Avatar billede micca Nybegynder
28. november 2006 - 19:51 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til harddisk løsning

Hej, jeg skal skifte mine 2 gamle 120gb ud og har tænkt mig at anskaffe 2 x 250 Seriel-ATA og en raptor 74gb til windows.

Hvad er så mest fornuftigt for mig når:

1 gerne vil have masser af plads og flere partitioner.
2 gerne vil have hurtigst muligt opsætning

Her er hvad mit motherboard tilbyder:

supportet by southbridge (ICH5)
2 x UltraDMA100
2 x Seriel-ATA

Supported by promise PDC20378 controller optional
1 x UltraDMA 133
2 x Seriel-ATA
RAID0, RAID1, RAID0+1, multi-RAID configurations
1 UltraDMA 133
Avatar billede nicer Nybegynder
28. november 2006 - 23:11 #1
For at bruge SATA fuldt ud, skal du nok bruge RAID...

Der er flere forskellige RAID's og dem du har beskrevet. Du kan læse om dem i din bundkorts manual og også få at vide, hvordan du sætter de forskellige RAID modes op.

Den raptor, vil være bedst at have et højt RPM tal, da det er bedst at have windows på den hurtigste hdd du har i computeren....
Avatar billede micca Nybegynder
29. november 2006 - 09:05 #2
Ja, jeg vil også gerne have raptor til win, men kan kun finde den i SATA og da jeg også gerne vil have de to andre diske i SATA er det jo et problem da jeg ikke tror mit bundkort (P4C800-Deluxe) understøtter mere end 2 SATA. Men lader den lige stå lidt det kan være der er enmed samme bundkort og den optimale løsning :)
Avatar billede Beach Mester
29. november 2006 - 12:27 #3
Hvis southbridge supporter 2 SATA og din Promise også supporter 2 SATA så er der vel plads til i alt 4 SATA diske!

//Beach
Avatar billede micca Nybegynder
29. november 2006 - 12:42 #4
Tja, bliver kun klogere hvis jeg åbner og kigger, men ovenstående er taget manualen. så... dvs. jeg kan køre med 3 SATA diske uden at bruge RAID. Hvis win alligevel skal ligge på raptor, og jeg ikke har brug for ÉN disk som er 500gb,så er skulle RAID kun være for at få lidt mere fart på diskene. Det er vist ikke det værd, kontrarisikoen for at ryger ryger de begge.

Michael
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 19:42 #5
bemærk lige raptor diske larmer som et ondt ord ,vi har lige kasseret 2 raptor 74 gb diske der sad i en raid støjen var for høj
Avatar billede Beach Mester
29. november 2006 - 23:54 #6
micca--->
Hvis dit setup som du beskriver det kører med 2 onboard conntrollere så har du sikkert også 4 SATA stik på bordet og du kan derfor køre med 4 HDD på disse ud over de diske (2 eller 4) du kan tilslutte den alm. PATA controller.

Med mindre du SKAL bruge den ekstra hastighed som RAID tilbyder så vil jeg anbefale dig at holde dig væk fra dette. Rigtig mange gange så går det mere galt end godt er med mindre man virkelig ved hvad man laver og ikke mindst hvordan man få det hele op og køre igen efter et crash på en af diskene:-)

RAID 0 tilbyder ganske rigtigt at du får én 500Gb disk ud af 2 stk 250Gb diske, men hvis det "kun" er helt alm. programmer, data og games der skal ligge der så drop det og kør dem op som helt alm. SATA diske.

Som jeg ser det vil du altså få det bedste serup ved at sende et OS ind på en (minus partitionering) Raptor og derefter partitionere de 2 sidste diske så meget som du nu ønsker til dine programmer og data.

På den måde kan du også nemt tage backup af dit OS fra Raptor disken til en af de 2 andre hvilket klart er at anbefale da det godt kan blive lidt lune ved meget arbejde med deraf nedsat holdbarhed.

Som jetdirect skriver så er Raptor ikke de mest støjsvage diske der findes, men vil man have rå hastighed så må der som regl betales på en anden konto når man snakker computere og her er det som regl støj-kontoen der hives på:-(

Jeg har selv 2 Raptor 36Gb diske i RAID0 siddende ca. 30 cm fra min næse og pt helt blottet fra kabinettet. Jeps man kan høre når de arbejder men et et fornuftigt støjdæmpet kabinet (gerne med særlig køling på dine HDD) vil du ikke ligge mere mærke til det i forhold til mange af de nye grafikkort og anden happengut vi i dag kaster ind i dyret.

Du kan forøvrigt læse en ganske fornuftik dansk test af dem her--->
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=5302

Kan man hive et link fra dig omkring det MB du snakker om?

//Beach
Avatar billede micca Nybegynder
30. november 2006 - 08:05 #7
Hey beach, tak for dit omfattende svar :)

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/P4C800/e1286_p4c800.pdf

Mon du kan anbefale en løsning til harddisk køling? Jeg har et Antec kabinet, som du da også lige kan læse om hvis og såfremt :)

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08140

Michael...
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2006 - 10:11 #8
hastigheds forskellen på en raptor 74gb sata 150 og så en fx 320 gb sata 300 i raid er ikke mærkbar .Jeg har lavet test der viser at det er få sec der er tale om ,den data mængde der blev flyttet i testen var ens på begge disk raids .

raiden var en 0
Avatar billede micca Nybegynder
30. november 2006 - 13:37 #9
Ja, men vil helst ungå RAID tror jeg, og kan også køre optil 150mps.
Avatar billede micca Nybegynder
30. november 2006 - 13:38 #10
Der manglede lige et "kun"  :)
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2006 - 15:12 #11
ok så dit bundkort understøtter kun sata 150 ?

hvis kan dette løses meden lille pci adapter så får du sata 300
Avatar billede micca Nybegynder
30. november 2006 - 18:50 #12
Ok, det lyder da fedt. Der må da væreen del ekstra og hent? det dobbelte også i praksis?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2006 - 21:17 #14
Shg SCIO-SATA2-2P-PCIE (Detailsalg)    300 MBps / 2 Kanal(er) / 2 x Lagerenheder / 2 x Seriel ATA / JBOD / RAID 0 / RAID 0+1 / RAID 1 / ... 349 kr.

denne har jeg selv og den kører fint med sata 300 diske .
Avatar billede micca Nybegynder
10. april 2007 - 10:18 #15
Hvem kommer først til pointene jetdirect eller beach???

Jeg valgte at undgå raid og købte to WD250gb og en raptor74..
Avatar billede Beach Mester
11. april 2007 - 01:57 #16
Hl hæ... Det er sådan ligt hips om haps. Vi kunne jo dele dem:-)
Jeg ligger et svar her, så skal vi bare have jetdirect på banen med et svar så tror jeg det går lige op eller?

//Beach
Avatar billede micca Nybegynder
11. april 2007 - 18:27 #17
Den er fin, jeg venter et par dage og ser om jetdirect dukker op...
Avatar billede micca Nybegynder
01. maj 2007 - 07:55 #18
Hej Beach, syntes at Jetdirect har fået nok responstid nu...
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2007 - 09:28 #19
glem point ,
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2007 - 01:25 #20
Jeg bukker og takker:-)

Må jo også lige vide (sikkert også guf for andre læsere på E) hvad du endte op med og om ydelsen er som du forventede?

//Beach