Avatar billede wolker Nybegynder
08. december 2006 - 11:01 Der er 9 kommentarer

Backup mailadresse

Hej jeg har en mailserver kørende privat på en windows 2003, kan det lade sig gøre, at lave en opsætning hos min udbyder/dns, altså der hvor mit domæne styres http://www.buydomains.dk , sådan at hvis min server er nede (som den har været en del gange inden for den sidste tid) at min mail så blive sendt til en hotmail adresse eller lign.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 11:05 #1
men men du benytter en backup mail server, som modtager dine mails imens din server er nede, og sender dem til dig når den så kommer op igen (forudsat det ikke er i lang tid den er nede), de fleste (hvis ikke alle) udbydere har en backup mail server netop til dette formål, og til de kunder hvis port 25 er spærret i indgående retning.
Avatar billede wolker Nybegynder
08. december 2006 - 11:42 #2
Ok, det er så nogenlunde, jeg har dog oplevet at miste mail fordi serveren er nede, men det er ikke det der er mit egentlige problem nu, det er mere det, at jeg ikke kan læse mine mail før jeg har fået serveren op at køre igen.

F.eks. lige nu er min server nede igen igen, og jeg ved at der ligger nogle mail jeg burde have læst. SÅ udfra det har jeg så 2 spørgsmål.

1. Kan jeg læse de mail, som allerede nu ligger og venter på at min server kommer op at køre igen.
2. Kan jeg oprette en backup MX-record, der gør at fremtidige mail sendes til f.eks. en hotmail, når problemet opstår.
Avatar billede kenp Novice
08. december 2006 - 15:17 #3
1: kun hvis backup serveren understøtter det.
2: kun hvis backup serveren understøtter det.. men så skal du være opmækrsom på at du skal altid kontroller mails 2 steder da du aldrig ved hvilken server som får posten først.
Avatar billede wolker Nybegynder
08. december 2006 - 22:02 #4
kenp>>
Hvordan ved jeg om backup serveren understøtter det, jeg går ud fra at i mit tilfælde mener du om www.buydomains.dk understøtter det.

Og hvis de understøtter det, hvordan gør jeg det så?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 22:06 #5
ja det er jeg også interesseret i at høre, for jeg har aldrig set det før ?
Avatar billede kenp Novice
09. december 2006 - 10:38 #6
jeg ved ikke om byydomains mailservere understøtter noget som helst. (kender ikke deres mailserver eller noget)

men hvis man bruger argosoft mailserver som backup der kan man faktisk hente det direkte fra mailbag. og der kan man også få den til at sende posten til en anden mailadresse.. men så kan den ikke lever til den normale længere.

Hvordan du gør.. tjaaa får en til at sætte det op på den server de har... da jeg ikke ved hvad buydomains køre.
Avatar billede wolker Nybegynder
11. december 2006 - 01:10 #7
kenp>>
Øhhhh..
Her må jeg godt nok indrømme at det forstår jeg ikke noget som helst af, ikke fordi det er for teknisk eller lign., men fordi det du skriver giver overhoved ingen mening.
Som jeg skrev til at starte med, har jeg min egen mailserver kørende, jeg har ikke nogen mail-hotel eller lign. hos buydomains, så jeg tror ikke jeg kan få dem til at sætte noget op på deres server. Det jeg forstiller mig der sker, når nogen sender mail til mig, er at buydomains modtager mailen, og efterfølgende sender den videre via den MX-record jeg har oprettet, så det må have noget at gøre med MX-record, eller hvad ved jeg, jeg tror bestemt ikke at det har noget at gøre med om de kører Argosoft eller lign.

Og du skriver at jeg skal få en til at sætte det op, hmmmmm, det er jo netop det hele mit spørgsmål går ud på, altså om det kan lade sig gøre, og i givet fald hvordan.
Avatar billede kenp Novice
11. december 2006 - 09:52 #8
for at køre backup mailserver skal man selvfølgelig have mx records sat op.

Men har du en backup server kørende? hvis nej så kan du jo ikke få nogle til at gøre noget. de backup servere din udbyder har får du nok ikke lov til at pille ved.
Avatar billede wolker Nybegynder
11. december 2006 - 20:30 #9
tror du måske at jeg har en backup server kørende, det vil da være noget vild at bruge 2 server bare for at have sin egen mail-server.
Jeg skriver godt nok at den har været nede rimelig tit, men det er kun den sidste års tid, fordi den er ved at være gammel og slidt. Ellers har den faktisk kørt uden problemer i 2-3 år, så igen det vil være total spild med en ekstra server.

Og egentlig, så synes jeg du skal læse mit spørgsmål en gang til. Mit spørgsmål går på om jeg kan have f.eks. en hotmail som backup. Og ud fra det du skriver, mener du åbenbart nej.

Men er der andre end kenp, der har et bud på om det kan lade sig gøre, og i givet fald hvordan.