Avatar billede cel1 Novice
15. december 2006 - 19:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvordan skriver man ohm tegnet

hej jeg skal skrive noget tekst hvor jeg swkal bruge ohm tegnet, men jeg aner ikke hvor jeg kan finde det, og i hvilken skrift type det er
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. december 2006 - 19:26 #1
Symbol har alle de græske tegn (tegnet for ohm er det samme som det græske omega-tegn), og følger som standard med Windows (og muligvis også Mac - ikke sikker på den, dog). Skriv et stort W for at få tegnet frem.

I Word (andre tekstbehandlingsprogrammer har nok noget tilsvarende, men jeg ved ikke hvor) kan du også bruge Indsæt > Symbol og finde det der (tegnkode U+2126), såfremt du gerne vil bruge den skrifttype du skriver i - dog forudsætter dette selvfølgelig at det er en skrifttype med Unicode-understøttelse.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2006 - 19:28 #2
I min Word2000 kan jeg finde det under  Indsæt > Symbol > Symboler > Find symbolet og klik på det > Indsæt.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2006 - 19:29 #3
.... glemte opdatering :)
Avatar billede cel1 Novice
15. december 2006 - 19:50 #4
jo det virker, men er der ikke noget med at den har en genvejs kode, og hvordan bruger man den
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. december 2006 - 19:53 #5
Du kan skrive 03A9, og trykke Alt+X - i hvert fald i Word. Andet er der ikke rigtigt, da det ikke er et tegn der indgår i ANSI.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2006 - 20:00 #6
Igen i min Word2000 kan jeg tildele en genvej, f.eks. med tastekombinationen ALT+O, når symbolvinduet er åbent.
Avatar billede cel1 Novice
15. december 2006 - 20:03 #7
ja milter det kan jeg få til og virke
Avatar billede zynzz Praktikant
16. december 2006 - 10:50 #8
Start -> alle programmer -> tilbehør -> systemværktøjer -> tegnoversigt

Men som pidgeot skriver indgår det i ANSI, så derfor er der ikke nogen genvej for det...