Avatar billede donut Nybegynder
01. november 2006 - 22:03 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er NURMS ?

Kan en af jer kort.. på 'dansk' forklare hvad NURMS er?
Avatar billede coderdk Praktikant
01. november 2006 - 23:17 #1
Non-Uniform Rational Mesh Smooth er en teknik der bruger en lav-polygon maske (mesh) til at styre formen på en glat overflade.
Avatar billede mismis Nybegynder
04. november 2006 - 23:43 #2
Det er ganske rigtig hvad coderdk siger
det er en måde at smoothe lowpoly ud når man modelere organiske modeller
mennesker dyr og andet.
det kunne også være en bil eller bil dele .

et eksempel på det har jeg lavet til dig her
bare lige hurtigt.
så kan du se før og efter det er smoothet ud

http://www.trhlogos.dk/nurms_view.jpg
her er eksemplet, håber det hjælper dig

det der sker er kort fortalt at den regner kurver ud mellem punkterne i et object
hvilket kan ske pragtisk talt realtime

på den måde får du et blød object.
du kan så styre eventuele ønskede skarpe kanter ved at have punkterene i området tættere på hinanden, eller via weight maps
så altså 2 punkter tæt på hinanden skaber et skarpt hjørne og
to punkter langt fra hinanden skaber en blød kurve.


mvh

mis // TRH Logos
Avatar billede donut Nybegynder
05. november 2006 - 21:39 #3
Dvs. det minder meget / fuldstændig? om MSmooth, MeshSmooth-modifier og AutoSmooth. Der er bare andre parametre man kan ændre på: afstanden mell vertices og weight?
Avatar billede mismis Nybegynder
06. november 2006 - 15:55 #4
well det er fagtisk det samme, men ja nogle programmer kan man styre skarpheden via Weight mapping ja og nogle programmer gør det mere real time and andre.
hvor nogle skal den generere alle polygonerne først for at se de
og andre viser den det bare Puff uden at generere :)
Avatar billede mismis Nybegynder
06. november 2006 - 15:58 #5
jeg kan tilføje at du kan så have en model som foreksempel er 200 polygoner og vildt nem at animer / trække rundt med i din viewport
men når du så rendere den er der halvanden million polys :)

i nogle programmer kan du også bruge tools alle dette
til at bruge en low poly model til at styre en high polymodel
så den highpoly bevæger sig ligesom den lowpoly.

mis
Avatar billede donut Nybegynder
07. november 2006 - 10:09 #6
tak for hjælpen
Avatar billede mismis Nybegynder
07. november 2006 - 15:40 #7
Well Tak for hjælpen er ikke helt nok her mester
Du skal lige Acceptere svaret jo så jeg kan få mine 100 points
som du har udlåvet

det glemte du vist

mis
Avatar billede donut Nybegynder
07. november 2006 - 20:56 #8
sorry!
Avatar billede donut Nybegynder
07. november 2006 - 20:58 #9
ehh.. har nu flere gange klikket Accepter uden det registreres!?
Avatar billede donut Nybegynder
07. november 2006 - 20:58 #10
.. nåeh sgu li markere dit navn
- den er ok nu , right?
Avatar billede mismis Nybegynder
07. november 2006 - 22:08 #11
Jep den er i vinkel
Takker og bukker du

Hygge
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester