Avatar billede Trine Nybegynder
17. november 2006 - 11:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Buttet hjerte??

Hvordan laver man et rundt og buttet hjerte i 3D max 5?? Kan til nød finde ud af at lave det med shapes...men så bliver det jo ikke en buttet en :)

Tuturial ønskes m. punkt for punkt tak! Bedste svar scorer points!
Avatar billede venturer Nybegynder
17. november 2006 - 12:29 #1
Jeg er nødt til at have en MAX kørende for at lave en tutorial.
Men mit udgangspunkt vil være at lave en sphere (kugle). Den skal være godt detaljeret.
Denne vil jeg så deformere så den bliver fladere (forfra skal den være rund og fra siden skal den ligne en elipse).
Dernæste kan du tage fat i et par vertexes og trække bunden ned for at forme "spidsen" af hjertet, samt tage fat i et par vertexes i toppen og også trække lidt ned så du former "hakket" i toppen.
Du skal altså forestille dig en kugleformet klump ler, som du så former til et hjerte :)
Avatar billede Trine Nybegynder
17. november 2006 - 15:05 #2
Jo tak, men hvor mange segments skal der være, for at den er detaljeret nok? Og hvordan får jeg fat i de vertexes???
Avatar billede venturer Nybegynder
21. november 2006 - 15:02 #3
Jo tættere på og jo større dit billede skal være, jo flere segmenter bør dit objekt består af. Hvis den til at starte med består af nogle hundrede stykker vil jeg umiddelbart mene dét er nok.

Vertexes kan du tage fat i når du modifier dit objekt. Du kan vælge mellem "Faces" (trekanter), vertices (kanter, jeg kan ikke huske nøjagtigt hvad de hedder) og vertexes (punkterne der forbinde alle stregerne i dit objekt).
Avatar billede Trine Nybegynder
21. november 2006 - 15:24 #4
Sorry, det siger mig intet. Jeg kan ikke se hvad det er der sker, ved hverken, Edge, Border, Polygon eller Element. Jeg kan ikke få det til at ligne noget hjerte, nu har jeg prøvet af flere gange her de sidste par dage. Opgav og lavede det i Photoshop i stedet på 2 minutter. Det kunne bare være flottere i 3D max, med lyssætning osv.

Beklager...Fatter nada!
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 13:51 #5
hm .. 3ds max er som du sikkert ved et stort program så jeg vil anbefale dig at løbe nogle basale tutorials igennem om modellering i programmet (så vil du også meget nemmere kunne anvende Max til andre opgaver i fremtiden). Jeg har her et skridt til skridt forslag til det med at modellere et "blødt hjerte", men de helt basale ting må du lige checke i online hjælpen hvis det er sort for dig. Ok here goes:

1. Tegn en geosphere (Create > Standard Object, Geosphere) og sæt den f.eks til 15 segments så er der lidt at arbejde med.

2. Læg en FFD modifier på (med spheren valgt går du til Modify - den der ligner en regnbue ikon) og i modifier list vælger du f.eks. FFD 3x3x3)

3.
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 13:52 #6
3. Gå ind i Control Points subobject mode (dvs. tryk på det lille plus ud for FFD modiferen i stakken i modify panelet med din sphere valgt.
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 13:55 #7
4. Vælg control points... select dem i viewporten og hiv dem rundt til du har et hjerteform (når du manipulerer er det god ide både at bruge select and move, select and scale alt efter hvad du ønsker .. prøv dig frem)

Husk at gå ud af subobject mode igen (tryk på Contol Points i FFD modifiern igen) når du er færdig.

4. Byg og sæt det ønskede materiale på din sphere (går jeg ud fra at du ved hvordan)
5. Sæt noget lys i scenen (går jeg ud fra du ved hvordan)

Håber det hjælper
Avatar billede Trine Nybegynder
22. november 2006 - 17:54 #8
Tak, det var god hjælp. Tusind mange tak!
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 20:25 #9
Det var så lidt, jeg er glad for at det kunne hjælpe. Tak for point :-)
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 21:09 #10
.. glemte at sige at med denne metode dvs. at bruge en modifier (FFD) oven på et basisobjekt (i dette tilfælde en Geosphere) kan du altid slette din modifier og starte forfra hvis det skulle gå i ged med modelleringen .. og nogle gange (som her) kan du faktisk gå et skridt ned i stakken og skrue op og ned på antallet af segmenter og dermed få dit hjerte mere eller mindre smooth.

Eller du kan vælge at når du ikke synes du kommer videre med FFD modifieren så smide en anden modifier på .. f.eks. en Edit Poly og i dens subobjekt gå ind og håndmodellere yderligere detaljer. Eller du kan smide en Squeeze på og stille lidt på den for at få hjertet lidt spidsere i bunden.

