Avatar billede packey Nybegynder
03. oktober 2006 - 22:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

PeerGuardian blokering?

Hej. Jeg har PeerGuardian kørende på en maskine som fungere som ftp server. Har sat loggen til at fremsende email hver gang der bliver blokeret noget. Den sender ret tit den samme som ser sådan ud. Hvad kan det være?

Product version:
    (build 6.0.0.300)

Operation system:
    Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (build 2600)

Notifications:
    Process  (PID 776) tried to access  process (PID 1732), but it has been blocked. This is Self-Defense monitoring, and you do not need to do anything.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. oktober 2006 - 00:22 #1
Det står jo at en av de interne prosessene forsøker å ta kontakt med en annen intern prosess og blir forhindret i dette. Ut i fra PID nummer som eneste info så er det vel umulig å vite hvilke prosesser dette er.

Et eksempel på når to interne prosesser må kontakte hverandre på en server, det er når man skal hente ut og lese mail ved hjelp av en web mail installasjon. Her vil det da være to eller flere prosesser som kjører, en mail server og en web server. En av web server prosessene, hvis det er fler må så ta kontakt med mail server prosessen, eventuelt via en pop eller imap prosess eller noe slikt for å hente ut mailen.

Grunnen til at jeg husker dette eksempelet, det er at det er 100 % reelt og virkelig. Hvis man glemmer å legge inn i konfigureringen av en firewall på en linux server at det skal være adgang for "localhost" så skjer typisk det at de lokale prosessene ikke er i stand til å kontakte hverandre, hvilket man typisk merker ved at webmail funksjonen ikke vil tillate pålogging.
Avatar billede packey Nybegynder
04. oktober 2006 - 13:05 #2
Tak :)