Avatar billede dytti Novice
13. oktober 2006 - 08:11 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hovedstæder i Danmark

Mine kolleger og jeg, havde i nat en heftig debat om København som hovedstad.
Vi er 2 som mener at have hørt at Nyborg en gang har været landets hovedstad. (vi blev slemt til grin)
Har københavn altid været landets hovedstad?
Avatar billede ladyhawke Novice
13. oktober 2006 - 08:53 #1
Nyborg har ganske rigtigt fungeret som danmarks "hovedstad", indtil 1413, hvor Erik af Pommern gjorde København til hovedstad.

Link til Nyborgs byportal:
http://byportalen.ziteman.com/page.asp?objectid=133&zcs=350
Avatar billede themom Nybegynder
13. oktober 2006 - 09:14 #2
Hi:)
1417,København gøres til rigets hovedstad af Erik af Pommern.Før den tid afholdes der i Nyborg Danehof,som var en samling af Kongen og andre rigsmænd,der dengang i fælleskab regerede Danmark.Dette stoppede ved enevældens indførdsel i 1660,hvor Kongen alene havde magten.
Så udnævnt til hovedstad var Nyborg ikke, men Kongeby med den regerende magt,jo!København er vist den eneste udnævnte hovedstad,jeg har ikke kunne finde andet!
Det er hvad jeg har kunne læse mig til:)
Avatar billede hacked Nybegynder
13. oktober 2006 - 10:26 #3
Nyborg var ikke det eneste sted, hvor Danehoffet blev afholdt. Mødet er også blevet afholdt i Odense, Vordingborg og Kalundborg. Såfremt du vil gøre byerne, hvor mødet blev afholdt til hovedstad kunne byerne, hvor Hirdmøderne eller Huskarlestævnerne også erklæres som tidligere hovedstæder. Forgangsmøderne til danehoffet. Det sidste "officielle" danehofmøde blev afholdt i Nyborg i 1413. Uofficielt fortsatte møderne lidt ind i det 15årh. Grunden til, at Nyborg står som et klart sted, hvor danehof blev afholdt er at det under et danehofmøde i Nyborg, at Sønderjylland blev lagt ind under den danske krone.
København er Danmarks første officielle/erklærede hovedstad.
Avatar billede hacked Nybegynder
13. oktober 2006 - 10:27 #4
at det var under et danehofmøde i Nyborg*
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
13. oktober 2006 - 14:05 #5
Hvad med Jelling.....

Plejer altid at prale med at det var "Hovedstad" i rigtig gamle dage, dengang Danmark var meget større.
Avatar billede ladyhawke Novice
13. oktober 2006 - 14:50 #6
spørgsmålet gik vel bare på om Nyborg engang hvade været hovedstad og det kan man vel godt sige, man kaldte det vel ikke hovedstad dengang
Avatar billede dytti Novice
13. oktober 2006 - 15:36 #7
Jeg har haft gang i google og fundet følgende.
Roskilde, Lejre, Snoldelev, og Ribe, har været hovedstad i Danmark.

I har ret i det med Nyborg som Danehof, så jeg deler point.