25. maj 2001 - 22:31 #4
Windows skal boote fra /dev/hda1, og hvis du har
lavet en lidt normal konfiguration af linux, så skal den boote fra /dev/hdb1

Det kan sagtens lade sig gøre. At den skriver et L
det er fordi den ikke kan finde bootpartitionen. Så du har nok angivet den forkerte.
Avatar billede john Nybegynder
26. maj 2001 - 09:07 #5
ibhansen du har ret!
Jeg fik lilo til at starte RedHats bootmenu og og boote RedHat herfra.
Endnu kan jeg så ikke boote windows her fra.
Min primære harddisk med windows er en Ata 100 og vil kaldes \"hde1\". Den anden med RedHat \"hdd5\"

Jeg har siddet med en maual til SuSE 6.4, hvor liloparametrene selvfølgelig er tilpasset denne distribution. Der er en del forskelle i f.t. Red Hat 7.1.
Jeg må en af de kommende dage nærlæse RedHat manualen vedr. boot.

Så ibhansen, selvom jeg altså endnu ikke kan boote Windows ME fra RedHats lilo-menu, skal du have mine points.
Altså hvis du markerer et svar:-)

/john
Avatar billede lbhansen Nybegynder
26. maj 2001 - 09:53 #6
så er der svaret. Men det lyder sjovt at din primære disk vil kaldes hde.
Avatar billede john Nybegynder
26. maj 2001 - 09:56 #7
Det synes jeg også!
Men ellers tak.

/john