Avatar billede barzog Nybegynder
26. december 2006 - 15:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Slet fra 2 tabeller

Hejsa

Jeg har 2 tabeller, vi kalder dem I og II, de ser saaledes ud:

I (id, user_id, navn, beskrivelse)
II (id, user_id, ting, beskrivelse) - denne har dog flere poster.

paa denne maade kan I indeholde personerne, og II indeholde tingene de har til salg eller whatever.

Det gaar fint med at update og slette ting som brugerne har til salg, men naar en bruger sletter alle sine ting - saa findes han stadig i I - dvs.. jeg mangler en SQL syntaks der sletter fra I hvis den sidste post for brugeren (user_id) slettes i II.

paa forhaand tak
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2006 - 16:02 #1
DELETE FROM i WHERE NOT EXIST (SELECT * FROM ii WHERE ii.user_id=i.user_id)

måske

Husk at teste på skrot data først inden du bruger på rigtige data !
Avatar billede kalp Novice
26. december 2006 - 17:33 #2
jeg ville prøve sådan

DELETE FROM i WHERE i.user_id NOT IN (SELECT ii.user_id FROM ii)
Avatar billede kalp Novice
28. december 2006 - 12:53 #3
?
Avatar billede barzog Nybegynder
28. december 2006 - 12:55 #4
Jeg fik ikke lige tid til at se på det i går, men har nu lavet det - og det virker på den måde som du skrev Kalp, mange tak for hjælpen =)
Avatar billede kalp Novice
28. december 2006 - 15:29 #5
Jammen... selv tak;o)