Avatar billede haci_87 Nybegynder
07. januar 2007 - 17:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

RAM CL 4 og CL 5

hej,,
jeg har købt mig et asus crosshair bundkort,

så mangler jeg lige ram...

har ikke forstand på pcer.. eller dybten i det..

ville spørge hvad det der CL betyder på en ram

der nemlig cl 4 og 5 når jeg feks. kigger på corsair XMS2 ram

hvilket skal jeg købe? og passer det med hinanden??
Avatar billede haci_87 Nybegynder
07. januar 2007 - 17:52 #1
og hvis jeg har en CL5 på min pc.. kan jeg så sætte 2 X 1 GB CL4 ram til?
Avatar billede loppehund Nybegynder
07. januar 2007 - 18:05 #2
Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.

Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.
Avatar billede loppehund Nybegynder
07. januar 2007 - 18:06 #3
"og hvis jeg har en CL5 på min pc.. kan jeg så sætte 2 X 1 GB CL4 ram til?"

Det er rygende ligegyldig hvilke CL dine RAM har. Dette har ikke betydning for om de kan bruges sammen.
Avatar billede haci_87 Nybegynder
09. januar 2007 - 12:37 #4
1000 tak..
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. januar 2007 - 12:45 #5
Np