Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 19:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Links - hvad virker bedst?

Hej,

rundt omkring på nettet, er der forskellige bud på, hvilke url-strukturer der virker bedst i forhold til søgemaskiner, og hvis man sammenligner de forskellige bud, er de ofte modstridende.

Hvad mener du virker bedst af nedenstående linkstrukturer, og hvorfor?
Eksempel: optimering af ordet 'webdesign', hvor strukturen i databasen er som i eksempel 1, men hvor struktur og visning ikke nødvendigvis behøver hænge sammen i frontend.

1) www.domæne.dk/hjemmesider/webdesign/webdesign.html
2) www.domæne.dk/hjemmesider/webdesign.html
3) www.domæne.dk/webdesign/
4) www.domæne.dk/webdesign/webdesign.html
5) www.domæne.dk/webdesign.html

Jeg ser frem til at høre dine bud...
Steen
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 19:58 #1
Denne hvis jeg skulle vælge, men det har ikke ret stor betydning

www.domæne.dk/webdesign/webdesign.html
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:20 #2
Hej Bufferzone. Du skriver faktisk selv noget om i dine artikler, og hvor du bl.a. skriver at jo længere væk man kommer fra roden, jo mindre pagerank. Det må vel indikere løsning nummer 5 i forhold til 4'eren eller hvad?
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:20 #3
Rigtig gode artikler i øvrigt...
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 20:42 #4
Tak for det.

Afstanden fra roden måles i kliks (links) ikke i biblioteker. En html side kan sagtens ligge et klik fra roden, men 5 biblioteker nede uden at det betyder noget. Omvent kan en side ligge i roden men kræve at man følger 8 links før den nås. En såådan side vil med stor sandsynelighed ikke blive læst af søgemaskinerne
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:49 #5
Det giver selvfølgelig mening nu du siger det. Har aldrig tænkt over det på den måde.

Så i bund og grund, ville det være cool nok at have www.domæne.dk/webdesign.html som normale sider, og så www.domæne.dk/shop/produkt.html som en "tilsvarende side", men hvor vi kunne bruge shop som et parameter i forhold til systemets forståelse af hvor på sitet brugeren befinder sig. Vi skulle så bare sørge for eksempelvis at linke DIREKTE til vore primære produkter fra forsiden.

Korrekt forstået?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 21:03 #6
I princippet, du får en lille fordel i at have søgeord i biblioteksnavne så længe du ikke overdriver. Det kan være en lille fordel at have de enkelte produkter som biblioteker også, men fordelen er meget lille og jeg tror ikke det virkelig kan betale sig at gøre meget ud af det
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:18 #7
Alrighty. Tak for indlægget - jeg blev klogere :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 21:56 #8
altid velkommen og spørg bare hvis der er mere