Avatar billede gfp Nybegynder
12. januar 2007 - 22:07 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Lyden på min computer er forsvundet!

Hej.

For ca. ½ år siden forsvandt lyden på min computer pludselig fra den ene dag til den anden. Lydikonet i nederste højre hjørne er væk og når jeg går ind på kontrolpanal >lyde og lydenheder > lydstyrke, står der ingen lydenhed.

Hvis jeg sætter høretelefoner i stikket, kan jeg i baggrunden høre lidt "susen" eller "klikken" a la dataoverførsel (?)

Hvad er der sket og hvad kan jeg gøre for at rette op på det?
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2007 - 23:12 #1
Hvilken computer har du?

Prøv at kigge i Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil" > Er der gule udråbstegn her?

Jeg går ud fra, at styresystemet er XP.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. januar 2007 - 07:03 #2
Avatar billede gfp Nybegynder
13. januar 2007 - 09:40 #3
> milter: Jeg har en Gericom Hummer bærbar. Der er ingen højtalere til systemet, og styresys. er ganske rigtig XP. Hvor finder jeg enhedshåndtering?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 14:19 #4
Prøv at gøre det her:

Start >Søg > Efter filer eller mapper > I rubrikken "Hele eller dele af filnavnet" skriver du:    Sndvol32.exe  > Søg.

Den skulle gerne bedinde sig i
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 14:24 #5
Ups, jeg fik klikket forkert. Her kommer den fulde tekst:

Prøv at gøre det her:

Start >Søg > Efter filer eller mapper > I rubrikken "Hele eller dele af filnavnet" skriver du:    Sndvol32.exe  > Søg.
C
Den skulle gerne befinde sig i den mappe, der hedder C:\Windows\System32, sikkert også i C:\Windows\System32\dllcache.

Hvis ikke den findes i C:\Windows\System32, så følg vejledningen i linket fra "vejmand".
Avatar billede gfp Nybegynder
13. januar 2007 - 17:34 #6
Er nået til punkt 4 i vejledningen i linket fra vejmand. I kommando promt skriver den "Det var ikke muligt at åbne outputfilen: system_root\system32\sndvol32.exe"

???
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 18:16 #7
Kan du finde den i C:\Windows\System32\dllcache ?

Er du sikker på, du i punkt 4 skriver rigtigt?
Avatar billede onkelbt Nybegynder
13. januar 2007 - 18:39 #8
herfra kan du downloade sndvol32.exe
http://www.relaxingsoftware.com/updatedfiles.htm
lagre den i C:\Windows\System32
Har slev lige haft problemet og hos mig virket det
Avatar billede gfp Nybegynder
13. januar 2007 - 21:37 #9
>milter: har dobbelttjekket, og skriver korrekt i pkt. 4 (inkl. mellemrum). Kan ikke finde filen i dllcache.
Avatar billede gfp Nybegynder
13. januar 2007 - 21:38 #10
>onkelbt: Filen er hentet og lagret som du anbefaler. Hvad så nu?
Avatar billede onkelbt Nybegynder
13. januar 2007 - 23:21 #11
gå i kontrolpanel> lyde, tale og lydenheder> øverste venstre hjørne advanseret volumekontrol, den skulle gerne kunne åbne nu.
Avatar billede gfp Nybegynder
13. januar 2007 - 23:35 #12
Den kan ikke åbnes... Skriver "Der er ingen aktive mixerenheder tilgængelige. Hvis du vil installere mixerenheder, skal du klikke på Printere og anden hardware og derefter klikke på Tilføj hardware i Kontrolpanel.

Betyder det mon at det er mit lydkort der er røget?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2007 - 00:08 #13
Du skal installere driveren til dit lydkort, ville være mit bud
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 07:44 #14
Prøv det her:

Start > Kør > I vinduet skriver du:  services.msc  > OK  > Rul ned, til du finder tjenesten "Windows Audio"  > "Status" skal være "Startet" og "Starttype" skal være "Automatisk".

Og jeg glemte at fortælle dig, hvor "Enhedshåndtering" er. Du finder den sådan:  Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Administrer > Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil. Gule udråbstegn betyder, at den pågældende enhed ikke virker ordentligt eller slet ikke virker.

