Avatar billede aurum Nybegynder
12. december 2006 - 20:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændre filnavne på mit website

Er der nogen, der kan fortælle mig, om det er 'skadeligt' at ændre nogle af filnavnene på vores website?

Vi har et website med statiske sider og dermed også statiske filnavne, hvor filnavnetofte er produktnavnet.
Nu skal vi omlægge websitet (stadig med statiske sider og navne), men nogle af filnavnene trænger til en lille justering.
Avatar billede apo Praktikant
12. december 2006 - 20:49 #1
Det er skadeligt i den forstand, at hvis du ikke får fortalt søgemaskinerne, at siderne er blevet flyttet til nye adresser, så mister siden både PR (PageRank) og tillid (Google). Hvis dine gamle sider samtidig har det samme indhold som de nye, kan du komme ud i problemer med Google's spam-filtre (som har til formål, at forhindre identisk indhold i at blive optaget i indekset).

Den bedste måde at undgå mistet PR og tillid, er at sørge for at dine gamle filer sender en 301 Permanently Moved (header) - som fortæller søgemaskinerne at siden er flyttet til en ny adresse.

Men det skal gøres server-side (PHP, ASP, .htaccess osv.). Har du adgang til det, og hvilket?
Avatar billede apo Praktikant
12. december 2006 - 21:02 #2
... Og hvilken filtype har de nuværende sider?

Hvis filtypen på dine sider er .html eller .htm, skal du ud i noget med .htaccess (Apache-servere) eller isapi-rewrite (IIS-servere).

Hvis filtypen på dine sider er .php, .asp eller .aspx, kan du sende de korrekte header statuskoder via enten php, asp eller aspx (alt efter hvilken teknologi du benytter).
Avatar billede aurum Nybegynder
12. december 2006 - 21:10 #3
Tak, det var rigeligt svar :-).
Jeg ved nu, hvad jeg skal gøre (og ikke gøre), så hvis du lægger et svar, sender jeg point afsted til dig.
Tusind tak for hurtig hjælp
Avatar billede apo Praktikant
12. december 2006 - 21:15 #4
Så kommer der et svar her :o)

Hvis du alligevel bliver i tvivl om hvordan, du skal lave de rigtige header statuskoder, kan du se mere her: http://www.webconfs.com/how-to-redirect-a-webpage.php

Du kan også teste header statuskoderne på dine sider via ovenstående link.
Avatar billede apo Praktikant
16. december 2006 - 14:34 #5
:o(