Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
15. januar 2007 - 15:37 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

IP-telefoni og TDC

Hej Dette har jeg fundet på http://privat.tdc.dk/publish.php?id=5157 : Ring med dine eksisterende telefoner via din bredbåndsforbindelse – uden at have din computer tændt! Du kan tale og surfe på nettet samtidigt, uden at gå på kompromis med hverken lydkvalitet eller hastighed. TDC's bredbånds- telefoni er den eneste type IP telefoni, der ikke påvirker hastigheden af din bredbåndsforbindelse.

Er der en der gider forklare mig hvordan det kan lade sig gøre at bruge en bredbåndsforbindelse uden det går ud over hastigheden ?
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
15. januar 2007 - 15:39 #1
Tror ikke en telefon tager så meget af dine linje når det ik er med billede på som feks webcam.. men er ikke 100%
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
15. januar 2007 - 15:40 #2
Under alle omstændigheder skal der jo sendes pakker frem og tilbage gennem kablet.
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
15. januar 2007 - 15:43 #3
Ja det er jo lige meget hvad du laver, men du har jo også x antal mbit at gøre godt med.. men jo det vil da sikkert gå lidt udover din hastighed, men tror ikke du vil lægge mærke til det.. feks hvis du spiller på nettet og ringer på samme tid
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
15. januar 2007 - 15:52 #4
Er der mon ikke en "Nørd" derude der har målt belastningen ?
Avatar billede ierikk Nybegynder
15. januar 2007 - 15:56 #5
jeg har målt forbrug
kan ikke rigtig huske det, men mener at 256 forbindelse kan trække
ca. 35-40 telefon samtaler
Avatar billede coderdk Praktikant
15. januar 2007 - 16:14 #6
Der følger sikkert en router med som prioriterer IP-telefonitrafikken højere end andet trafik.
Avatar billede leif Seniormester
15. januar 2007 - 16:18 #7
Som jeg husker det får du en større båndbredde, men den QoS baseret, dvs. at IP telefoni har tildelt max så meget båndbredde og resten har max den båndbredde
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
15. januar 2007 - 16:55 #8
Hvis du abonnerer på bredbåndstelefoni ved TDC, bliver din upload opgraderet med 128 Kbits/s det er med i prisen, og der medfølger et specielt modem, så din telefon kan køre uafhængigt.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
17. januar 2007 - 12:34 #9
Betyder det at hvis man bestiller en 512/128 med telefoni så får man en 512+bredde til telefoni/128 ?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
17. januar 2007 - 13:14 #10
Ja du får 512/256  :)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
17. januar 2007 - 13:17 #11
Min telefon bruger ca 12 kbyte/sek af uploaden når den er i brug.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
17. januar 2007 - 14:31 #12
Så er det jo en halv løgn når TDC påstår at det ikke påvirker hastigheden at man taler i telefon når man er på nettet.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
17. januar 2007 - 15:03 #13
Det påvirker hastigheden det er derfor du får de 128 ekstra, men til gengæld har du dem til ekstra upload - når telefonen ikke bruges.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
18. januar 2007 - 09:15 #14
Det burde jo være 640/256 hvis der skal være mening med galskaben for hvis det er nødvendigt med ekstra 128 på upload er det vel også nødvendigt på download ?

Stadig ændre det jo ikke på at deres påstand om ingen påvirkning af hastigheden ikke holder!
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. januar 2007 - 09:47 #15
Det er kun din upload der bliver berørt under telefonamtaler. :)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. januar 2007 - 09:55 #16
john_westcoast, Hvordan kan han så høre hvad folk siger? ;)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. januar 2007 - 10:41 #17
Coderdk - har målt på forbindelsen, samtidig med en samtale var igang, min normale upload er 68 KB/s - under samtale 56 KB/s, og det går udmærket med at høre :)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. januar 2007 - 10:43 #18
Det er da muligt at det bruger af dl også - jeg har bare ikke målt noget tab der.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
23. januar 2007 - 14:32 #19
Det er ikke et spørgsmål om hvor god kvalitet telefoni-løsningen har men et spørgsmål om TDC "lyver" i deres reklame når de påstår at telefoni ikke påvirker hastigheden!

Kan det forsvares at påstå at hastigheden ikke påvirkes bare fordi de giver en smule mere båndbredde ? Eller bør de holde sig til sandheden om hastigheder og båndbreddeforbrug ?
Avatar billede coderdk Praktikant
23. januar 2007 - 14:48 #20
De lyver jo ikke som sådan. Naturligvis bruger det båndbredde, men de giver dig bare mere båndbredde end den du betaler for...
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
24. januar 2007 - 12:12 #21
Coderdk : Burde de så ikke ændre deres formulering ? Eller gøre opmærksom på det på en eller anden måde ?
Avatar billede coderdk Praktikant
24. januar 2007 - 13:27 #22
Jo, det kan vel diskuteres :)
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
29. januar 2007 - 08:26 #23
Kedeligt at der ikke er nogen der har en beskrivelse fra TDC om det her ?
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
07. februar 2007 - 12:33 #24
Lukker sagen da der ikke er kommet fakta frem
Avatar billede psycop Nybegynder
30. maj 2007 - 23:39 #25
Fakta? øv er sent på den.. men hvis i stadig er interesseret så er svaret her:

Der blive ude på centralen oprettet 2 accesspunkter til samme LID(TLF NR) din normale hastighed + 128/128 til BBTLF. De 2 accespunkter er uafhængige af hinanden og bliver fordelt i et specielt 4ports-adsl modem. Derfor får man ikke ekstra download/upload når man ikke taler i telefon :)

Kan så også nævne at 1 af portene på dette modem er beregnet til TDC TV(via bredbånd) og den sidste er reserveret til fremtidig brug
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
31. maj 2007 - 08:52 #26
0/05-2007 23:39:55Derfor får man ikke ekstra download/upload når man ikke taler i telefon :) Det er jeg ikke sikker på du har ret i, når jeg måler min forbindelse siger den 553 Kbit/s uden telefonen ibrug, og med ca 100 Kbit/s mindre. Hvilket svarer godt til min upload på 640 Kbit/s. :)
Avatar billede psycop Nybegynder
31. maj 2007 - 10:48 #27
Det er jeg 110% sikker på :) Arbejder selv ved TDC og ved hvordan det hele er sat op. Det må være tilfældigt at du har målt dette.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
31. maj 2007 - 12:56 #28
Har målt det flere gannge over et stykke tid med samme resultat, kan være de kører anderledes med det i Vestjylland?
:)