Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:12 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Fejl #114 på harddisk

Jeg har fået en meddelelse om at der er en fejl #114 på min harddisk. Hvad er det, og hvordan få jeg den væk?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. maj 2001 - 14:19 #1
Ser du denne medd. inde i OS og hvilket OS har du?
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:21 #2
Har du brugt en partition manager?
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:21 #3
Jeg så den faktisk inde i partition magic. Jeg bruger ME
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:21 #4
Så må svaret vel være ja :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. maj 2001 - 14:26 #5
engrob> ja - til hvad?

Manden efterlyser en forklaring, så er ja ikke nok! Ydermere vil han gerne have fejlen væk!
Avatar billede jenseeraq Nybegynder
20. maj 2001 - 14:27 #6
114 - Logical partition does not start one head away from EPBR
If the EPBR is found at sector N, and there are 63 sectors per track, then Partition Magic expects the logical partition to start at sector N+63.
Sådan skriver Partition Magic Manualen fejlen.
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:27 #7
Ja til makse. Jeg håber da også fejlen kommer væk.
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:29 #8
Lav først en backup af harddisken. Prøv så i din bios at sætte harddisken til LBA mode.
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:29 #9
jenseerag>> Hvad skal jeg så gøre. Jeg har kørt scandisk, formateret d-drevet (der tilsyneladende ikke var noget galt med, øv) og nu er jeg i gang med at defragmentere C:
Avatar billede bundgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 14:32 #10
for mig lyder det som en klassisk fejl 40 :)
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 14:33 #11
Jeg kan måske også lige sige hvornår den kom.
Havde tre drev på min harddisk: C:, D:, og E:
Jeg var i gang med at installere linux på D:, og så skulle jeg lave noget om på partitionerne, men under installationen siger linux at der er en fejl på en af partitionerne. Så går jeg tilbage til windows og ser at D og E er blevet til en partition; D:
Så ville jeg ind og lave om på partiotionerne i pm, men så får jeg den fejlmeddelese at jeg ikke kan pga #114.
Avatar billede jenseeraq Nybegynder
20. maj 2001 - 15:00 #12
Du kan prøve at checke harddiskene med de programmer der følger med Linux. (har en fdisk samt en grafisk, jeg ikke husker navnet på).  Det er muligt at du kan få bedre resultat og/eller fejlmedlelser?
Avatar billede jenseeraq Nybegynder
20. maj 2001 - 15:02 #13
Prøv at køre det PartionInfo utility fra PQ.  Der kan du få lidt mere uddybende info om dine diske og partitionerne.
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 15:37 #14
Ehm, det sidste kan jeg ikke, da det er en meget gammel dos-version af PM
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 15:49 #15
Makse>> Jeg er villig til at prøve, men hvorfor skal jeg sætten den til LBA mode, og sletter jeg min harddisk?
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 16:31 #16
Nej, det burde ikke ske. Men siden du har fejl på disken, bør du tage en backup før du begynder at eksperimentere.
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 16:44 #17
Hvad hjælper det at sætte harddisken til lba mode? Er det nok at Smide mine ting over på d-drevet?
Avatar billede jenseeraq Nybegynder
20. maj 2001 - 16:56 #18
LBA-Mode er for at fortælle din computer at HD\'en er større end 512 mb.  Så er du bare mere sikker på at Computeren er klar over hvad den har at arbejde med. Har du en nyere PC, skulle du kunne autodetecte den i bios.
Hvis D-drevet er et andet fysisk drev, og ikke en partition, er det fint.
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 17:08 #19
LBA-Mode er måden adresseringen til harddisken foregår. LBA-Mode er i teoretien hurtigere. Dog kan det på ældre harddiske, havde den stik modsatte effekt.
Men man skal, som sagt, tage en backup først. Og det skal være til en anden harddisk.
Når man skifter mode, kan det medføre datatab.
Avatar billede engrob Nybegynder
20. maj 2001 - 17:58 #20
Jep, det var det jeg regnedede med, men den er på lba-mode i forvejen. Det er en 19,1 gb hd. Ville det hjælpe hvis jeg flyttede alle de vigtige ting (dokumenter, spil) over på d-drevet og formaterede c?
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 22:49 #21
Du bør først og fremmest, få lavet en check på din harddisk. Hent et program til dette, fra producentens hjemmeside. Men hvis der er fejl på harddisken, kan du ikke være sikker på, at det er nok at kopiere de vigtige ting til D: Det bedste ville være, at få smidt datane over på en anden harddisk.
Du kan godt formatere C drevet. Brug Format C: /s så får du også lagt systemfilerne over, så du kan boote på harddisken.
Avatar billede engrob Nybegynder
21. maj 2001 - 19:59 #22
Har lige hentet nogen utilities fra western digital, men den siger der ikke er nogen fejl. Er den sidste udvej en formatering?
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 20:06 #23
Det er ikke engang sikkert at det hjælper på fejlen. Eneste udvej er så at ompartitionere harddisken.
Prøvede du Jenseerag\'s forslag?
Avatar billede engrob Nybegynder
21. maj 2001 - 21:27 #24
Jeg ville også prøve at ompartitionere, men det kunne jeg jo ikke pga fejlen. I PM stod der bare noget med error, og så kunne jeg ikke gøre mere, og jeg har ikke en ny version af PM. Jeg kan heller ikke finde nogen HD-check-programmer der følger med Linux. Jeg kunne måske også prøve at låne en streamer eller en harddisk, og så formatere helt fra start, og med fdisk.
Avatar billede engrob Nybegynder
25. maj 2001 - 22:32 #25
Nå, det ser ikke ud til der er noget at gøre ved det hele.

Makse lægger du ikke lige et svar så du kan få nogen point.
Ved du forresten om det er muligt at leje/låne en harddisk et sted?
Avatar billede makse Nybegynder
25. maj 2001 - 22:41 #26
Takker. :)
Jeg kender godt nok ikke nogen der lejer harddiske ud. Men mon ikke du kan finde en billig én, på www.dba.dk eller www.qxl.dk
Avatar billede engrob Nybegynder
26. maj 2001 - 16:11 #27
Nå, men tak for hjælpen...