Avatar billede punnishment Nybegynder
20. november 2006 - 00:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket sprog er google udviklet i?

Google er Microsofts konkurrent, og derfor er det jo oplagt at tænke, at google ikke selv benyttede sig af Microsofts produkter. Men hvilke produkter benytter de så selv? Er det fra open-source miljøet, eller er det de produkter de selv udvikler fx. de browserbaserede produkter?

Hvilke produkter benytter google til udvikling og lagring af deres tjenester? Her tænkter jeg både på hvilket sprog de benytter til programmering af deres søgerobotter, men også udviklingen af deres web tjenester. Jeg ved at de benytter AJAX til webtjenesterne, da det er åbenlyst, men jeg tænker nu også mere på serversiden.
Hvilken database teknologi benytter google, og hvordan kan de håntere så mange forespørgelser på samme tid, samtidig med at udføre søgningerne hurtigt, selvom de søger i måske verdens største database.
Avatar billede hacked Nybegynder
20. november 2006 - 01:27 #1
Deres indexerings/søgnings/uddelegerings system er noget de selv har udviklet. Jeg har det fra en konference. En konference der blev afholdt sidste år såvidt jeg husker. Det er muligt du kan finde videoen på Google video. Hvis bare jeg kunne huske navnet på konferencen :( ! Den vil besvare en stor del af dine spørgsmål.
Når det gælder AJAX benytter de deres web toolkit de selv har udviklet. Man skriver koden i java, hvorefter den compiles til javascript.
Såvidt jeg husker blev deres første spider vist udviklet i python men blev senere konverteret til c++ (performance). Deres filsystem er også noget de næsten helt selv har udviklet.
Hvordan de håndtere forespørgsler .... ved at have multimange maskiner til at behandle dem. Deres serverfarm er pænt stor. Base er ved deres headquarters men der er også i europa, andre steder i USA, Asien ect..

Weee fandt videoen :)
Google Factory Tour - http://video.google.com/videoplay?docid=3383042311441257769

Nu burde du være klædt på.
Avatar billede hacked Nybegynder
20. november 2006 - 01:36 #2
Derudover er der Google's TechTalk videoer.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2006 - 01:55 #3
http://www.google.com/support/jobs/bin/topic.py?dep_id=1056&loc_id=1100 og undersider
viser at det er Linux, C++ og Python de efterspørger

endvidere mener jeg også at have hørt at de bruger PHP

Google har endvidere hapset en del af de tunge Java drenge fra SUN og BEA (bl.a.
Joshua Bloch og Adam Bosworth), så det vil være rimeligt at antage at de også
laver noget i Java.
Avatar billede punnishment Nybegynder
20. november 2006 - 09:16 #4
Med filsystem mener du den styre/server-system de benytter til deres pc-farm?
Hvilken database benytter de så? Og hvorfor udgiver de ikke de produkter de selv benytter?
Avatar billede hacked Nybegynder
23. november 2006 - 16:37 #5
1. Ja - de anvender også andet men igen er det meget customized.
2. Primært Oracle men også andre udbydere. De har et samarbejde med Oracle hvor de blandt andet deler knowhow/komponenter/konstruktion. De udvikler altså også selv.
3. De udgiver noget - http://www.google.com/enterprise/
                    - http://code.google.com/webtoolkit/ (et sats pågrund af hype)
Deres fokus er søgning. Disse produkter er alle tilgængelig på internettet.

Undskyld - havde fået slået karma ignorering til så kunne ikke se din post :/
Avatar billede punnishment Nybegynder
30. november 2006 - 17:46 #6
Tak for jeres svar. Hvis i gidder at lægge et svar så jeg kan lukke
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2006 - 18:50 #7
ok
Avatar billede hacked Nybegynder
01. december 2006 - 14:05 #8
Yessir :)