Avatar billede stkol Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:25 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af brugere som skal forbinde til hvert deres TS Desktop

Hejsa

Vi har et mindre netværk med 3 brugere, som alle skal forbinde til deres eget skrivebord på en Windows 2003 Server igennem Terminal Services! På serveren er der installeret User CAL og TS CAL!

Hver bruger skal som sagt have hver deres Desktop via TS, hvor de har adgang til de programmer som de skal bruge, f.eks Office, IE, Regskabs program etc. Det vil yderligere være en kæmpe fordel hvis hver bruger har deres eget "drev" i form af en mappe, således at system filer for serveren ikke kan tilgåes.

Hvordan gør man det ??

Håber på nogle gode bud på dette :-)

Hilsen

Stig :-)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. oktober 2006 - 21:31 #1
lav et logon script der mapper en mappe som et netværksdrev som brugeren kan gemme på.

desktop får de automatisk når de logger på første gang.
Avatar billede venturer Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:31 #2
Faktisk så er det nok bare at oprette brugerne. I det øjeblik de logger på TS med deres egen konto bliver der automatisk oprettet en seperat profil til hver enkelt bruger. Denne profil inkluderer også automatisk en "My Documents" til hver enkelt af brugerne.

Hvis du vil have et seperat drev, skal du blote gøre det under den enkelte brugers profilindstillinger (Fanebladet "Profile" under egenskaber for brugeren).
Avatar billede stkol Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:37 #3
Hej Niels

Tak for dit svar :-)

Det du mener er altså at når man logger på via Remote Desktop med bruger profilen, så alle programmer som er på serveren er tilgængelig, er den eneste måde at forbinde det på??

Der er ikke en måde hvor man kan starte en "virtuel" session af et skrivebord, med nogle pre-diffinerede programmer brugeren kan have adgang til, og så ikke have adgang til det andet som er på serveren??

Hvordan skal det script du snakker om defineres??

/Stig :-)
Avatar billede venturer Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:40 #4
Scriptet er unødvendigt. Du kan sætte drevet op via din bruger administration.
Hvis du har et domæne er det "Active Directory Users and Computers", hvis ikke er det "Local users and groups" du skal have fat i (i computer management).

Den eneste måde du kan styre hvilke brugere der har ret til hvilke programmet er ved at få fat i Citrix som er et tredieparts produkt, der virker som en overbygning på TS.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. oktober 2006 - 21:44 #5
sludder, man kan nemt med GPO styre hvilke programmer brugeren kan bruge (af windows programmer)

og skal der mappes mere end et drev komemr man ikke uden om et logon script.
Avatar billede stkol Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:45 #6
Hej Venture,

Tak for dit indput. Jeg tror jeg har fået svar på mine spørgsmål nu :-)

Jeg vil gerne dele point i mellem jer, så Niels gider du lave et svar??

/Stig :-)
Avatar billede venturer Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:48 #7
Niels: Hvis du tænker på Software Restriction policies er det rigtigt nok. Det kan bare være lidt omstændigt at administrere i det lange løb, og vil ofte resultere i fejlbeskeder til de lidt mere "kreative" brugere hvorimod software publishing i Citrix er noge lettere at administrere... Men koster så ganske vist også lidt mere :)
Avatar billede stkol Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:50 #8
GPO?? Hvad er det og hvor får jeg fat i det??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. oktober 2006 - 21:50 #9
det er vi enige i, men med 3 brugere er det nu nok til at administrere ;)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. oktober 2006 - 21:54 #10
GPO Group policy objects, med group policy managemnet fra ms (gratis værktøj) er det utrolig nemt at administrere, og man kan styre stort set alt med det, lige fra om knapper må kunne ændres, til baggrundsbillede på desktoppen, (og mange mange flere ting)
Avatar billede stkol Nybegynder
10. oktober 2006 - 22:15 #11
Mange tak for hjælpen :-)