Avatar billede Keld Nielsen Forsker
24. januar 2007 - 16:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

link via grafik

Jeg er med til at styre et site, hvor vi har en stor mængde "leverandører", mange af disse har sat vort logo på deres hjemmeside, med et link til sitet.

Nu har jeg hørt at det ikke gavner, set i lyset af Google - det skal istedet være tekst-link.

Er det korrekt? ...og hvis det er, er der så en måde stadig at bruge grafikken, men lave en eller anden smart vej rundt om dette ?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. januar 2007 - 17:06 #1
Det er ikke korrekt at det ikke gavner.... Det virker bare bedre med tekstlinks
Avatar billede apo Praktikant
27. januar 2007 - 14:46 #2
Tekstlinks har større værdi for Google end grafiklinks, da tekstlinket - ud over at pege på en URL - også indeholder informationer/beskrivelse af URL'en i linkteksten (anchor text). Google og lignende klienter, kan derimod ikke se hvad et grafisk element indeholder.
Avatar billede apo Praktikant
27. januar 2007 - 14:48 #3
Men hvis du kan få dine leverandører til både at henvise via et seperat tekstlink og et grafiklink, er det optimalt (tekstlink til søgemaskiner og grafiklink af hensyn til det visuelle indtryk).
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. januar 2007 - 14:53 #4
Det lyder meget fornuftigt.
Vil det nedsætte værdien at tekstlinket hvis selve teksten som ses, er en "short-line" i stedet, men selve linket henviser til samme side.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. januar 2007 - 14:57 #5
...øhh, det svarede du 'apo' da vist på!
Avatar billede apo Praktikant
27. januar 2007 - 16:04 #6
Hvad mener du med "short-line" - en kort sætning?

Link-teksten kan med fordel være et enkelt ord eller en kort og præcis sætning, som repræsenterer det eller de søgeord du ønsker at din URL skal findes på i søgemaskinerne (det eller de primære søgeord du har optimeret din side til).

Hvis siden der henvises til via linket (uanset om det er din forside eller en side længere nede i hierakiet) f.eks. er optimeret til søgeordet "webdesign", vil det være en fordel at linket (anchor-teksten) ser således ud:

Læs mere om <a href="http://www.mitsite.dk/webdesign.html">webdesign</a> her.

På den måde får du lidt ekstra credit i søgeresultaterne på ordet "webdesign" (fordi det optræder i linkteksten).

---

I øvrigt kan man (og bør man for at have valid HTML jf. www.w3.org) sætte en alt-attribut på et img-element (alt-attribut = alt="grafiknavn"). Alt-teksten kan bruges som en slags linktekst når der er tale om grafiklinks, men jeg mener ikke at det er lige så værdifuldt som en almindelig anchortekst i et tekstlink.
Avatar billede apo Praktikant
27. januar 2007 - 16:07 #7
Jeg kan se at jeg flittigt bruger ord som anchortekst og linktekst... Begge ord betyder det samme = linktekst.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. januar 2007 - 17:00 #8
Tak for hjælpen - nu skal jeg bare have lavet en ny "brugsanvisning" for alle 'leverandører'. - det er jo med at bruge alle de 'trick' der findes.
Avatar billede apo Praktikant
27. januar 2007 - 17:09 #9
Velbekomme, og tak for points :o)

Ja, det gælder om at benytte de muligheder der er til rådighed.