Ellers prøv at gøre som "formatc" har foreslået.
Avatar billede gfp Nybegynder
14. januar 2007 - 09:15 #15
Windows audio er startet og automatisk. Der er ingen gule udråbstegn ud for enheder til lyd, video og spil, men tilgengæld et ved andre enheder > multimedielydkort. Så det ser ud til at vi har lokaliseret problemet... :)
Skal jeg stadig installere driveren til mit lydkort? Og hvordan gør jeg det? (som I kan høre, er jeg tydeligvis ude, hvor jeg ikke kan bunde her...)

Forresten: et stort tak til alle jer, der tager jer tid til at hjælpe mig! :o)
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 18:46 #16
Velbekom :)

"andre enheder > multimedielydkort"  => Det burde være dit lydkort, og det burde ligge under "Enheder til lyd, video og spil".

Prøv det her:  Dobbeltklik "multimedielydkort" > Driver > Annuler opdatering > Hvad siger den besked, som kommer op så?
Avatar billede gfp Nybegynder
14. januar 2007 - 21:30 #17
Den siger: "Ingen driverfiler til enheden er blevet sikkerhedskopieret. Hvis du har problemer med enheden, bør du gennemse oplysningerne om fejlfinding. Vil du starte fejlfindingen nu? Ja/Nej"

Skal jeg starte fejlfindingen?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 21:40 #18
Du skal ikke starte fejlfinding. Du skal nok geninstallere driveren, som der er foreslået tidligere

Har du CD'en med drivere til din computer?

Og hvad hedder din computer udover Gericom Hummer, dvs. model nummer?
Avatar billede gfp Nybegynder
14. januar 2007 - 21:54 #19
Inden du svarede, nåede jeg lige at prøve fejlfindingen sammen med min "product recovery cd-rom" som jeg fik med da jeg købte computeren (går ud fra det er den du mener?). Fik desværre ikke andet resultat ud af det end flg. besked:
"Hardwaren blev ikke installeret fordi guiden ikke kunne finde den nødvendige software."

Hmmm model nummer... Det var straks værre. Kan det passe at det er noget i stil med:
Gericom Hummer MSW ??? Eller Gericom Hummer Advanced C2.2  ???

Har også et serienummer, skal du bruge det?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 22:56 #20
Yep, serienummer ville være en god ide :)

Har du ikke en CD med drivere til den?
Avatar billede gfp Nybegynder
14. januar 2007 - 23:24 #21
Serienr. = 9040310179

Tror ikke jeg fik andet med end denne "product recovery CD-ROM", men kigger lige en ekstra gang...

Det er ikke noget jeg kan downloade et sted fra?
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2007 - 00:38 #22
Kan du se nogen steder på computeren, hvor der står 755CA0 eller 755CI0 ?

Jeg prøver at finde frem til den rigtige driver fra linket herunder:

http://download.gericom.com/NOTEBOOK/Hummer%20Series/
Avatar billede gfp Nybegynder
15. januar 2007 - 08:05 #23
Nej desværre. Har undersøgt den i alle ender og kanter uden resultat. :/ Har ikke kunnet finde en anden cd med drivere...
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2007 - 11:30 #24
Så lykkedes det, tror jeg, men Gericom har virkeligt gjort sig umage med at gøre søgning efter drivere besværlig. Jeg fandt frem til dem vha. serienummeret

Siden med drivere finder du her:

http://download.gericom.com/NOTEBOOK/Hummer%20Series/Hummer-755II0/DRIVER/

Venstreklik på den øverste (Audio) > Højreklik "Winxp.zip" > Gem destination som > Lav en mappe til den på skrivebordet og gem den i den > Gem > Når den er downloadet, højreklikker du zip.filen > Udpak alle.

Der er nu kommet en mappe, som hedder "Winxp". Åbn den og find "Setup.exe" og dobbeltklik den. Installationen skulle så gerne gå i gang.
Avatar billede gfp Nybegynder
15. januar 2007 - 12:41 #25
HURRA! Det virker! :D

Efter installation genstart af computeren gik jeg ind i kontrolpanel > Lyde og lydenheder > lydenheder, hvor jeg valgte den netop downloadede som standard enhed > ok.

TUSIND TAK for hjælpen! Du har bestemt fortjent dine point! :)
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2007 - 12:56 #26
Velbekom.

Dejligt, det lykkedes :)
Avatar billede minlyderforsvundet Nybegynder
06. juni 2012 - 19:50 #27
thgfgf