Avatar billede jessbonde Nybegynder
18. december 2006 - 11:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

materiale - sort plexiglas

Er der nogen der kan hjælpe med et sort spejlende materiale.
Der skal stå et objekt ovenpå som skal spejles svagt.
Jeg er ikke 3ds haj ;o)
Avatar billede osborne Nybegynder
19. december 2006 - 02:22 #1
Hvilken render bruger du til din Max ? (indbygget er der den almindelige Scanline og den avancerede men også ret svære MentalRay). Har du f.eks. tilgang til en render som Vray, Brazil, FinalRender eller Maxwell?
Avatar billede osborne Nybegynder
19. december 2006 - 02:24 #2
hvis du f.eks. bruger Vray til din 3ds max så skulle du tage en kik på:
http://www.vray-materials.de/
Avatar billede jessbonde Nybegynder
19. december 2006 - 13:54 #3
Jeg kunne forestille mig at et materiale som black glass som er på vray-materials.de ville virke, men jeg har kun den indbyggede render (tror jeg)
Avatar billede osborne Nybegynder
19. december 2006 - 18:29 #4
ok .. hvis det er en af de nyere 3ds max har du nok også MentalRay (men som sagt er MentalRay ikke sådan lige at gå til, men den kan rigtig meget).

Med en normale Scanline render vil jeg anbefale at du laver et Blend eller Mix materiale (prøv at se i hjælpen på max der er en god forklaring på Mix eller Blend) og så lave et mat grund materiale og et helt blankt overflade materiale i den anden slot, og så blot indstille hvor meget hver materiale biddrager. Så kan nu nemt skrue op og ned for reflektionen og samtidig have kontrol over basismaterialet nede under.

Se evt. Shader Examples sektionen på Neil Blevins hjemmeside der er et par gode hints og guides: http://www.neilblevins.com/cg_education/cg_education.htm
Avatar billede osborne Nybegynder
01. januar 2007 - 00:58 #5
Hvis du har mod på at prøve med den i 3ds max indbyggede Mental Ray render (du skal lige slå det til under Render Scene > Assign Render), så kan du muligvis finde noget at tage udgangspunkt i ud fra Jeff Pattons samling af Mental Ray materialer

http://jeffpatton.net/Mental-ray.htm

Som er samlet sammen under hans gigantiske tråd om mentalray på CgTalk:
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=104578

Det er ikke for børn (men det er der jo ikke noget i Max der er :-). Det kommer også helt an på hvad det er du skal lave, om du vil afsætte den nødvendige tid til at lære denne render. Det gode er at den er gratis (fordi den er indbygget i 3ds max), og at den kan lave alt hvad du drømmer om .. samt at det er gode kort at have på hånden at kunne denne render. Ulempen er at den er svær at gå til sådan umiddelbart.. men det er jo bare en udfordring.
Avatar billede osborne Nybegynder
01. januar 2007 - 01:00 #6
Fik du noget ud af Niel Blevins tutorials om at lave materialer?
Avatar billede osborne Nybegynder
05. januar 2007 - 20:50 #7
Hvad så Jess?
Avatar billede jessbonde Nybegynder
06. januar 2007 - 00:05 #8
Jeg fandt i hvert fald det jeg skulle bruge, tak for det.
Avatar billede osborne Nybegynder
06. januar 2007 - 01:07 #9
Det lyder godt. Tak for point
Avatar billede jessbonde Nybegynder
12. januar 2007 - 10:39 #10
Nu har jeg mistet mit materiale, (har instaleret en anden trial af 3Ds max).
Og nu kan jeg sgu ikke få det til at virke.
Kan heller ikke bruge mine gamle max filer i denne version.

Jeg har lavet et blend material med en blank sort øverst og en mat sort nederst og sætter et mix amount. Hvad er det jeg har glemt? jeg kan ikke få den til at spejle.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. januar 2007 - 19:12 #11
Hm lyder underligt .. specielt at du ikke kan loade dine gamle max filer. Kan du sende mig materialet (eller maxfilen zippet eller en mere detaljere beskrivelse af dine settings) .. osborne2210@yahoo.dk
Avatar billede osborne Nybegynder
12. januar 2007 - 19:13 #12
Jeg kan prøve at åbne din gamle max fil her (og kan sende dig det materiale) .. er se på det du har lavet i din nye fil.
Avatar billede jessbonde Nybegynder
14. januar 2007 - 20:29 #13
Meget gerne.
Jeg har bare lige lavet en hurtig test
Avatar billede osborne Nybegynder
14. januar 2007 - 20:52 #14
Ok. Er det din gamle max fil du ikke kan åbne?

