Avatar billede websam Nybegynder
08. december 2006 - 07:39 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Omlægning af website ?

Hejsa,

Hvis man har et web-site udviklet i alm. asp som man ønsker at omligge til asp.net, hvor store konsekvenser får det så for placeringer i søgemaskinerne ?

Ville f.eks google hurtigt finde frem til de nye sider så det ikke ville få den store betydning ?

Håber der sidder nogle med lidt erfaring på dette område ;o)

/Websam
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2006 - 08:14 #1
Det kommer helt an på hvordan du gør det. Hvis du gør det rigtigt har det slet ingen koncekvenser, ja det kan faktisk få positive koncekvenser hvis du fjerner fejl det kamle web site havde.

Omvendt kan du helt fjerne dit site fra søgemaskinerne hvis du gør det forkert.

Det væsentlige er at du i første omgang ikke fjerner sider som søgemaskinerne har fundet. DVS søgemaskinerne skal opfatte det nye du gør som tilføjelser der kommer oven på det der allerede findes.

Herefter linkes fra det gamle til det nye. herefter 301 redirectes derfra gamelt til nyt og når det nye site er helt oppe og køre så overvejer man af langsomt fjerne det gamle
Avatar billede madx Nybegynder
09. december 2006 - 14:10 #2
Jeg har flyttet en del content fra asp til .net.

Pga. faren for at få dedekteret dobbelt-indhold, vil jeg ikke anbefale at du har 2 versioner af websitet kørende samtidig. Slet ikke hvis sitet er et lidt større site.

Det er ikke et problem at udfase asp og indfase .net

Du gør sådan her:
1. Du forbereder ny struktur
2. Når du skifter, så sender du en status 302 ift. asp-siderne, redirecter og sender en 200 fra den nye .net-side. Såvel bruger som søgemaskine for rette hjælp.
3. Google finder den nye struktur og udfaser den gamle.
4. Når nyt indhold er optaget, sætter du prop i asp-siderne med 301, senere 404

Du kan hjælpe specielt google ved at bruge deres xml-sitemap (som nu er på vej til at blive standard for msn og yahoo.

Held og lykke med det :-)
Avatar billede madx Nybegynder
09. december 2006 - 14:14 #3
Vedr. 2 - du kan evt. blot droppe 302 og sende en 301/200.

I robots.txt kan du fortælle Google at den ikke mere skal se efter asp med
Disallow: /*.asp$