Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:08 Der er 14 kommentarer

skrifttyper på websider

hvordan tilføjer man nye skrifttyper på IE6, websider?
jegønsker at anvende "tahomafed"
jeg bruger XP prof
mvh
oleho
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. oktober 2006 - 13:09 #1
Paa din egen webside?
Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:23 #2
nej på andre websider
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 13:27 #3
Hvad mener du med at tilføje? Vil du bruge skriften i dit design eller lægge selve skrifttypefilen ud?

Hvis du bare mener at skriften skal være fed kan du bruge <B> tags, som her:

<FONT SIZE="6" FACE="Tahoma"><B>Indsæt tekst her</B></FONT>
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 13:28 #4
Du vil ændre hvordan du ser skrift på nettet? Så skal du bruge:

Internetindstillinger -> Fanebladet "Generelt" -> Skrifttyper

Men såvidt jeg ved virker det kun på sider der bruger standardskrifttypen, og ikke har sat deres egen.
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 13:30 #5
Internetindstillinger ligger i menuen "Funktioner" forresten.
Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:55 #6
På internetindstillinger>skrifttyper>skrifttyper til websiderfindes et antal typer
men "tahoma fed" findes ikke på listen
Kan jeg tilføje "tahoma fed" et eller andet sted fra; hvis ja så hvordan
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 14:30 #7
Nej ikke umiddelbart. Tahoma fed er jo ikke tahoma, men derimod den "fede" variant af den skrifttype. Du kan dog prøve at trykke på knappen "Hjælp til handicappede..." under samme faneblad. Der kan du bl.a. vælge et typografi ark, altså benytte en CSS fil til at formatere teksten. Dette burde vel i princippet virke.
Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 14:44 #8
old-faithful
tak for hjælpen men må affinde mig med at det ikke kan lade sig gøre
mvh
oleho
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 14:52 #9
Har du prøvet via typografiark?
Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 15:10 #10
jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør !!!
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 15:21 #11
Jeg har aldrig selv prøvet det med IE, men prøv flg. fremgangsmåde:

Opret en almindelig tekstfil med Notepad eller Wordpad og indsæt flg. linjer:

  body {
  font: 12px Tahoma;
  font-weight: bold;
  }

Gem tekstfilen så filnavnet ender på ".css", f.eks. "style.css" og vælge den fil som dit typografiark (som beskrevet oven for i min kommentar). Det kan måske være nødvendigt også at sætte flueben i "Ignorér de skrifttyper...".
Avatar billede oleho Nybegynder
12. oktober 2006 - 15:27 #12
tak!! det er lykkedes
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. oktober 2006 - 15:39 #13
Udmærket! Her er mit svar. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2006 - 15:41 #14
<ole>

- og ellers kan man skrive dette link i et HTML-dokument:

<a href='java script:a=document.getElementsByTagName("*");for(i=0,j=a.length;i<j;i++)try{a[i].style.fontFamily="tahoma";a[i].style.fontWeight="bold"}catch(e){}'>MakeBold</a>

Derefter kaster man dokumentet i en browser - højreklikker på linket og vælger 'Føj til Foretrukne' (bare klik 'OK' til advarslen) ... gem evt. under mappen 'Hyperlinks'.
Det resulterer i en Foretrukken - der, hvis du har valgt 'Hyperlinks', lægger sig i denne menu-bar.

Når du står på en side på WWW og klikker på den pågældende Foretrukne, vil al tekst på siden blive ændret til Tahoma/Bold  =)

/mvh
</bole>