Avatar billede dannin Nybegynder
25. september 2006 - 18:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Eksterne harddiske, slukke automatisk?

Jeg har 3 eksterne harddiske sat til min bærbare computer lige nu. Da min far også gerne ville kunne hente data (musik etc) fra disse harddiske, henter han over netværket igennem min bærbare, hvilket gør den ligeså sløv som en HT-bus i københavn midtby i myldretid.
Jeg har en rigtig IBM SCSI server stående som jeg overvejer at sætte op, så jeg kunne sætte harddiskene derpå, og igennem den kunne vi så begge benytte harddisk.
Men sådan nogle eksterne harddiske har jo ikke videre godt af, at stå tændt døgnet rundt. Min tanke var så om man kunne få et program eller om der var en funktion i windows som gør, at harddiskene slukker efter måske 30 minutters inaktivitet eller lignende?
Jeg ved man kan sætte de interne harddiske i windows til det igennem strømstyringen under kontrolpanel, men det gælder vidst ikke eksterne diske som er tilsluttet via. usb og firewire.

Nogle ideer?

120 af de små til et løsende svar - jeg har brudt mit hoved med det længe nok :-)
Avatar billede mindless Nybegynder
25. september 2006 - 22:35 #1
Hvorfor har de ikke godt af at stå tændt? jeg har da en som kører døgnet rundt, det gør harddiske i servere som regel også ;-)
Avatar billede sonderup Nybegynder
03. oktober 2006 - 12:23 #2
Tja samme spørgsmål stillede jeg for et par månederne siden.... og nej uden KØLING har DE BESTEMT IKKE GODT AF AT STÅ TÆNDT HELE TIDEN. TVÆRTIMOD. JEG HAR MISTET MANGE HD'ER på den konto.

Derfor externe HD'er der skal bruges til download skal i en sep. maskine som du kan køle ned og sætte dem til spindown når de IKKE er i brug. HD'er i servere er beregnet til konstant drift - og selv de står af - bare læs hos f.eks. web10.dk. Deres HD'er brænder jævnligt af....... Og HD'er til konstant brug koster mange penge.... så derfor medmindre du vil ofre en raid løsning. En gamle PC i netværk og HD'erne ind i den så skulle du være sikret og kan lave spindown når de ikke er i brug.
Avatar billede dannin Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:07 #3
Dit svar var lidt kryptisk :-) Hvad mener du jeg skal gøre?
Avatar billede dannin Nybegynder
11. oktober 2006 - 14:09 #4
Sonderup??
Avatar billede dannin Nybegynder
06. december 2006 - 14:44 #5
Her ser ikke ud til at ske noget.. Jeg lukker