Avatar billede clausga Nybegynder
30. november 2006 - 19:16 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Links til produkter der et udgået

Jeg har en side med nogle produkter, men når produkterne slettes vises denne side

side.dk/produkt/apple/ipodnano/

Produktet findes ikke!

det vil sige alle produkter der slettes vises denne side med at produktet ikke findes (URL'en er den samme som da produktet var på siden, dog er indholdet nu kun "produktet findes ikke")

Jeg kan se at google stadig linker til produkter som er slettet fra min side, er det et problem, at så mange sider(links) har det samme indhold, altså (produktet findes ikke) ?
Avatar billede madx Nybegynder
30. november 2006 - 20:47 #1
Du bør som minimum sende søgemaskiner til en 404, dvs. "siden findes ikke". Indholdet af denne side kan være til dine kunder at "produktet ikke findes mere".

Så har du gjort alle en tjeneste.

Du bør ikke lade som om siden findes og skive "Produktet findes ikke!" fordi det sender en status 200 i headeren til søgemaskinen. Med tid har du måske 25 % sider med "Produktet findes ikke!" ift. søgemaskinen. Det duer ikke.

Fjern siderne. Sæt evt. et Google sitemap op og vejled Google
Avatar billede clausga Nybegynder
30. november 2006 - 22:04 #2
ja hmmm men man kan jo ikke bare lave en 404 midt på en side ?!
Avatar billede madx Nybegynder
01. december 2006 - 15:55 #3
Tjooo - det kan man godt. Mange udbyder tilbydere costumizing af bl.a. 404 siden, og råder du over egen server er det slet ikke et issue.

Benyt mulighen til at guide folk videre. Apple er berømt for en vejledende 404-side, http://www.apple.com/lkala

Der er billeder, relevante links, fritekstsøgning og sitemap - der kan guide videre
Avatar billede clausga Nybegynder
01. december 2006 - 17:30 #4
Ok men det er lige meget at URL stadig hedder side.dk/produkt/apple/ipodnano/

men at der så bare er en fejlbesked 404 i headeren og på siden står der så at produktet er udgået og evt links til søgefunktion og links til andre produkter på den side, det bliver Google ikke "sur" over ?
Avatar billede madx Nybegynder
01. december 2006 - 19:46 #5
jeg er lidt usikker på om du er med på at 404 er et svar serveren giver, ikke noget der står i header i html-dokumentet?!!?

når du tester f.eks. på http://www.seoconsultants.com/tools/headers.asp skal svaret
i header status være 404 - ikke 200
Avatar billede clausga Nybegynder
01. december 2006 - 23:29 #6
jep med med PHP kan jeg sætte den ind i toppen på siden: <? header( "HTTP/1.0 404 File Not Found" ); ?> og så er svaret nemlig 404...

så på min normale side burde jeg jo så bare sætte den kode ind hvis produktet er fjernet, så vil google tro at siden ikke findes... er det ikke måden at gøre det på ?
Avatar billede madx Nybegynder
02. december 2006 - 08:01 #7
jeps, hvis ovenstående tool, melder 404 på det setup - er det ok.

Det samme er at du skriver
Produktet findes ikke!

For din egen skyld - nu du har fat i en potentiel kunde, så hjælp kunden videre på dit site, måske henter du et salg alligevel - kunden har jo nok brug for noget tilsvarende ;-)
Avatar billede clausga Nybegynder
02. december 2006 - 11:45 #8
Ok så det eneste jeg skal gører er at sætte den kode ind i toppen (brugeren kan jo ikke se forskel) og så er Google glad...

for så at gøre kunderne glad så kan jeg lave alternative produkter på siden og en søgefunktion ? :)

lige nu gør jeg det på min side at alle 404 (hvor siden ikke bliver fundet) bliver sendt til forsiden... er det en dum idé at gøre det ? (overfor søgemaskinerne) da de jo får status 200 på alle sider ?
Avatar billede madx Nybegynder
02. december 2006 - 12:08 #9
en 404 er en 404 - hverken mere eller mindre.... heller ikke en 200 eller en forside

om du så på din 404-side giver en række valg som apple gør det, er fint - den kan også have indhold, der giver valg som forsiden gør det

din 404 bør ikke have dynamisk indhold, men være statisk opbygget
Avatar billede madx Nybegynder
02. december 2006 - 12:08 #10
og det skal klart fremgå at Siden/produktet findes ikke, så brugeren ved at han/hun er på afveje.....
Avatar billede clausga Nybegynder
18. februar 2007 - 02:04 #11
synes ikke helt jeg fik svar på php delen, så vi deler ;)