Avatar billede martinellekilde Nybegynder
13. januar 2007 - 17:44 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

2 stationære, 1 bærbar, men stadig problemer

Nu har jeg haft det her problem i længere tid.. Jeg kan ikkke finde den ene pc på netværket. Jeg har intet problem med at finde de 2 andre.. De ser hinanden, men ingen kan se den 3. De alle er under det samme netværk, og har alle de samme protokoler på netværkskortet.

Men stadig er der problemer...

Nogle der kan hjeælp?
Avatar billede gudiksen Nybegynder
13. januar 2007 - 17:55 #1
1. Forsøg at deaktivere dine firewalls
2. Opret en bruger på computeren som ikke kan findes, tilsvarende den du benytter på pc'en du forsøger at tilgå den fra.

Håber dette virker for dig...
Avatar billede gudiksen Nybegynder
13. januar 2007 - 17:55 #2
Punkt2 er kun hvis punkt1 ikke virker først :)
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
13. januar 2007 - 17:58 #3
Det har jeg allerede gjort, desværre... Stadig ingen sucess, ellers mange mange tak
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
13. januar 2007 - 18:00 #4
Jeg har både fjernet windows firewall på netværkskortet, og alle Nortons forskellige firewalls.

Og det virker som om når jeg går ind i netværkssteder, at den hverken søger eller gør noget.. Den eneste den finder er den selv.!
Avatar billede gudiksen Nybegynder
13. januar 2007 - 18:33 #5
Deaktiver alle dine firewalls.
Og vær sikker på at dit eks. Administrator login og password er det samme på alle 3, eventuelt bare de 2 af dem.
Er du 100% sikker på du ikke har et ekstra software installaret, antispy, firewall, antivirus som kan være årsagen?
Avatar billede halifax Nybegynder
14. januar 2007 - 09:50 #6
1. Får den ikke synlige pc tildelt IP nummer (automatisk)?
2. Har alle tre ens navn under Arbejdsgruppe
3. Fra Netværkssteder klik på Vis arbejdsgruppecomputere
4. Kør evt. Netværksguiden igen
5. Er der oprettet en delt mappe på pc nr. tre?

Ja, ovenstående har du nok prøvet (det meste) af, men jeg har ikke fulgt dine tidl. spørgsmål om problemet.
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
14. januar 2007 - 20:00 #7
Halifax-

Når jeg går ind under "cmd" og beder om ipconfig, så har de 2 synlige pc'ere en 192.168.2.3 og 192.168.2.2 adresser. Men den ikke-synlige pc, har står der 192.168.1.186. Ved ikke om dette har betydning.

Og ja den har delte mapper og er under samme arbejdsgruppe, samt har jeg kørt netværksguiden igen, og igen
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
14. januar 2007 - 20:12 #8
gudiksen-

jeg har fjernet ALLE firewalls... Men stadig kan jeg ikke finde den!
Avatar billede halifax Nybegynder
15. januar 2007 - 03:12 #9
Men den ikke-synlige pc, har står der 192.168.1.186. Ved ikke om dette har betydning.

Sv: Jo, det har betydning. De er ikke i samme netværk. Læg mærke til at tredie "talgruppe" er 1, mens det for de to andre er 2.
Det skal du have ændret, ellers kan de ikke se hinanden. (Gad vide hvor den får den IP fra, hvis den får IP tildelt automatisk gennem DHCP?)

Kører du gennem en router plus netværkskabler, eller router plus trådløst til de tre pc'er?
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
16. januar 2007 - 14:34 #10
Jeg kører med router og netværkskabel til 2 stationære, hvortil den ene er ikke synlig... og så kører jeg med kabel til wlan...

og alle 3 har automatisk Ip-adresse og DNS server-adresse....
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2007 - 12:28 #11
Hvad er det for DNS server adresser du taler om? Er det routerens IP?

Min router er sat op til automatisk at modtage IP fra internetudbyderen.

