Avatar billede trold Nybegynder
07. november 2006 - 08:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Landing Pages

Jeg er blevet bedt om at lave et landing pages "system" for en kammerat. Derfor kunne jeg godt tænke mig lidt ekspert viden om dette.

f.eks hvis man har en dynamisk side med flg urls.
default.asp?Category=Adidas
default.asp?Category=Puma
default.asp?Category=Reebok

så vil siden kun blive indekseret 1 gang, hvorimod hvis man laver følgende

Adidas/default.asp
Puma/default.asp
Reebok/default.asp

får man 3 indekseringer - Korrekt ??

Hvad gør i - jeg havde tænkt mig at kode et asp script, der automatisk generer filer og folder ud fra en template, og på den måde bygger siten op.

Dog har jeg også læst om et server produkt XQasp der kan oversætte default.asp?Category=Adidas til - Adidas/default.asp

Hvad gør i / anbefaler i man skal gøre ??
Avatar billede goose Nybegynder
07. november 2006 - 08:35 #1
Landingpages er som ordet siger, sider man lander på.

Det der typisk kendetegner landingpages er, at hver enkelt side er 100% optimeret til et givent ord/sætning som giver brugeren en form for appetizer. Derefter er det så meningen, at brugerne skal klikke sig videre til f.eks. en kontaktformular eller til en af de "rigtige" sider der fortæller mere omkring produktet.

En stor del af de firmaer der tilbyder søgemaskineoptimering arbejder ofte ud fra begrebet landingpages hvor de har nogle tekstforfattere der laver disse sider.

Det du beskriver sidst i dit spørgsmål er det der hedder URL rewrite som omdanner lange querystrings til nogle mere humane URL'er.

/Goose
Avatar billede keysersoze Guru
07. november 2006 - 09:04 #2
rent indekseringsmæssigt - altså antal af sider - er der ingen forskel på de to måder du angiver. Søgemaskinerne kan sagtens se forskel på querystrings så i den retning behøver du ikke at bekymre dig.

Umiddelbart vil det sidste forslag nok være det mest optimale med hensyn til optimering.
Avatar billede madx Nybegynder
07. november 2006 - 17:58 #3
Som du måske kan se af svarene roder du med 2 ting:

a. at etablere landingpages
b. at gøre sitet let at indeksere

Google har lille gennemgang af hvad de mener en god landingpage indeholder

https://www.google.com/analytics/siteopt/siteopt/help/overview/2792391/index.html

Det er ikke sikket det er det rette for jeres løsning - men så tag de I kan bruge

Mange anvender et isapirewrite-model.

Du kan god, men der er ingen grund til at oprette en virtuel mappe med en fil i
Så istedet for Adidas/default.asp

Kan du ligesågodt have

adidas.asp

Og derpå
adidas/tennissko.asp
adidas/fodboldstoevler.asp
adidas/fodboldstoevler/type1.asp
adidas/... /type2.asp

Det gør det både let for søgemaskiner og brugerne at få overblik
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2006 - 02:21 #4
lukketid?