Hvis det generer dig at se på "Gizmoen" fra den sidste modifier i stakken så kan du f.eks. smide en Poly Select på. Den gør ikke andet end at være et godt udgangspunkt for at starte med flere modifiers ovenpå.

Hvis du vil lave en lille animaton med hjertet så giv den en Sperify modifier og stil på Percent (så animerer du en omformer sig fra en kugle til et hjerte),

eller en Melt (så kan du animere at hjertet smelter til en lille sø på gulvet),

eller måske få hjertet til at banke - ved at smide endnu en FFD modifer på f.eks. en FFD 4x4x4 og så vælge alle de inderste control punkter og scale dem op/ned op/ned .. osv.

Når du er tilfreds kan du også "kollapse" hele stakken (svarer lidt til Flatten image) i Photoshop, så du får en Editable Poly objekt. Det kan så være starten til at du håndmodellerer videre på objektet eller merger det sammen med andre objekter f.eks. modellen af en mand/kvinde :-)
Avatar billede Trine Nybegynder
22. november 2006 - 21:23 #11
Tusind tak. Du er sørme ski'e skrap til det her.

Jeg har aldrig brugt det til noget vildt avanceret, kun nogle små flade/kantede figure, abstakte konstruktioner mv. Det er længe siden jeg har rørt ved det, og er kommet ud af træning. Jeg er mere en Photoshop/Illustrator haj :-)

Men tak, du gav mig lidt at arbejde med ;-)
Avatar billede osborne Nybegynder
30. november 2006 - 17:33 #12
Super at du i det hele taget laver noget i 3d en gang imellem, jeg er sikker på at man kan bruge 3d som udgangspunkt til rigtig meget hvis man har styr på Photoshop/Illustrator. Jeg misunder dig dine Photoshop/Illustrator evner, det var noget jeg rigtig godt kunne tænke mig at blive god til engang.
Avatar billede Trine Nybegynder
30. november 2006 - 20:52 #13
Hver ''mand'' sine evner, ikke sandt? :-) Man burde sætte sig sammen, og så lære hinanden, hvad vi hver især kan. Det er både ret styrkende...og tjaaaah, så er det gratis :-D

Jeg har tit lavet abstrakte naggrunde, lavet et spil skak, lavede rør og ikoner m.fl. ting og sager. Men så ved du...så hvis man er væk fra det i et stykke tid, så glemmer man det. Jeg synes ikke det kan samlignes med, at har man først lært at cykle, så kan man sykle altid...

Go weekend og ja...Go jul ;-)
Avatar billede Trine Nybegynder
30. november 2006 - 20:53 #14
Sorry stavefejl...hehe, er dødtræt.
Avatar billede osborne Nybegynder
30. november 2006 - 23:00 #15
Jo du har ret, man er god til forskelligt .. jeg har tegnet lidt men har aldrig rigtig fået styr på Photoshop og Illustrator kender jeg stort set ikke til. Jeg har rodet lidt med lag og masker osv. i Photoshop, men er ihvertfald ikke nogen haj til det ;-) Det ville være skønt at kunne bruge de værktøjer noget bedre bl.a. til at tegne med (bl.a. fordi en bekendt har bedt mig hjælpe med at tegne/illustere en bog han har skrevet).

Det er rigtig cool at du har lavet de ting der i 3D engang, så er det trods alt meget lettere at lære igen. He ha .. ja man glemmer den slags lidt lettere end man glemmer at cykle. Jeg lærte f.eks. engang en masse matematik .. og i dag kan jeg INTET huske af det *LOL*

Hm .. ja det lyder da som en genial ide at sætte sig sammen og udveksle viden når vi nu har viden på hver sit område og begge ønsker at vide mere om den andens emne. Ved ikke lige hvordan det ville kunne lade sig gøre .. du bor jo sikkert en milliard kilometer væk fra mig og jeg sidder her med to små børn (ok de sover nu, men ellers). Skriv mig evt. en mail på osborne2210@yahoo.dk så kan vi måske aftale noget f.eks. efter jul engang eller hvad der passer. hm .. kunne evt. også mødes over Skype eller sådan noget, og undervise hinanden lidt den vej igennem hvis det er.
Avatar billede osborne Nybegynder
19. december 2006 - 02:18 #16
Ville bare sige at jeg lige har bestilt Adobe Production Studio Premium pakken til mit firma (Photoshop CS2, After Effects 7.0 Professional, Premiere Pro 2.0, Audition 2.0, Encore DVD 2.0 og Illustrator CS2) .. så skal jeg bare have lært at bruge det :-D