På mine tilsluttede computere modtages interne IP fra routeren (192.168.1.2 - 192.168.1.3 osv) og både standardgateway og DNS er routerens IP nr. (192.168.1.1).
Dvs. at hos mig går gateway og DNS servere fra udbyderen KUN til routeren.

Gå lige dine opsætninger efter igen, incl. routerens opsætning.

Er de nødvendige protokoller installeret på den usynlige maskine (Microsoft netværk, TCP/IP, Fil- og udskriftsdeling osv)
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. januar 2007 - 12:41 #12
Du skal have lavet dit setup om. Du har to routere, hvor du benytter WAN porten på begge. Derfor har du to forskellige subnet.

Den inderste router (den som ikke er koblet direkte på internettet), skal ændres. Enten skal wan porten slet ikke benyttes, eller routeren skal omkonfigureres, så den fungerer som en bro mellem de to netværk
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
18. januar 2007 - 16:25 #13
Halifax..

Skal jeg ændre Ip-adresse, (ikke undernetmaske), standardgateway til det samme under "egenskaber for Internetprotokol"?

og ja alle de samme protokoller er installeret, og gennem tjekket... :D
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
18. januar 2007 - 16:25 #14
ksoren...

hmm.... prøver lige halifaxes mere brugervenlige version.. ellers mange tak..
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
18. januar 2007 - 17:13 #15
s
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
18. januar 2007 - 17:15 #16
Hvis jeg går ind under "kør" på en af de 2 maskiner der kan finde hinanden, og skriver den "usynlige"-pc's ip adresse har jeg adgang til dens dele-mapper... Men hvis jeg gør det omvendt kan jeg ikke finde de 2 andre via den usynlige pc...
Avatar billede ksoren Nybegynder
18. januar 2007 - 23:28 #17
Det er endnu et af problemerne med dit setup. Pcerne på den inderste router kan uden problemer oprette en forbindelse til den yderste computer, men ikke omvendt.

Du kan ikke ændre i hverken ip eller gateway, eller installere nogen protokol, der kan få det til at virke på samme måde, som hvis de sad på samme subnet
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
19. januar 2007 - 02:40 #18
hvordan kan du så forklare lidt mere speciferet hvordan jeg ændrer subnet?
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. januar 2007 - 02:52 #19
Nu ved jeg ikke hvad det er for en router, men denne fremgangsmåde virker på alle:

Jeg formoder det ser sådan ud nu:
internet > WAN-router1-LAN > WAN-router2-LAN

de to som kan se hinanden, sidder på router2-LAN
den isolerede pc sidder på router1-LAN

I stedet for at føre kablet fra router1-LAN til router2-WAN, så føres det over i router2-LAN. Dvs WAN porten på router2 skal slet ikke bruges

I router2 skal DHCP deaktiveres, så den ikke deler ip adresser ud

SLUT

hvis det ikke virker, så kontroller, at de to pcere har fået ny ip. De bør nu få ip fra router1, og dermed ligge i samme subnet som første pc
Avatar billede halifax Nybegynder
19. januar 2007 - 07:19 #20
Jeg var ikke klar over dit setup er incl. to routere, eller grunden hertil. (det er måske oplyst i et tidl spm. jeg ikke har set). En router har normalt fire LAN-porte og med tre pc'er burde een router være nok. Men specielle forhold som afstand ell. placering er måske grunden til to routere.

Med to routere er jeg enig i ksoren's forslag ovenfor, som burde sikre, at alle tre får IP inden for samme range, xxx.xxx.x.y, og som meget vigtigt kommer i samme subnet, normalt 255.255.255.0
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
23. januar 2007 - 16:46 #21
Har lige set jeres svar... Prøver...
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
25. januar 2007 - 18:11 #22
k soren og halifax, smid lige et svar.. så deler i pointene... fandt ud af det selv...
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2007 - 02:30 #23
Følger din opfordring.  :-)

Kan du skrive en linie om, hvori løsningen lå?
Avatar billede martinellekilde Nybegynder
26. januar 2007 - 23:21 #24
problemet var at jeg havde både en WLAN router kørende sammenmed en switch og derfor kunne de ikke finde hinanden!