Jeg åbner den fint her (selv om jeg mangler nogle scripts som du bruger, den brokker sig over at jeg ikke har b_splutterlib.ms, b_sfdnr.ms og b_core.ms) men hvis du ikke anvender disse gør det ikke noget.

Ser ud som om du ikke har fået assignet materialet til dit objekt. Prøv at highlight din sphere og assign materialet igen.

Derudover har jeg for at nemmere kunne se hvad der sker sat en blå environment background, og jeg har også sat et andet materiale på din plane. Det så ud til at du har givet plane din sorte materiale også.

Og så har jeg løftet dine omni-lights lidt op (så de ikke ligger nede i planen).

Det ser ud til at være en udmærket start du har lavet. Videre den vej.
Avatar billede osborne Nybegynder
14. januar 2007 - 21:06 #15
Tænkte på hvad er det du skal bruge dit sorte plexi-glas materiale til? (dvs. hvilke objekter skal have dette materiale, hvilken scene osv.) Afhængig af brug ville jeg angribe det forskelligt.
Avatar billede jessbonde Nybegynder
15. januar 2007 - 08:32 #16
Det er plane der skal spejle en simpel box der er over, så den skal have en plexiglas effekt.
Jeg bruger ikke nogen scripts, men boxen skal animeres.
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 00:46 #17
Ok, men hvad skal det bruges til .. er det til web, hvad skal der være i baggrunden (omgivelser), hvad er kassen for noget? Er det en reklamefilm, er det til et spil ?
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 00:47 #18
Var det din gamle max fil du sendte mig? Jeg kunne fint åbne den. Kunne du åbne den jeg sendte tilbage til dig?
Avatar billede jessbonde Nybegynder
16. januar 2007 - 08:49 #19
Nej den kunne jeg ikke åbne.
Der skal ikke være noget i baggrunden (sort baggrund). Kun en kasse der drejer rundt, som bliver spejlet i en sort plexiglas bund. Jeg laver en rotation på ca. 10 frames, billederne skal sættes ind i flash.
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 20:32 #20
Spørgsmål 1: Var det din gamle max fil du sendte mig (den du ikke selv kunne åbne?). Den kan jeg nemlig godt åbne.

Spørgsmål 2: Hvilken fejl får du når du prøver at åbne min fil. Det tyder på at du har et problem med din installation.

Spørgsmål 3: En sort kasse, på sort baggrund, spejlet i sort underlag .. det lyder alt sammen meget sort. Hvilken baggrund (environment har du tænkt dig? Der skal jo være noget at spejle .. ellers vil det være lige som at være ude i sort space :-)
Avatar billede jessbonde Nybegynder
16. januar 2007 - 20:51 #21
jeg kunne godt åbne filen inden jeg sendte den til dig. Da jeg fik den tilbage kunne jeg ikke.
Kassen er ikke sort, den skal være forskellige farver.
Det virkede fint på den version 9 trial jeg havde før, men jeg kan ikke helt huske hvordan jeg lavede materialet. Ligepludselig virkede det jo bare.
Jeg får denne fejl:
http://www.rubiks.dk/missing.gif
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 21:11 #22
Ah.. jeg bruger Max version 8 SP3.

Ok .. jeg kan se af din fejl at den brokker sig over en plugin der mangler, og at det ser ud til at du har anvendt noget biped (Character Studio) som stadig ligger i filen.

Har du prøvet at starte på en helt ren fil og bygge materialet derfra?
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 21:13 #23
Nåh du mener det er fejlen du på på filen efter at du får den fra mig?

Hvilken version af Max bruger du nu ?
Avatar billede jessbonde Nybegynder
16. januar 2007 - 22:03 #24
Ja det er jo så en hrrmm.. version 6.
Men det burde da være muligt at lave sådan et materiale alligevel, eller hvad?
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2007 - 22:28 #25
Jo det er klart muligt at lave et sådant materiale i version 6 .. men det er nok derfor du ikke kan åbne mine filer (de er gemt fra en version 8). Max er bagud kompatibel, ikke den anden vej så vidt jeg ved.